Celosvětový den obětí dopravních nehod – Ekonomické následky dopravních nehod (3)

Bezpečnost silničního provozu je produktem a po něm musí být jako po běžném produktu celospolečenská poptávka!

Každý člověk si totiž primárně uvědomuje pouze následky dopravní nehody, které ho zasáhnou osobně; v pozadí každé nehody však stojí také hluboký celospolečenský dopad ekonomický, a ten je třeba zdůraznit.

V roce 2011 stály dopravní nehody více než 53 miliard korun.

  • Náklady na jednu dopravní nehodu, při které zemře člověk, se vyšplhaly na neuvěřitelných 17,6 milionu korun.
  • Nehoda s těžkým zraněním stojí 3,8 milionu korun.
  • Nehoda s lehkým zraněním vyjde českou ekonomiku na 650 tisíc korun.
  • 250 tisíc korun zaplatí stát za nehodu, která skončí pouze s hmotnými následky.

V milionových ztrátách jsou

– kromě přímých nákladů (kam patří náklady na zdravotní péči, hasiči, policie, hmotné škody, policie, soudy a pojišťovny) zahrnuty také náklady nepřímé, tedy sociální výdaje a ztráta za produkci člověka. Ty činí často většinu z celkové finanční ztráty. Například

  • v případě jednoho usmrceného člověka při nehodě převyšují nepřímé náklady částku 16,5 milionů korun, tedy asi 93 % z celkové ztráty.
  • V případě těžce zraněného člověka jsou to 2 miliony korun.
  • V případě lehce zraněného potom 160 tisíc.

Letos už policie řešila celkem 67 163 dopravních nehod. Průměrně každých 7 minut se stane další, každých 7 minut se tedy nezanedbatelné finanční ztráty navyšují. 574 osob bylo usmrceno za prvních deset měsíců letošního roku.

To, že na silnicích umírají lidé, je považováno za běžný, přirozený fenomén při provozování silniční dopravy.

To ovšem není správný pohled. Existují evropské státy, které výrazně zvýšily bezpečnost svých silnic. Aplikace zásad daných celosvětově respektovaným projektem Vize Nula výrazně pomáhá snížit počet zmrzačených a zabitých lidí v silniční dopravě. Pokud se tedy stane bezpečnost v silničním provozu produktem, který bude poptávat každý z nás, může dojít k zásadním systémovým změnám a ty nakonec povedou k příznivému obratu v oblasti dopravní nehodovosti v České republice.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...