Nejprodávanějším rodinným automobilem značky Toyota je bezesporu model Corolla, poprvé představený veřejnosti v roce 1966. Od té doby se pro něj rozhodlo přes 23 miliónů zákazníků. Nyní přichází už osmá generace Corolly se zcela novým zaoblenějším designem přední části s dvojitými světlomety, upraveným nárazníkem a novou maskou chladiče. Pod kapotou se ukrývá špičková technika v podobě zážehových čtyřválcových motorů s proměnným časováním ventilů VVT-i.
Stejně jako předchozí varianta je Corolla nabízena také tentokrát ve čtyřech karosářských variantách: třídveřový hatchback, čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a kombi. Sportovní verzi G6 se šestistupňovou převodovkou, tvrdším pérováním a sportovně střiženým interiérem si lze vybrat jako tří nebo pětidveřovou.
Nová řada zážehových čtyřválců staví především na technologii proměnného časování ventilů VVT-i, jehož srdcem je mikropočítač řídící nastavení vačkových hřídelů podle aktuálních podmínek. Na rozdíl od jiných systémů variabilního časování ventilů, které pracují s dvěma nebo třemi polohami vačkových hřídelů, je VVT-i kontrolován počítačovou jednotkou nastavující časování mnohem přesněji. Dokáže vytvořit nekonečně mnoho poloh vačkového hřídele podle aktuálních jízdních podmínek. Řídící jednotka vyhodnotí základní informace získané z jednotlivých snímačů (poloha klikového hřídele, poloha vačky sání, teplota chladicí kapaliny, poloha škrtící klapky atd.) a předá na ovládací ventil, který pak vačkový hřídel nastaví v rozsahu 40 o (Corolla), případně 60 o (Yaris).
Elektronický systém VVT-i je vyřazen z činnosti např. při startování, volnoběžných otáčkách, za studena apod. Výsledkem je plynulý nárůst výkonu i točivého momentu v celém spektru otáček, lepší ovladatelnost a dynamika, nízká spotřeba i nižší podíl emisí ve výfukových plynech. Kvalitu celého systému dokládá ocenění „Nejlepší motor roku 1999“ udělený motoru Yarise pracující rovněž s VVT-i.
Stejně jako tato technika bylo i nové přímé zapalování TDI (Toyota Direct Ignition) vyvinuto původně pro špičkové sedany a nyní se dostává také do vozů nižších kategorií včetně Corolly. Přímé zapalování se čtyřmi cívkami spojených se svíčkou zlepšuje přesnost zapálení směsi, redukuje ztráty elektrické energie a usnadňuje údržbu tím, že se obejde bez rozdělovače. Značnou úlohu v efektivnosti motorů hraje přepracované plastové sací potrubí snižující hmotnost a zlepšující tepelnou izolaci.
Nabídka motorů
objem (ccm) | 1398 – benzín | 1598 – benzín | 1798 – diesel |
výkon (kW při ot./min) | 71/6000 | 81/6000 | 51/4600 |
toč.moment (N.m při ot./min) | 130/4800 | 150/3800 | 125/2500 |
rychlost (km/h) | 185 | 195 | 165 |
zrychlení (s) | 11,6 | 9,8 | 15,6 |
spotřeba (l/100 km) | 6,6 | 7,0 | 6,5 |
Během krátké doby doplní nabídku ještě moderní vznětový čtyřválec s přímým vstřikem paliva common-rail a šestnáctiventilovou technikou, jehož spotřeba by měla zhruba o dvanáct procent klesnout oproti dřívějším dieselům. Změnu doznala i přístrojová deska obohacená o multifunkční displej umístěný v horní části středového panelu. Zobrazuje aktuální čas, venkovní teplotu, frekvenci stanice autorádia, u zážehových motorů pak ještě údaje o průměrné a okamžité spotřebě a průměrné rychlosti.
Základní model Toyoty Corolla HB 1.4 za 364 500 Kč zahrnuje např. airbag řidiče, posilovač řízení, tónovaná skla, dělená zadní sedadla, stírač zadního okna. Nejlépe vybavená verze 1.4 SDN přijde na 477 900 Kč včetně dvou airbagů, ABS, elektricky ovládaných předních oken, nastavitelného volantu, dálkového a centrálního zamykání, atd. Provedení 1.6 WG je za 540 200 Kč a sportovní verze 1.6 LB G6 pak za 578 500 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas