Na 7. Mezinárodní konferenci „Bezpečná dopravní infrastruktura“ ředitel organizace Dawson řekl:
„Pakliže se toho dosáhne, dojde i ke snížení počtu úmrtí na silnicích. EuroRAP se přitom soustředí zejména na obvyklé dvoupruhové silnice. Ty jsou pětkrát nebezpečnější než moderní dálnice.“
EuroRAP ovšem připouští, že silnice nejsou to jediné, co přispívá ke smrtelným nehodám. Řidiči musí přijmout svůj díl odpovědnosti, ale stejně tak i konstruktéři, inženýři a výrobci aut.
EuroRAP je nezisková organizace
– zaměřená na systematické monitorování a hodnocení bezpečnosti pozemních komunikací v Evropě. Jedná se o jakousi obdobu evropského spotřebitelského testu EuroNCAP. Mapa hodnotí bezpečnost silnice pomocí hvězdiček, podobně jako u testů EuroNCAP.
EuroRAP je nezisková iniciativa evropských automotoklubů (partnerem v ČR je ÚAMK) podporovaná a sponzorovaná řadou významných společností a institucí (EU, FIA, ACEA, Toyota Motor Europe, …). Činnost společnosti EuroRAP je zaměřená na systematické monitorování a hodnocení bezpečnosti pozemních komunikací. Výsledným produktem je pak mapa rizikovosti pozemních komunikací vytvořená na základě oficiálních statistik nehodovosti a analýz příčin. Protokoly vytvořené společností EuroRAP zároveň navrhují nápravná opatření. Výhodou těchto dokumentů je možnost mezinárodního porovnání kvality silniční infrastruktury díky jednotné metodice zpracování.
Hlavními činnostmi společnosti EuroRAP v ČR
– je především zpracovávání rizikových map České Republiky a jejich pravidelná aktualizace, provádění a vyhodnocování silničních inspekcí, stanovení hvězdičkového ohodnocení pozemních komunikací a návrhy zlepšující bezpečnost v konkrétních lokalitách. Vzniknou mapy ohvězdičkovaných silnic pomáhající ve snadné orientaci řidičů v kvalitě jednotlivých silnic.
Mapa rizikovosti českých silnic je veřejně přístupná na internetových stránkách www.eurorap.org.
Podle ředitele EuroRAPu Johna Dawsona je klíčová kombinace rychlosti a konstrukce silnice. Například ve Švédsku tak stanovují podle mapy bezpečnosti silnic rychlostní limit. „Když říkáte maximální rychlost, tak se musíme podívat na konstrukční řešení silnic. Lidé umírají i při srážkách se stromy, nebezpečné je to na křižovatkách,“ shrnul John Dawson.
Podle něj se sice stále zlepšuje kvalita bezpečnostních prvků u aut, ale kvalita silnic tomu neodpovídá: „Jezdíme v pětihvězdičkových autech po jednohvězdičkových silnicích,“ dodává Dawson.
Na českých silnicích ve svých předchozích mapách kritizoval EuroRAP zejména nepřehledné úseky s prudkými oblouky či chybějícím vodorovným značením. Varoval také před překážkami v bezprostřední blízkosti silnice, kde nestojí pouze stromy, ale například také sloupy elektrického vedení.
Vhodné propojení údajů mapy „předpokládaných nebezpečí“ EuroRAP s údaji skutečných nehod „Nehodové mapy pojišťovny Allianz“ uvedl její zpracovatel Ing. Jaroslav Heinrich, který uvedl mj. …….Program EURORAP lze tedy jednoznačně charakterizovat za významné preventivní opatření v případě, že by bylo následováno relevantními reakcemi příslušných správců komunikací.
Aktivita jednotlivých správců silnic I. třídy, tedy krajských ŘSD ve vztahu k výsledkům EURORAP je velmi rozdílná. Toto tvrzení je podpořeno jak srovnáním následných map EURORAP v dalších letech, tak především srovnávací analýzou dopravních nehod s vážnými následky, kterou zpracováváme jako podklad pro Nehodovou mapu Allianz.
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu definuje příslušné nástroje ve svém Akčním programu v kapitolách K1, K2, K3, K5, K6 a K9.
Soukromí investoři v programech EURORAP i Nehodová mapa Allianz ušetřili správcům komunikací významné prostředky k definování míst s potřebnou rychlou nápravou, mnohdy pouhou opravou vodorovného dopravního značení
Nehodová mapa Allianz je veřejně přístupná na internetových stránkách
http://www.allianz.cz/nadacni-fond/projekty/automapa/