Výzkumu a vývoji nových pneumatik pro sériově vyráběné automobily a motocykly pomáhají především zkušenosti získané v nejrůznějších odvětvích motoristického sportu, v nichž Michelin sbírá jeden úspěch za druhým. Žádný jiný výrobce motoristického příslušenství nemá ve svém oboru tak dominantní postavení jako právě francouzský koncern, který např. už čtrnáct let kraluje pouštnímu maratonu Paříž – Dakar. Za posledních třináct let v něm jezdci na koncernových pneumatikách zvítězili ve všech kategoriích.
Ani letošní ročník nebyl výjimkou. V osobních automobilech vyhrál podruhé za sebou Jean Louis Schlesser, který pro svoji buggy vlastní konstrukce používá především obutí BF Goodrich (od 1989 součást Michelinu), druhý Peterhansel (Mega) a třetí Fontenay (Mitsubishi) patří k týmům podporovaných přímo značkou Michelin. V jedné stopě zopakoval úspěch z roku 1998 Richard Sainct (BMW) a v kamionech se radoval tentokrát Čagin (Kamaz) před pětinásobným vítězem Karlem Lopraisem, nedávno vyhlášeným Automobilovým jezdcem století ČR.
„Snem každé posádky na Dakaru je získat takové pneumatiky, které budou vyhovovat ve všech situacích, do kterých se během soutěže dostanete. Všichni prostě touží po výborné univerzální pneumatice, což je pro jejich výrobce asi neřešitelný úkol. Těžko totiž skloubit protichůdné nároky na co nejměkčí balonové pneu, výborné do písku, s konstrukcí tvrdých odolných plášťů, které vydrží sprint po ostrých a zrádných kamenech. Tomuto ideálu se hodně blíží univerzální pneu Michelin Guide, které jsme letos obouvali“, říká Jean Pierre Fontenay, vítěz Dakaru 98.
„Já jsem osobně neřešil při výběru pneu pro Dakar žádný problém. Nebylo co řešit. Pneumatika s originálním systémem vložky z pěnové gumy Bib Mousse totiž výrazně snižuje riziko havárie při jejím proražení. Taková kombinace musí oslovit každého“,tvrdí Richard Sainct. Tyto vložky ocenil mj. také Colin McRae, když během Švédské rallye prorazil dvě pneumatiky najednou a neztratil přitom ani sekundu.
Od roku 1973 kraluje Michelin rovněž soutěžnímu světovému šampionátu. Hned v premiérovém roce se díky skvělým vozům Renault Alpine a pilotům Andruetovi, Therierovi a Nicolasovi radoval ze zisku titulu mistra světa. Více než pětadvacetileté tažení Michelinu světovými rallye završil loni Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer) už svým čtvrtým titulem v řadě a výrazně tak Michelinu pomohl rozšířit sbírku světových titulů na dosavadních osmadvacet a to jak v jednotlivcích, tak ve značkách.
A úspěšná éra pokračuje dál. Tommi Mäkinen vyhrál úvodní soutěž světového šampionátu Rallye Monte Carlo (Michelin byl v posledních devíti ročnících úspěšný sedmkrát) a Marcus Grönholm (Peugeot) získal na francouzských pneumatikách vítězství ve Švédské rallye. Zvláštností těchto dvou rallye jsou pneumatiky s hroty, pro jejichž použití platí přesná pravidla. Hřeby dlouhé max.15 mm mohou z běhounu vyčnívat nejvýšše 1,5 mm a jejich hmotnost je limitována 2,5 g. Omezená je rovněž jejich hustota po obvodu pláště. Pro Monte Carlo připravil Michelin např. osm různých druhů pneumatik. O rychlý servis se staralo 29 speciálně vyškolených mechaniků, kteří v deseti kamionech přivezli celkem 4252 nových pneumatik.“Naši specialisté dokáží během okamžiku vyhodnotit celou řadu informací o počasí a situaci na trati příští zkoušky a podle toho zvolit nejvhodnější pneumatiky“, říká Aimé Chatard, zodpovědný za automobilové rallye.
V mistrovství světa rallye obouvá Michelin kromě Seatu a Subaru (Pirelli) všech zbývajících pět továrních týmů, tzn. Ford, Peugeot, Mitsubishi, Hyundai a Škoda.
Francouzi se také chystají na opětovný vstup do formule l, když v roce 2001 budou partnerem týmu BMW-Williams a ještě před sezonou 2003 se jejich pneumatiky objeví i na monopostech Toyota. S oběma značkami už Michelin dosáhl řady významných úspěchů, mezi ty poslední patří triumf v loňském závodě 24 hodin Le Mans (BMW), zatímco Toyota se za partnerství odvděčila celkovým prvenstvím v MS značek 1999.
Francouzský pneumatikářský koncern není ve F1 žádným nováčkem. Už v roce 1977 způsobily radiální pneumatiky doslova revoluci a když o osm let později šampionat opouštěl, měl na svém kontě 59 vítězství v Grand Prix, tři světové tituly v jezdcích a dva ve značkách.
Z historie…
V roce 1999 si Michelin připomněl 110.výročí vzniku společnosti založené v Clermont Ferrand bratry Eduardem a Andrém Michelinovými. Po svém dědečkovi převzali tehdy obchod s kaučukem, zemědělskými stroji a vodními čerpadly stojící před bankrotem. V roce 1891 podali poslední ze tří patentů na nový druh vzduchem plněných pneumatik pro velocipedy, spočívající v oddělení ráfku od vlastní pneumatiky, což umožňovalo jednoduchou výměnu. S automobilovou verzí přišli o tři roky později. V roce 1898 si za svůj symbol zvolili populární postavičku tlouštíka Biba, celým jménem Bibendum, který zůstal už maskotem firmy do dnešních dnů. Figurku sestavenou z pneumatik má na svědomí Eduard Michelin, kterého inspiroval sloupec pneumatik spatřený na jedné z výstav.
Na snímku tříkolka De Dion, sestrojenou v roce 1896 Leonem Bolléem s podporou Michelinu. Na druhém snímku Tommi Mäkinen, který na pneumatikách Michelin vybojoval už čtyři tituly mistra světa.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií