Více světla! Xenon plus od Audi

Více světla! Xenon plus od Audi

Vidět a být viděn je pro každého řidiče věcí zásadního významu. Tato věta se nám jeví jako větší samozřejmost, než je její skutečný obsah. Ovšem kdo se při koupi auta stará o kvalitu světlometů? V popředí zájmu jsou údaje o výkonu, podrobnosti o vybavení auta, spotřeba a cena. Při koupi auta se většinou zapomíná na kritéria týkající se osvětlení, což ovšem může znamenat závažnou chybu: statistika totiž říká, že nebezpečí dopravní nehody je v noci dvakrát vyšší oproti běžnému dennímu provozu. Dobré osvětlení proto může tento přirozený a nevyhnutelný zdroj nebezpečí značně snížit.

Nová technologie světlometů Audi znamená intenzivněji a lépe osvětlenou vozovku. Systém Xenon Plus má mnohé přednosti: větší dosah, širší prosvětlení, velká svítivost, stejnoměrné rozložení světla, barva podobná dennímu světlu – teď i pro dálková světla. Světlomety Xenon Plus působí dojmem mohutného světelného toku díky své mimořádné technické rafinovanosti. Na rozdíl od klasického pojetí není xenonový světelný paprsek při přepínání světel mezi potkávací a dálkovou polohou částečně cloněn, nýbrž velmi rychlý elektromagnet uvnitř světlometu přemístí výbojku do správné polohy. Toto řešení je nejenom velmi elegantní, ale přináší hned několik výhod: zaprvé je k dispozici vždy celý světelný tok, což vytváří optimální podmínky pro ideální osvícení vozovky a dosah xenonového světla činí až 400 metrů.


Zadruhé se přechod z tlumeného světla na dálkové neodehrává naráz, ale plynulým přechodem po dobu zhruba 120 ms. Systém Xenon Plus používá totiž stejný zdroj světla jak na blízko, tak na dálku, a není proto třeba zapínat popř. vypínat halogenové žárovky, jak tomu bylo doposud. Tento měkčí a jemnější přechod šetří zrak řidiče, protože náhlá změna světla velmi namáhá lidské oko.


Zatřetí: protože u dálkového světla odpadá halogenová žárovka, lze teď na vyzařování xenonového světla využít celou plochu světlometu. Tím se sníží koncentrace světla při výstupu ze světlometu (paprsek je širší), a tím pádem i možnost oslnění vozidel jedoucích v protisměru.


Začtvrté je neustále v provozu žhavení, takže se nemusí pokaždé zapínat a vypínat pro dálková světla (což by nastalo, pokud by se použil druhý xenonový modul), ale provede se jen přestavení polohy výbojky vůči odrazové ploše. U xenonové výbojky s vysokou pořizovací cenou se tak zvýší životnost, propočtená na životnost celého vozidla.


Jako další vylepšení začlenila automobilka Audi do světelné soustavy ještě jeden přídavný světlomet s halogenovou žárovkou, která vytváří zcela cíleně jakýsi světelný hrot v horním okraji poměrně širokého kužele xenonového dálkového světla. Jde o přesně zacílený světlomet, který přichází na pomoc oku řidiče a přes den slouží jako světelná houkačka. Herbert Woyke, vedoucí oddělení osvětlení u firmy Audi, přibližuje jeden důležitý detail při vývoji systému Xenon Plus: „Změna polohy xenonové výbojky uvnitř světlometu musí být extrémně přesná: toleranční hodnoty se pohybují v oblasti desetin milimetru a to na 100 tisíc cyklů odclonění a zaclonění.“ Celý xenonový systém Audi doplňuje ještě dynamická a plně automatická regulace dosahu osvětlení. I v tomto případě je důležité přesné nastavení. V zásadě jde o to, změřit senzorem zapružení karoserie a podle toho příslušně seřídit polohu světlometu. Tak lze např. dosáhnout toho, aby osvětlení při brzdění nebylo příliš krátké nebo aby protijedoucí vozidla nebyla při zrychlení zbytečně oslňována a aby osvětlení bylo správné i u plně naloženého vozidla. Je samozřejmě důležité seřídit zmíněnou automatickou regulaci dosahu osvětlení tak, aby se nespouštěla při najetí na každou terénní vlnu. Systém Xenon Plus se dodává pro modely A8 a S8.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...