Nová Toyota RAV4 čtvrté generace přináší:
- Zcela nový, výrazný a nadčasový design exteriéru s charakteristickými designovými prvky Toyota a elegantním provedením ergonomického interiéru
- Větší prostornost, pohodlí a místo pro zavazadla v souladu s potřebami aktivních rodin
- Nová řada motorů s vyššími výkony a nižší spotřebou paliva i emisemi
- Nový integrovaný systém jízdní dynamiky (Integrated Dynamic Drive System) zajišťující výtečné dynamické výkony na silnici a tím bezpečnější cestování
- Zvýšená úroveň bezpečnosti s cílem získat nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení v testech Euro NCAP; použití technicky vyspělých bezpečnostních technologií
ÚVODEM
Toyota v roce 1984 vytvořila trh kompaktních SUV představením svého prvního modelu RAV (Recreational Active Vehicle) s pohonem všech čtyřech kol (RAV4).
První „městská čtyřkolka“, uvedená jako kompaktní (délka 369 cm) třídveřový model, se zcela odlišovala od tradičních vozů s pohonem 4×4. Toyota RAV4 tehdy používala poměrně malý příčně zabudovaný motor 2,0 l, samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol. Tímto se začala psát historie trhu kompaktních SUV. Dnes v tomto segmentu soupeří přibližně 20 různých modelů konkurenčních značek.
Během tří generací Toyoty RAV4, prodávané ve více než 150 zemích, se od roku 1994 prodalo přes 4,5 milionu těchto vozů, z toho přes 1,2 milionu na evropských trzích.
Základní koncepční rysy stojící za úspěchem tohoto modelu se v nezmenšené míře uplatňují i u dnešní čtvrté generace. Stejně jako během posledních 18 let v rámci předchozích generací tohoto modelu byla nová Toyota RAV4 vyvinuta tak, aby plně reagovala na měnící se potřeby zákazníků v základním tržním segmentu SUV nižší střední třídy: rodiny vyznávající aktivní životní styl s rostoucími nároky na prostor a variabilitu.
Nová Toyota RAV4 nabízí zákazníkům výrazný a propracovaný styl, kultivovaný design interiéru prémiové kvality, nový integrovaný systém jízdní dynamiky (Integrated Dynamic Drive System) a atraktivní jízdní vlastnosti s hospodárnými motory.
DESIGN
Čtvrtá generace kompaktního všestranného SUV Toyoty je delší (+20,5 cm), širší (+3 cm), nicméně nižší (-2,5 cm) než předchůdce. Představuje zcela novou siluetu akcentující všestrannost, prostornost a lepší dynamické schopnosti tohoto modelu.
Zcela nový exteriér spojuje u čelních partií propracované prvky charakteristického stylu nového designérského směru Toyoty s čistou estetikou bez zbytečných ozdobných prvků, avšak s drsnou image odolnosti, která se očekává od vozu s pohonem všech čtyř kol.
Nová tvář Toyoty kombinuje designový jazyk Toyoty Under Priority u předních partií s provedením světlometů a LED světel pro denní svícení ve stylu Keen Look, čímž novému SUV propůjčuje mocný, dynamičtější a agilní charakter. Designový jazyk Under Priority se odráží ve velkém lichoběžníkovém otvoru v předním nárazníku a menší horní části masky chladiče ubíhající po celé šířce vozu mezi novými světlomety.
Obklady ze syntetické pryskyřice v černém tónu vedou od spodních rohů dolního otvoru v nárazníku v podobě houževnatého a tvrdého nástavce vespod celého vozidla, včetně podběhů kol, a tak zajišťují ochranu karoserie při jízdě v terénu.
Při pohledu z boku si nová Toyota RAV4 zachovává charakteristické znaky svých předchůdců, jako je kompaktní stavba karoserie, stoupající okenní čára nebo nápadná silueta, typická pro všechny generace tohoto kompaktního SUV od Toyoty.
B- a C-sloupky v černé barvě nad nápadnější okenní čárou zdůrazňují prodlouženou zasklenou plechu a celkový nárůst vnitřní prostornosti tohoto vozidla. O něco níže pak zaujme kontrast konvexních povrchů karoserie s ostře konkávním zpracováním vytažených podběhů kol a dveřních prahů, což siluetě nového RAV4 dodává na dynamice a síle.
Směrem dozadu se kabina výrazně zužuje, což kontrastuje se šířkou spodních partií karoserie a napomáhá ztvárnit atletické křivky kolem zadních blatníků ke zdůraznění velmi stabilního postoje celého vozu.
K umocněné boční křivce a svalnatějším partiím kolem zadních blatníků se ještě přidává nový design zadních sdružených světel, určených proporcemi zadních partií, která obtékají roh vozu při zdůraznění okna pátých dveří.
Nová výklopná záď se zabudovaným střešním spoilerem má nyní uchycení nahoře a otevírá se směrem vzhůru; rezervní kolo se přemístilo z pátých dveří pod podlahu zavazadelníku, čímž nové RAV4 získalo čistší a aerodynamičtější vzhled.
Nová Toyota RAV4 se bude nabízet v devíti různých barvách laku karoserie, včetně tří nových, které se v této konstrukční řadě objeví vůbec poprvé: Greyish Blue M.M. (šedavě modrá metalická), Moss Green (mechově zelená) a Black M.M. (černá metalická).
Pokrokový a kvalitnější design interiéru
Zcela nový design interiéru, spojující prostornou a pohodlnou kabinu s pracovištěm řidiče připomínajícím kokpit, staví na charakteristické praktičnosti modelu RAV4 doplněné o větší prostornost, kvalitnější povrchovou úpravu materiálů a atraktivnější požitek z jízdy se zaměřením na charakter SUV.
Dynamická a osobitá architektura nové palubní desky využívá dva nápadné vodorovné nosníky (horní a spodní), přerušené pouze zakulacenou vzpěrou s kovovou povrchovou úpravou. Tato vzpěra, vycházející z tunelu spojovacího hřídele, ohraničuje nový přístrojový panel, volant a prostor pro nohy, čímž dokládá větší zaměření na řidiče v interiéru nové Toyoty RAV4.
Čistá a kultivovaná elegance nového designu je ještě podtržena použitím vysoce kvalitních materiálů, měkkými obklady ve všech místech, kterých se cestující pravidelně dotýkají, svěží povrchovou úpravou obkladů a novými barvami v celém interiéru. Na vysoké úrovni vnímané kvality v kabině vozu má podíl i široké použití kůže na přístrojovém panelu.
Veškeré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků je nyní vyvedeno v čistě modrém barevném tónu; osvěžující a poklidné podsvícení přináší do nového interiéru kultivovanost a příkladnou optickou jednotnost.
Ergonomický posaz, orientace na potřeby řidiče
Pracoviště řidiče nyní připomíná kokpit; posaz řidiče v novém RAV4 byl navržen s ohledem na vynikající ergonomii, vyšší míru pohodlí, lepší výhled směrem vpřed a vyšší požitek z jízdy. Přední A-sloupky byly posunuty více směrem ven, čímž se přední zorné pole řidiče zvětšilo o 3 stupně; kromě toho se samotné sloupky ztenčily o plných 8 %.
Větší prostor a variabilita
Přestože si nová Toyota RAV4 zachovala kompaktní vnější rozměry nezbytné pro dobrou manévrovatelnost ve městě, její celková délka narostla na 457 cm a rozvor na konečných 266 cm, což přineslo výrazné zvětšení interiéru.
Rozestup mezi předními a zadními pasažéry dosahuje 97 cm, tedy nejlepší hodnoty v tomto automobilovém segmentu. Nová tenčí konstrukce opěradel předních sedadel umožnila zvětšit prostor pro zadní cestující.
Sklopná opěradla zadních sedadel, dělená v poměru 60:40, jsou nyní pohodlnější. používají vyšších bočních výplní s ohledem na lepší oporu.
Jedinečný systém sedadel Toyota Easy Flat přispívá k maximální praktičnosti a všestrannosti RAV4, kterou zákazníci od kompaktních SUV očekávají. Zadní sedadla lze sklopit do roviny s podlahou zavazadelníku bez nutnosti odklápět či demontovat sedáky nebo opěrky hlavy. Zadní sedadla lze rozdělit v poměru 60:40 s ohledem na maximální všestrannost, přičemž každou tuto část lze sklápět nezávisle.
Délka zavazadlového prostoru se zvětšila, čímž se objem zavazadelníku zvýšil na celkových 547 litrů. Velikost schránky pod podlahou se rovněž zvětšila o 49 litrů z 51 na 100 litrů.
Páté dveře, dosud otevírané do strany, mají nyní uchycení v horní části a lze je vyklápět směrem vzhůru i elektricky (výbava na přání). Otvor zavazadelníku se chlubí nejmenší výškou prahu ve své třídě (jen 64,5 cm) a rovněž největší šířkou, která činí 133,5 cm.
POHONNÉ JEDNOTKY
Komplexní paleta motorů nové Toyoty RAV4 zahrnuje dvě nové pohonné jednotky – vznětový agregát 2,0 l pro západoevropské trhy a zážehový 2,5 l pro Rusko – stejně tak jako vznětový motor 2,2 l nyní poprvé nabízený i v Rusku.
Motory:
Všechny motory v nabídce nyní přinášejí nižší emise CO2, které v průměru poklesly o 12 %.
Za pozornost stojí zejména vznětový agregát 2,0 l, který je u varianty s pohonem předních kol (nově v nabídce pro RAV4) vybaven funkcí Stop & Start, a vykazuje emise CO2 pouhých 127 g/km.
Řada motorů pro trhy západní Evropy
Nabídka pohonných jednotek pro západoevropské trhy nyní zahrnuje zážehový motor 2,0 l o výkonu 151 k, nový vznětový motor 2,0 l o výkonu 124 k a výkonnější vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 150 k.
motor | výkon | pohon | převodovka | emise CO2 |
benzin | ||||
2,0 l | 151 k | AWD | 6MT | 167 g/km |
2,0 l | 151 k | AWD | CVT | 166 g/km |
nafta | ||||
Diesel 2,0 l | 124 k | 2WD | 6MT | 127 g/km |
Diesel 2,2 l | 150 k | AWD | 6MT | 147 g/km |
Diesel 2,2 l | 150 k | AWD | 6AT | 173 g/km |
Řada motorů pro trhy východní Evropy
Nabídka pohonných jednotek pro východoevropské trhy nyní zahrnuje zážehový motor 2,0 l o výkonu 145 k, nový zážehový motor 2,5 l o výkonu 180 k a nově též vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 150 k.
motor | výkon | pohon | převodovka | emise CO2 |
benzin | ||||
2,0 l | 145 k | 2WD | 6MT | 191 g/km |
2,0 l | 145 k | 2WD | CVT | 182 g/km |
2,0 l | 145 k | AWD | 6MT | 196 g/km |
nafta | ||||
2,0 l | 145 | AWD | CVT | 189 g/km |
2,5 l | 180 | AWD | 6AT | 198 g/km |
2,2 l | 150 | AWD | 6AT | 172 g/km |
JÍZDNÍ VÝKONY
Jednotlivé generace Toyoty RAV4 si vybudovaly dobrou pověst pro jízdní pohodlí, snadnou ovladatelnost a manévrovatelnost, stejně tak jako sebejisté schopnosti i na těch nejnáročnějších cestách.
Kromě nového pohodlnějšího posazu za volantem s větším zaměřením na potřeby řidiče staví nová Toyota RAV4 na těchto klíčových atributech SUV, které doplňuje o vyšší tuhost karoserie, odladěné zavěšení předních i zadních kol, přepracovaný elektrický posilovač řízení a nový integrovaný systém jízdní dynamiky (Integrated Dynamic Drive System) se zcela novým režimem „Sport“.
Provedená zlepšení společně zajišťují nové Toyotě RAV4 vyšší míru stability a jízdní agility na mokrých i suchých cestách, aby si zákazníci mohli vychutnat intuitivnější řízení a vyšší požitek z jízdy s povzbuzující jistotou za volantem.
Novou Toyotu RAV4 je možné objednávat s asistentem pro sjíždění příkrých svahů a systémem pro snadné rozjíždění v kopci.
Asistent pro sjíždění příkrých svahů (standardně pro všechny varianty s automatickou převodovkou) je užitečný zejména při sjíždění namrzlých nebo zasněžených cest. Automaticky řídí volbu převodových stupňů, otáčky motoru a přibržďování jednotlivých kol v rámci soustavy ABS, aby řidič dokázal sjet svah bez nebezpečných smyků, a to i na těch nejvíce kluzkých vozovkách.
Integrovaný systém jízdní dynamiky
– je je propracovaný systém vysokorychlostního interaktivního řízení, který koordinuje spolupráci nového systému dynamického řízení točivého momentu 4WD, systému řízení stability vozu (VSC) a elektrického posilovače řízení (EPS) s ohledem na optimální jízdní vlastnosti, ovladatelnost a bezpečnost jízdy v tomto kompaktním SUV.
Nový systém dynamického řízení točivého momentu 4WD
– nepřetržitě sleduje a reguluje přenos točivého momentu mezi předními a zadními koly prostřednictvím elektromagnetické spojky umístěné před diferenciálem zadní nápravy. Točivý moment se může rozdělovat mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50. Kvůli snížení spotřeby paliva se za normálních jízdních podmínek automaticky posílá 100 % točivého momentu na přední nápravu. Systém dynamického řízení točivého momentu 4WD využívá informace z nejrůznějších čidel (rychlost, úhel natočení kol, úhel škrticí klapky a rychlost stáčení) k automatické regulaci přenosu točivého momentu na zadní kola podle momentální situace.
V režimu Normal – když není aktivován režim Sport nebo Lock – se točivý moment přenáší na zadní kola nejen v případech, kdy systém detekuje prokluz (jako u Toyoty RAV4 třetí generace), ale vždy, když je zaznamenána nedotáčivost při průjezdu zatáčkou. Výsledkem je celkové zvýšení agility a jízdních schopností nové Toyoty RAV4 při cestování po asfaltových i nezpevněných cestách.
Když řidič navolí nový režim Sport (standardně pro všechna provedení s pohonem AWD), točivý moment se začne přenášet na kola zadní nápravy, jakmile řidič otočí volantem. Nový systém stálého pohonu všech kol s dynamickým řízením točivého momentu se zpětnou vazbou od volantu automaticky upravuje rozdělení hnacího momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 90:10 s cílem snížit zatížení předních kol.
Pokud posléze systém zaznamená nedotáčivost, automaticky se zvýší přenos točivého momentu na zadní kola až na 50 %, čímž se ještě odlehčí předním kolům a vůz získá lepší boční záběr.
Nový režim Sport kromě aktivace ‘dynamické’ regulace přenosu hnacího momentu mezi nápravami rovněž upravuje nastavení posilovače řízení, škrticí klapky a převodovky – snižuje pomocný moment posilovače řízení, nastavuje ostřejší odezvu škrticí klapky a zvyšuje otáčky motoru (management automatické převodovky a ústrojí CVT) s cílem nabídnout dynamičtější a sportovnější požitek z jízdy.
Pro jízdu mimo zpevněné vozovky má systém k dispozici tlačítko 4WD Lock. Řidič tak může uzamknout rozdělení hnacího momentu v pevném poměru 50:50 (při rychlostech do 40 km/h).
BEZPEČNOST A TECHNOLOGIE
Nová Toyota RAV4 staví na nejvyšších standardech bezpečnosti cestujících a ochrany chodců, rozvíjejících se během tří generací tohoto kompaktního SUV, a přináší dnes ještě vyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.
Nová Toyota RAV4 má novou velmi tuhou karoserií, postavenou dle koncepce vícenásobného rozdělení zatížení, která skýtá optimální ochranu pro cestující i chodce; vůz byl navržen tak, aby získal maximální pětihvězdičkové ohodnocení ve velmi náročných nárazových testech Euro NCAP dle regulí platných pro rok 2013.
Nové SUV od Toyoty je vybaveno sedadly konstrukce s ochranou proti poranění krční páteře a standardně i 7 airbagy, včetně kolenního airbagu řidiče a dvoukomorových bočních airbagů pro přední cestující.
Pro novou Toyotu RAV4 jsou k dispozici tři nové technologie – automatická dálková světla, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém pro monitorování mrtvých úhlů – které ještě zvyšují standardy bezpečnosti a pohodlí při řízení.
Systém automatických dálkových světel
– používá kameru k monitorování vozovky před automobilem a automaticky přepíná světlomety mezi režimem dálkových a potkávacích světel když zaznamená vůz jedoucí vpředu ve stejném pruhu nebo vozidlo přijíždějící v protisměru.
Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu
– používá kameru v horní části čelního skla, schopnou rozpoznat jízdní pruhy a stanovit, zda vůz nevyjíždí z pruhu v rozporu se záměry řidiče. Systém upozorní řidiče prostřednictvím varovné zvukové signalizace a blikající ikonky jízdního pruhu na multifunkčním displeji.
Systém pro monitorování mrtvých úhlů
– upozorní řidiče na vozidlo jedoucí ve vedlejším jízdním pruhu a nacházející se v mrtvém úhlu. Použije k tomu příslušný ukazatel zabudovaný do vnějšího zpětného zrcátka. Systém používá radarová čidla po obou stranách zadního nárazníku nové Toyoty RAV4 ke sledování oblasti směrem vpřed od zadních partií vozidla. Pokud je aktivní indikátor směrových světel, kontrolka se rozbliká rychleji, aby byl řidič dostatečně upozorněn.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií