BMW 540i je první v řadě modelů Protection se zvýšenou ochranou, jejichž nabídka se postupně rozšiřuje. Prodej evropské verze 540i Protection byl zahájen v září 1997, o půl roku později následovala provedení s pravostranným řízením a pro severoamerický trh. Předností tovární úpravy je optimalizovaná konstrukce, která téměř nemění dynamické parametry vozu, standardní záruka, prodej a servis v oficiální síti dealerů BMW. Bezpečnostní strategie u těchto výrobků však jde ještě dál. Ve spo-lupráci s dceřinnou společností BMW M GmbH se pořádají řidičské kursy, při nichž se provozovatelé vozů a jejich šoféři naučí speciálním kouskům, potřebným pro odvrácení útoku. Poptávka po pancéřovaných vozidlech se zvyšuje rok od roku s nestabilitou světa. Pouze něme-cké firmy investují ročně okolo 300 milionů marek do vozidel se zvýšenou ochranou pro své zaměstnance, kteří pracují v zahraničí. Také soukromé osoby, které vzhledem k postavení či potírání kriminality vyžadují zvýšenou ochranu, jsou dalšími zákazníky. Zvýšená poptávka vychází rovněž ze skutečnosti, že v regionech s největším ekonomickým rozvojem také nejrychleji vzrůstá kriminalita. Smutné je, že také v Evropě se zvětšuje počet ozbrojených útoků.
Většina útoků se děje palnými zbraněmi, těžkými tyčemi či vrháním těžkých předmětů. BMW 540i Protection je konstruován tak, aby v těchto případech posádku ochránil, a jeho pancéřování z ara-midového kompozitu a bezpečnostní sklo zachytí rovněž střely Magnum kalibru 0,44. Kvalitu zaručuje montáž přímo ve výrobním závodě, nikoli předělávání u specializované karosárny. Úpravy se zaměřují na střední část karoserie, obloženou pancéřováním z kompozitního materiálu ve všech dveřích, střeše, motorové přepážce, sloupcích A, B a C a na přepážce zavazadlového prostoru. Kompozit se skládá z aramidových vláken neobyčejné pevnosti, zalitých v plastové matrici, což vytváří materiál pevnější, ale zároveň lehčí než ocel. Bezpečnostní schránku pak doplňuje speciální zasklení vozu, které se na první pohled neliší od běžného, ale zadní okna nelze z bezpečnostních důvodů otevírat. Skla předních oken otevírat lze, ale mají speciální osazení, aby dobře těsnila ve standardním pryžovém obložení oken. Vzhledem k větší tloušťce skel jsou však jak čelní, tak boční okna vyhřívána elektricky pro odmrazení.
Speciální pneumatiky typu runflat dovolují jízdu i po ztrátě vzduchu, byť omezenou rychlostí do 80 km/h. Jejich tlak udává monitorovací systém, takže řidič je dobře informován o stavu každého ze čtyř kol. Systém Intercom, dodávaný za příplatek, dovoluje komunikaci posádky s osobami mimo vůz, aniž by bylo třeba otevřít okno nebo dveře. Vzhledem k nízké hmotnosti kompozitních materiálů se na rozdíl od konvenčního ocelového pancéřování hmotnost vozidla příliš nemění, nárůst 133 kg vyžaduje pouze drobné úpravy charakteristik pružin a tlumičů. BMW 540i Protection je však z důvodů dané největší hmotnosti otypován pouze pro čtyři cestující (nikoli pět), užitečná hmotnost klesla na 400 kg a samozřejmě není z bezpečnostních důvodů vybaven ani střešním oknem, ani tažným zařízením pro přívěs, který by snižoval jeho mobilitu v nebezpečných situacích. Osmiválcový motor o zdvihovém objemu 4398 cm3 má shodný výkon 210 kW (286 k) při 5700 ot/min a točivý moment 420 N.m při 3900 ot/min jako běžný model, samočinná pětistupňová převodovka Steptronic má při stejném stálém převodu nápravy mírně modifikované jednotlivé převodové stupně pro dosažení srovnatelného zrychlení. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 7,0 s (standardní model 6,4 s), průměrná spotřeba EU vzrostla jen o 0,7 l na 13,2 l/100 km a největší rychlost je shodných 250 km/h (elektronicky omezeno). BMW 540i Protection má všechno obvyklé základní vybavení sedanů řady 5, sériově také s elektronicky řízenou funkcí tlumičů pérování EDC, dynamickým systémem stability jízdy DSC III, posilovačem řízení Servotronic s variabilním účinkem, automatickou klimatizací a okenními clonami (elektrická vzadu, manuální na zadních bočních oknech).
Automobilka BMW má víc než dvacetileté zkušenosti s výrobou pancéřovaných osobních automobilů, zejména velkých limuzín typu 750iL pro vládní činitele. V polovině roku 1999 rozšířila nabídku řady Protection z typu 540i také na velké sedany BMW 740iL se shodným motorem a dvanáctiválcový BMW 750iL, které označuje symbolem PL (Protection Line). V těchto případech se největší rychlost snížila z 250 na 240 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h ze 7,0/6,6 s na 7,5/7,0 s a vzrostla průměrná spotřeba EU z 12,8/13,8 l na 13,3/15,2 l/100 km, což však jsou vzhledem k nárůstu bezpečnosti změny opravdu zanedbatelné.
Modrobílá revue jaro 2000
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií