Zajímavý hybridní automobil Toyota Prius se v Japonsku vyrábí v počtu zhruba 1500 až 2000 kusů měsíčně od prosince 1997. V evropském provedení měl svoji premiéru na autosalónu ve Frankfurtu 1999 a letos se jej dočkají nejen zákazníci starého kontinentu, ale také v Americe. Pro oba trhy počítá Toyota s ročním exportem dvaceti tisíc vozů.
Toyota Prius je první velkosériově vyráběný hybridní vůz na světě. Jeho pohonnou jednotku tvoří zařízení THS (Toyota Hybrid Systém), které tvoří vysoce účinný zážehový motor o objemu 1,5 l a elektromotor. Přední kola přitom může pohánět každý agregát zvlášť, nebo oba dohromady. O tom, v jakém poměru se budou obě jednotky dělit o výsledný točivý moment, rozhoduje elektronická řídící jednotka, která vychází z údajů o rychlosti vozu, zatížení a z dalších faktorů. Akumulátory jsou prostřednictvím THS udržovány stále nabité a tak vůz nepotřebuje dodatečné dobíjení. Hlavním úkolem zážehového motoru je pohánět přední kola, ovšem při přebytku výkonu se používá k dobíjení akumulátorů, které se samočinně dobíjejí rovněž i při brzdění. Získaná energie se naopak používá k dodatečnému připojení elektromotoru například při předjíždění nebo v náročném stoupání.
Při nízkých rychlostech nebo v klesání, kdy je chod zážehového motoru neefektivní, se agregát vypne a pohon přebírá elektromotor. Zážehová jednotka se opět spustí samočinně, jakmile řídící systém vydá pokyn, např. při opětovné akceleraci.
Čtyřdveřový pětimístný sedan Prius se řídí jako běžný automobil, umožňuje stejně pohodlnou a snadnou jízdu jako klasický vůz se samočinnou převodovkou. Kvůli odlišným jízdním podmínkám v Evropě byla řídící jednotka systému THS přizpůsobena místním podmínkám, neboť v Evropě se jezdí přeci jen rychleji a velkoměsta nejsou tak ucpaná. Proto byla zlepšena schopnost akcelerace i nejvyšší rychlost. Pro evropské provedení se konstruktéři rozhodli dosáhnout tzv. kombinované spotřeby benzínu pěti litrů na sto kilometrů.
Upravený Prius se zvnějšku pozná podle nových nárazníků, zadních mlhových světlometů a spoilerů, které pomáhají snižovat čelní odpor vzduchu a naopak zlepšovat chování auta ve vysokých rychlostech. Uvnitř zaujme pod volantem umístěný volič převodovky, jež pracuje na způsob bezestupňového ústrojí. Rozměrný displej uprostřed přístrojové desky zobrazuje provozní informace týkající se např. stavu nabití akumulátorů. Obrazovka rovněž slouží jako optický výstup navigačního systému dodávaného na přání a audiosoupravy. Součástí výbavy jsou všechny dnes běžné bezpečnostní a komfortní prvky jako např. dva čelní airbagy, systém ABS, elektricky ovládaná okna, klimatizaci. Špičková technická úroveň pohonné jednotky THS získala řadu cen, včetně ocenění královské společnosti a „Nejekologičtějšího motoru 1999“.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií