„Kdybych dnes projektoval typ 507, vypadal by stejně jako Z8“. To jsou slova Albrechta von Goertze, muže, který to musí vědět nejlépe a zároveň kompliment designerskému týmu BMW pod vedením Christophera Bangle. Právě Goertz totiž v roce 1955 vytvořil dvoumístný sportovní automobil BMW 507 považovaný za nejkrásnější vůz, jaký kdy z Mnichova vyjel. Ještě dnes upoutává klasický roadster s 3,2litrovým osmiválcem moderním designem. Ostatně v polovině 50. let jen několik málo automobilů dokázalo jezdit 200 km/h. A protože jich bylo vyrobeno jen 252, tak patří k vyhledávaným a velice ceněným sběratelským objektům.
Po více než čtyřiceti letech BMW oprášil myšlenku sportovního roadsteru a na autosalonech v Tokiu ’97 a Detroitu ’98 presentoval studii Z8, která svými tvary prozrazovala jak volnou ruku měli odborníci při jeho projektu. Kladný ohlas veřejnosti si vynutil sériovou výrobu, i když pouze v omezené sérii. BMW Z8 je svými proporcemi krásný, a pod kapotou ukrývá nejmodernější techniku, jaká je dnes v konstrukci automobilů možná. Z vozu doslova vyzařuje vášnivé nadšení angažovaných designerů a inženýrů.
Svého legendárního předchůdce připomíná nekonečně dlouhou přední kapotou, krátkými převisy, bohatě dimenzovanými koly, širokými dveřmi, krátkou dynamickou zádí, bočními odvětrávacími otvory v předních blatnících a těsně střižený, ovšem luxusní kokpit. Tím v sobě nezapře typické prvky roadsteru. Tradiční znaky firmy BMW podtrhují široké „ledviny“, a malé kulaté světlomety, pochopitelně xenonové, které se objevují navíc i ve směrových, zadních a brzdových světlech. Pod lehce se svažující zádí je zavazadlový prostor, dostatečně velký pro krátké cesty ve dvou. Pokud chce řidič jezdit i v zimě, potom stačí namontovat pevnou střechu hardtop s vyhřívaným zadním oknem a hned má z roadsteru kupé.
Konstrukce karosérie i podvozkových dílů je převážně z hliníkových slitin. Vůz má prostorový rám, tzv. spaceframe, z hliníkových profilů spojených s nosnými povrchovými panely karosérie, rovněž z vysoce pevných, lehkých a korozi odolných hliníkových plechů. Pouze boční prahy a nárazníky jsou z polyuretanu schopného pružně odolávat nárazům až do rychlosti 4 km/h. Dokonalou strukturu bychom mohli přirovnat k hrázděným stavbám. Celek se tak vyznačuje vysokou tuhostí a nízkou hmotností.
Pohled pod kapotu nám jen potvrdí, co tušíme nebo snad slyšíme. Výkonný pětilitrový vidlicový osmiválec je svojí konstrukcí předurčen pro dva rozdílné koncepty vozidel – M5 a Z8. Tento akusticky fascinující motor dává výkon 294 kW (400 k) při 6600 ot./min. Vysoký točivý moment 500 N.m při 3800 ot./min. zaručují variabilní časování rozvodu sání i výfuku (Doppel Vanos) a elektronicky řízený sací systém, v němž každý z osmi válců má svou vlastní škrticí klapku. To zaručuje vysoký točivý moment už ve spodním a středním rozsahu otáček. Řídící jednotka může v jedné sekundě předat víc než milión informací. Z důvodu optimálního rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu (50:50) byl osmiválec uložen za přední nápravu. Sílu plnokrevníka pak přesně dávkuje šestistupňová převodovka s přesným řazením a samonastavovací jednokotoučová spojka s krátkou dráhou pedálu, jehož sešlápnutí vyžaduje konstantní sílu po celou dobu životnosti automobilu.
Z klidu na stovku sprintuje za 4,7 sekundy na 200 km/h za 16,4 s, když za stejnou dobu, resp. 4,3 s zrychlí na „čtyřku“ z 80 km/h na 120 km/h. K ujetí jednoho kilometru potřebuje 23,4 sekundy. Rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, jinak by byl BMW Z8 schopen jet ještě rychleji. Tyto výkony umožňuje, a také za ně zodpovídá moderní podvozek s nezávislým zavěšením kol, vpředu na spodních příčných ramenech a vzpěrách s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vzadu na víceprvkové nápravě s příčnými a podélnými rameny. Poprvé má osmiválcový „bavorák“ také hřebenové řízení. Jízdní vlastnosti vylepšuje systém dynamické stability DSC III.
Na 18″ kolech z hliníkové slitiny jsou obuty speciálně vyvinuté pneumatiky s průběžnou kontrolou tlaku. Při defektu tak může řidič ujet až 500 km a rezervní kolo se stává zbytečností.
Sportovní automobil vyžaduje rovněž kvalitní brzdy, vnitřně větrané kotouče vpředu i vzadu dokáží za optimálních podmínek vůz zastavit ze stokilometrové rychlosti za 2,5 s, resp. 35 metrů.
Také otázce bezpečnosti byla věnována značná pozornost. Sama o sobě už tak dost pevná karosérie, vyhovující nejpřísnějším normám crash-testů, chrání cestující společně s čelními a bočními aribagy. Dokonce se mluví o jednom z nejbezpečnějších otevřených vozů. Řidič a spolujezdec nejsou pouze dobře zabezpečeni, ale sedí i v pohodlných ergonomicky dobře řešených a elektricky nastavitelných (i vyhřívaných) sedadlech uvnitř komfortně vybaveného a kůží obloženého interiéru. Nechybí ani v podélném směru elektricky stavitelný sloupek řízení, vyhřívaná zpětná zrcátka i stírače či klimatizace. Zvláštností je mj. multifunkční radiopřijímač. Právě řidiči silných sportovních vozidel se totiž chtějí plně koncentrovat na řízení a ne přemýšlet, kudy mají vlastně jet. Proto Z8 dostal zcela nový systém, kdy jedna jednotka zahrnuje jak funkce rádia (se špičkovou hi-fi soustavou, CD měničem, zesilovačem 250 W a deseti reproduktory), tak ještě navigační a satelitní systém s desetimetrovou přesností.
BMW Z8 se neorientuje na přepravu osob a jejich zavazadel, ale v první řadě na radost z jízdy v otevřeném voze. Sny mnoha (bohatých) motoristů tak dostávají reálnou podobu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií