Téměř 60 procent všech osobních vozů Mercedes-Benz, dodaných v roce 2012 po celém světě zákazníkům, bylo vybaveno systémem PRE-SAFE®.
PRE-SAFE®
– dokáže v současnosti realizovat preventivní opatření až v jedenácti scénářích, při nichž často dochází k dopravním nehodám. Mercedes-Benz rozšíří systém PRE-SAFE® v budoucí třídě S o mnoho dalších nových funkcí.
Statisticky se nedá zjistit, kolik životů již systém PRE-SAFE® zachránil a kolika zraněním zabránil nebo snížil jejich vážnost. Oddělení pro výzkum nehod Mercedes-Benz provedlo analýzu, podle níž více než dvěma třetinám všech dopravních nehod předcházejí kritické jízdní situace, které již umožňují odhalení rizika hrozící kolize. PRE-SAFE® je tak zásadním prvkem komplexní bezpečnosti filozofie „Real Life Safety“ značky Mercedes-Benz.
A jak je důležitá a účinná preventivní ochrana cestujících, to ukazují šetření při nárazových zkouškách. Jako příklad může posloužit napnutí bezpečnostního pásu. Protože jsou řidič i spolujezdec tímto preventivním opatřením nejlepším možným způsobem fixováni ve svých sedadlech, a díky tomu se například v důsledku nouzového brzdění nepohybují daleko dopředu již před nárazem, snižuje se míra jejich zatížení. Hlava zkušebních figurín vykazuje při těchto testech o cca 30 procent nižší zatížení a u šíje zjistili inženýři Mercedes-Benz přibližně o 40 procent nižší zatížení.
Zásadním aspektem systému PRE-SAFE® je propojení fáze před nehodou s fází během nehody. V minulosti tomu bylo tak, že se pasivní bezpečnostní systémy aktivovaly skutečně až v okamžiku nehody. Poté se nafoukly airbagy, přitáhly pásy, atd. Před tím zasahovaly aktivní asistenční systémy, jako je brzdový asistent a ESP®. V systému PRE SAFE® jsme poprvé použili systémy aktivní bezpečnosti, abychom jimi připravili na zásah systémy pasivní bezpečnosti, případně je aktivovali.“
Razantní rozšíření systému PRE SAFE® a radarových asistenčních systémů napříč všemi modelovými řadami Mercedes-Benz je zřejmé také z počtů senzorů montovaných do vozidel. Do vozidel dodaných zákazníkům v říjnu 2012 bylo namontováno 50 000 radarových senzorů. Před zavedením standardně dodávaného asistenčního systému pro předcházení kolizí COLLISION PREVENTION ASSIST v nové třídě A a B byl tento ukazatel výrazně nižší. Hranice 10 000 senzorů byla poprvé překročena v dubnu 2011. Celkem bylo do vozidel Mercedes-Benz dodaných zákazníkům dosud zabudováno přesně 756 352 radarových senzorů.
Blesková prevence: způsob fungování
PRE-SAFE® dokáže preventivně aktivovat ochranná opatření pro cestující uvnitř vozu. Cílem je připravit cestující i vozidlo na hrozící srážku, aby mohly pásy a airbagy při nárazu ochránit posádku s maximální účinností. Ochranná opatření PRE-SAFE® jsou vratná. Pokud k nehodě nedojde, preventivní napnutí bezpečnostního pásu automaticky povolí a cestující si mohou sedadla a posuvné střešní okno vrátit zpět do jejich výchozích pozic. Poté je preventivní ochrana cestujících ihned opět připravena k zásahu.
Aktivace systému PRE-SAFE® probíhá například při nouzovém brzdění, silné přetáčivosti nebo nedotáčivosti, kritických pohybech volantu nebo intenzivní brzdné podpoře adaptivním brzdovým asistentem. Včasné rozpoznání nehody je možné díky propojení systému PRE-SAFE® s brzdovými asistenty a ESP®. Jejich senzory rozpoznávají situace, které mohou být z hlediska jízdní dynamiky potenciálně kritické, a během milisekund předávají příslušné informace elektronickým řídicím jednotkám.
Systém PRE-SAFE® aktivuje následující preventivní opatření:
- napnutí pásů řidiče a spolujezdce
- uzavření bočních oken s ponecháním malé mezery
- nastavení v podélném směru, výšky, sklonu sedáku a opěradla sedadla spolujezdce jsou uvedena do poloh, které jsou za daných okolností nehody příznivější
- uzavření posuvného střešního okna s ponecháním malé mezery.
- nafouknou se podpůrné polštáře v sedácích a opěradlech multikonturních předních sedadel.
Systém PRE-SAFE® používá v kombinaci s adaptivním tempomatem DISTRONIC PLUS také informace z radarových senzorů s krátkým dosahem v předním nárazníku, aby v posledním okamžiku před neodvratitelnou srážkou pevně přitáhl přední bezpečnostní pásy, a omezil tak zatížení řidiče a spolujezdce při následném nárazu. Tato funkce PRE-SAFE® je doslova „ultima ratio“ (nejzazší prostředek) preventivní ochrany cestujících – protože přibližně o 150 milisekund později dojde k nehodě.
Reflexy odkoukané od kočky: vývoj
Podnětem k vývoji byla učebnice biologie. Vyobrazení kočky v podkladech studující dcery přivedlo inženýra značky Mercedes-Benz Karl-Heinze Baumanna na myšlenku preventivního systému pro ochranu cestujících. Protože kočka se již v pádu otočí a protáhne, aby byla před dopadem v co nejpříznivější poloze.
Mercedes-Benz založil v roce 1999 pracovní skupinu PRE-SAFE® složenou ze zaměstnanců z obou oblastí aktivní bezpečnosti – tedy předcházení nehodám – a pasivní bezpečnosti. „Pravidelně jsme se scházeli a na jedné straně vyvíjeli snímací systémy a algoritmy pro aktivaci, na druhé straně pak výkonné prvky ve vozidle, zejména vratný předpínač bezpečnostních pásů,“ vzpomíná Prof. Schöneburg. „Zásadní inovací bylo toto nové propojení aktivní a pasivní bezpečnosti.“
„Název PRE-SAFE® pochází z výrazů ‚Präventiver Insassenschutz’ (preventivní ochrana cestujících), resp. ‚Preventive Safety’ (preventivní bezpečnost),“ vysvětluje Karl-Heinz Baumann. „To byla rozhodující myšlenka: využít čas k realizaci preventivních a vratných opatření, která budou přínosem, pokud dojde k nehodě, a nebudou představovat žádnou nevýhodu, pokud se nehoda nestane.“
Systém PRE-SAFE® byl podroben rozsáhlým zkouškám ve vozidlech Mercedes-Benz. Přitom platila důležitá zásada: Nové systémy nesměly omezovat svobodu rozhodování řidiče a ovlivňovat ovladatelnost vozidla. Průzkumy přijatelnosti na jízdním simulátoru a na silnicích kromě toho ukázaly, že systémy PRE-SAFE® zvyšují také subjektivní pocit bezpečí cestujících. Důvodem je dobré zachycení ve vozidle. Dalším poznatkem bylo, že pokusné osoby rychleji reagovaly v příslušných nebezpečných situacích.
Již v říjnu 2002 zavedl Mercedes-Benz první generaci systému PRE-SAFE® standardně pro vozy třídy S. Tehdy plnil systém následující funkce: Jestliže vůz pomocí senzorů ESP® zaznamenal kritickou jízdní situaci, systém preventivně přitáhl bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce, uvedl elektricky ovládané sedadlo spolujezdce (výbava na přání) do vhodnější polohy pro daný druh nehody a automaticky uzavřel posuvné střešní okno.
V roce 2005 zkombinoval Mercedes-Benz PRE-SAFE® s brzdovým asistentem PLUS. Systém PRE-SAFE® je aktivován, pokud podpora vyžadovaná od brzdového asistenta přesáhne určitou míru. Dále došlo k rozšíření bezpečnostních funkcí systému PRE-SAFE®: Mercedes-Benz poprvé integroval do konceptu preventivní ochrany také boční okna, která jsou automaticky uzavřena před hrozící nehodou. Je-li vůz vybaven aktivním multikonturním sedadlem (na přání) a řídicí jednotka PRE-SAFE® rozpozná situaci s kritickou úrovní jízdní dynamiky, aktivuje neprodleně vzduchové vaky v sedacích a opěradlech, aby sedící osobu obklopily a podepřely ji. Řidič a spolujezdec tak mohou být ještě lépe fixovány a omezí se kývavé pohyby horní části těla, k nimž dochází často při smyku bezprostředně před nehodou.
Další milník v oblasti bezpečnosti postavil Mercedes-Benz v roce 2006 uvedením systému PRE-SAFE® Bremse, který umožňuje osobním vozům Mercedes-Benz při hrozícím nárazu do překážky vpředu automaticky brzdit.
Od roku 2009 se v závislosti na modelu používá další vývojový stupeň tohoto bezpečnostního systému. Pokud řidič nereaguje ani po automatickém částečném brzdění, aktivuje radarový systém PRE-SAFE® Bremse maximální brzdný výkon přibližně 0,6 sekundy před neodvratitelným nárazem – a tímto maximálním brzděním dokáže ještě výrazně zmírnit intenzitu nárazu.
Od uvedení nové třídy B na trh v roce 2011 je PRE-SAFE® poprvé k dispozici také v kompaktní třídě.
Nové funkce: nyní s rozpoznáváním chodců
V připravované generaci třídy S rozšíří Mercedes-Benz systém PRE-SAFE® o mnoho dalších nových funkcí. Ty mohou přispět k odvrácení srážky s chodcem nebo jinou překážkou v městském provozu, ke zklidnění rizikové situace vyvolané následujícími vozidly a k rozšíření ochranné funkce bezpečnostního pásu. V následujícím textu uvádíme přehled nových funkcí systému PRE-SAFE®:
BAS PLUS a PRE-SAFE® Bremse:
Kromě rozšíření o rozpoznávání chodců bylo výrazně vylepšeno autonomní brzdění před vozidly jedoucími vpředu. Spojením dat ze stereokamery a radarových senzorů lze rozpoznávat chodce v prostoru před vozidlem. Při rozpoznaném nebezpečí následuje vizuální a akustické upozornění. Reaguje-li řidič brzděním, je brzdná síla v závislosti na situaci zesilována systémem BAS PLUS až k maximálnímu brzdění. Pokud řidič nereaguje, zpomalí systém PRE-SAFE® Bremse vozidlo autonomně. Systém PRE-SAFE® Bremse s rozpoznáváním chodců je aktivní do rychlosti cca 72 km/h a střetu s chodcem dokáže zabránit z rychlosti až 50 km/h. Funkční oblast autonomního brzdění před stojícími vozidly byla optimalizována tak, že nárazu může být zabráněno rovněž až do rychlosti 50 km/h.
PRE-SAFE® PLUS: PRE-SAFE® PLUS je rozšířením opatření pro ochranu cestujících o nebezpečné situace vyvolané vzadu jedoucími vozidly. Radarový senzor v zadním nárazníku sleduje provoz za vlastním vozidlem a dokáže rozpoznat hrozící náraz od vzadu jedoucího vozidla. Systém varuje vzadu jedoucího řidiče zapnutím zadních výstražných světel se zvýšenou frekvencí. Kromě toho jsou aktivována preventivní opatření pro ochranu cestujících PRE-SAFE®, mj. vratné předpínače bezpečnostních pásů. Jestliže vlastní vozidlo stojí v klidu, zabrzdí systém PRE-SAFE® PLUS vozidlo. Tímto dosažené omezení prudkého dopředného pohybu může výrazně snížit zatížení cestujících, včetně rizika poranění krční páteře. Zabrzdění stojícího vozidla může také zabránit sekundárním kolizím (např. s vpředu jedoucím vozidlem, ale také např. na křižovatkách s chodci nebo jinými účastníky silničního provozu), nebo alespoň zmírnit jejich intenzitu.
PRE-SAFE® Impuls:
V rané fázi nárazu, ještě před nárůstem zpomalení v jeho důsledku, se pohybuje bezpečnostní pás pro cestující na předních sedadlech proti směru nárazu – dá jim tedy impulz – a přitáhne je hlouběji do sedadla. V okamžiku nejvyššího zatížení při nehodě je přitáhnutá dráha za kontrolovaného pohlcování energie opět dána k dispozici uvolňováním bezpečnostního pásu. Předběžné zpomalení a omezení síly umožňuje dočasně zrušit vazbu mezi cestujícími a nárazem. Tím lze dále výrazně snížit riziko poranění i jeho vážnost při čelních nárazech. Prostřednictvím systému PRE-SAFE® Impuls je bezpečnostní pás na všech třech kotevních bodech pyrotechnicky přitažen a řízeným způsobem opět uvolňován v závislosti na působící síle. Rozhodující odlišnost od běžných pyrotechnických předpínačů spočívá v tom, že síla přitahující bezpečnostní pás je udržována po výrazně delší dobu. V závislosti na intenzitě nárazu jsou řídicí elektronikou aktivovány jednotlivé stupně předpínačů bezpečnostních pásů. Tím lze předpínací výkon přizpůsobit podle potřeby intenzitě nárazu.
PRE-SAFE® Fond:
U aktivního zámku bezpečnostního pásu pohybuje elektromotor zámkem bezpečnostního pásu automaticky nahoru a dolů. Tím lze omezit výskyt volného bezpečnostního pásu v oblasti pánve a hrudníku. Díky tomu jsou cestující bočně i podélně lépe fixováni. Také připnutí bezpečnostního pásu je zjednodušeno. Zámek bezpečnostního pásu se při otevření zadních dveří vysune z povrchu sedadla vzhůru a je vybaven osvětlenou zapojovací šachtou.
Aktivní zámek bezpečnostního pásu pokrývá čtyři dílčí oblasti automobilové bezpečnosti – „bezpečné řízení“, „při nebezpečí“, „při nehodě“ a „po nehodě“ – a tím odpovídá konceptu integrální bezpečnosti značky Mercedes-Benz. Následuje přehled jednotlivých funkcí:
- Funkce podávání bezpečnostního pásu, resp. usnadněné připoutání
- Přizpůsobení bezpečnostního pásu/omezení volnosti bezpečnostního pásu po připoutání
- Přitažení bezpečnostního pásu PRE-SAFE®
- Ponárazová funkce (zámek bezpečnostního pásu se po nehodě vysune vzhůru, a usnadní tak záchranářům přístup)
Vícenásobně vyznamenaný: nejdůležitější ocenění
Mercedes-Benz získal za preventivní systém ochrany cestujících PRE-SAFE® četná ocenění a vyznamenání po celém světě. Zde je přehled těch nejdůležitějších:
- Únor 2003: Cena Paula Pietsche od redakce časopisu „auto motor und sport“, Stuttgart
- Březen 2003: Cena za inovaci Europa Auto 1, redakce časopisu Auto Bild, Ženevský autosalon
- Duben 2003: Auto der Vernunft – cena za inovaci, spotřebitelský magazín „Guter Rat“, Lipský autosalon
- Duben 2003: Traffic Safety Achievement Award – kategorie Výrobce, Světové sympozium pro bezpečnost v dopravě, autosalon v New Yorku
- Květen 2003: „U.S. Government Award for Safety Engineering Excellence“ pro Karla-Heinze Baumanna, inženýra značky Mercedes-Benz specializovaného na bezpečnost a „duchovního otce“ systému PRE-SAFE®
- Září 2003: Ocenění Auto & Elektronik Award, IAA Frankfurt
- Listopad 2003: Nominace na Německou cenu budoucnosti spolkového prezidenta, Berlín
- Prosinec 2004: Ocenění Prince Michael Award for International Road Safety, Londýn
- Říjen 2010: „Euro NCAP Advanced“ pro systém ochrany cestujících PRE-SAFE® a asistenční systém PRE-SAFE® Bremse ve třídě E
- Listopad 2011: „Euro NCAP Advanced“ pro systém ochrany cestujících PRE-SAFE® a asistenční systém PRE-SAFE® Bremse ve třídě B, C, M a GLK
Uvedená ocenění a vyznámenání dokládají prospěšnost systému PRE-SAFE Mercedes-Benz ® pro ochranu cestujících pro řidiče a cestující.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií