Na Gerhardovi Bergerovi je patrné napětí. S rukama hluboko v kapsách kostkované bundy nervózně nahlíží mechanikům přes rameno. Je ráno, za deset minut pět a závěrečné přípravy jsou v plném proudu.
Dnešní den v prvním říjnovém týdnu se ve všem liší od jiných dní. Desetiválec instalovaný v podvozku Williams z loňského roku nebude testován jako dosud v Miramasu na jihu Francie, ale – poprvé – na okruhu A1 v rakouském Zeltwegu, který patří společnosti BMW. Sedm týmů s kamerami a tucet žurnalistů zaujalo pozici před vysouvacími dveřmi boxů. Mají se stát svědky první veřejné zkoušky tohoto vozu na dráze, kde se v současnosti jezdí Velké ceny.
Modrobílá „raketa“ čeká uvnitř boxu číslo 23. Podmínky jsou optimální: teplota kolem 10( Celsia je motoru příznivě nakloněna, fouká vánek a povrch vozovky je suchý. Na povel sejmou čtyři sehraní mechanici ohřívače pneumatik. Technik BMW nastartuje motor, jehož výfuk je vyveden tlustou trubkou. Testovací jezdec Jörg Müller již vklouzl do těsného kokpitu a v jednovteřinových intervalech sešlapává plyn, aby zahřál jednotku na provozní teplotu.
Přesně v 10 hodin opatrně vyjíždí z boxů. Startovní světlo svítí zeleně a Müller, který předtím zkoušel vozy pro týmy formule 1 Arrows ( v roce 1997) a Sauber (1998) se vydává na trať dlouhou 4,3 km.Po takzvaném zaváděcím kole, které musí absolvovat každá nová pohonná jednotka, namíří s vozem zpátky do boxů. Dvacetitříčlenná jednotka techniků a mechaniků se vrhne na vůz, který je okamžitě napojen na laptop analyzující spolu s dalšími třemi počítači všechna důležitá data a zároveň je odesílá do oddělení vývoje motorů v Mnichově.
Dr. Mario Theissen, člen managementu BMW Motorsport odpovědný za technologii vysvětluje, proč jsou pro zkoušky nového motoru tak důležité zkušební jízdy v Rakousku“ „Miramas má oproti většině jiných okruhů Velkých cen méně úseků, kde jede vůz na plný výkon a nemá vlastně žádné ostré zatáčky.“ Kvůli omezenému počtu laterální akcelerace říká, tam nedosáhnete tak vysokých odstředivých sil, jako na A1 Ringu.
BMW přivezlo na čtyřdenní zkoušky v Zeltwegu motory vývojových stupňů 2,5 a 3,0. Naplánovány jsou zejména testy funkčnosti a vytrvalostní zkoušky, na jejichž základě chtějí technici získat důležité poznatky o reakcích agregátu, tlaku a teplotě. Vlastnosti motoru, zapalování a vstřikování budou zkoušeny v různých obměnách.
„Jsme spokojeni hlavně s reakcemi pohonné jednotky,“ říká Theissen, „s jejím konečným vyladěním budeme hotovi před zahájením příští sezóny 12. března 2000 v Melbourne.“ I Gerhard Berger je o tom pevně přesvědčen. „Základní verzi motoru lze průběžně modernizovat a jeho koncepce se plně osvědčila.“ Problémem je, říká ředitel Motorsportu, že tým se teď musí přeorientovat od zkušebního prostředí na závodní. Také integrace 190 nových zaměstnanců do zahájení sezóny není jednoduchou záležitostí.
Ale Berger přesto zůstává optimistou. „To, čeho jsme dosáhli naším vítězstvím v Le Mans, chceme teď převést s co největší přesností a dokonalostí do formule 1.“ Cíl – dobré umístění v prvním roce a bodové ohodnocení ve druhém . je ambiciózní. Kromě BMW bude o úspěch v příští sezóně usilovat pět dalších automobilek: Fiat (tým Ferrari), Ford (Jaguar), Mercedes-Benz (McLaren), Honda (BAR a Jordan) a Peugeot (Prost). Malé soukromé týmy jako Arrows se ani v budoucnu nevymaní ze své role přihlížejících.
BMW si nedělá iluze o tom, jak obtížné bude zopakovat úspěchy z éry turbomotorů (1982 až 1987). Za tu dobu dosáhla společnost 15 prvních pozic na startovním roštu (pole positions) a devíti vítězství v roce 1991; vyvrcholením byl rok 1983, kdy Nelson Piquet vyhrál na Brabhamu BMW mistrovství světa jezdců.
Tým BMW čeká obrovské množství práce, než se vrátí na vrchol automobilového sportu. U vývojové řady motoru 2,5 došlo během úvodního kola k mírnému poklesu výkonu. Aby se vyhnuli zbytečným rizikům, rozhodnou se Theissen a Berger – po konzultacích s Charlym Moodym, vedoucím zkušebního týmu a bývalým manažerem týmů formule 1 March a Simtek – připravit druhý vůz s motorem novějšího stupně, který zkoušejí teprve jediný týden.
Ve 14 hodin vyjíždí Jörg Müller na trať s novým automobilem. Zavádějící kolo následuje dalších šest kol. Už po třetím kole zatěžuje motor naplno, rovinku do kopce podél západní tribuny projíždí s plynem u podlahy, brutálně zpomaluje až se kotoučové brzdy do ruda rozžhaví a „na dvojku“ prolétne zatáčkou u Remu. Po návratu do boxů reaguje příznivě: „Tenhle motor má opravdu sílu.“
Přestože první den zkoušek na okruhu formule 1 skončil předčasně, za deset minut pět kvůli poruše hydrauliky vozu, převládá pocit uspokojení. „Motor má dnes za sebou 22 kol a co se porodních bolestí týče,“ říká Berger sebevědomě, „do Melbourne se jich zbavíme.“
Thomas Hartmann
BMW magazín 4/1999
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií