Předseda představenstva skupiny Peugeot Citroën Philippe Varin
– představil Centrální radě zaměstnanců společnosti Peugeot Citroën Automobiles plán reorganizace výrobních závodů ve Francii a přesunu zaměstnanců, jakož dále i program podpory, kterou skupina zaměstnancům nabídne.
Situace na trhu se v prvním pololetí roku 2012 opět zhoršila.
Prognóza vývoje evropského trhu(1) je nyní –8 % (oproti -5 % na začátku roku), což pro skupinu PSA Peugeot Citroën, která je výrazně závislá na jihoevropských trzích, představuje -10 %. V prvním pololetí poklesla výroba skupiny o 18 % vzhledem k nutnému snižování skladových zásob.
Průměrná míra využití evropských továren skupiny se v prvním pololetí 2012 snížila na 76 %, zatímco v roce 2011 činila 86 %(2). V případě segmentu malých vozů, v němž skupina PSA Peugeot Citroën realizuje 42 % svých prodejů, je míra využití evropských továren nižší. Jde o modely, které konkurence většinou vyrábí v zemích s nižšími náklady.
V prvním pololetí 2012
– by měl podle odhadů hospodářský výsledek z provozní činnosti(3) automobilové divize skončit ve ztrátě cca 700 milionů eur. Spotřeba cash flow se od poloviny roku 2011 zvýšila na přibližně 200 milionů eur měsíčně, mimo mimořádných událostí jako bylo vyplacení dodatečné dividendy banky Banque PSA Finance a prodej nemovitostí. Čistý hospodářský výsledek skupiny je v 1. pololetí 2012 negativní.
Skupina musí tomuto trvalému snižování činnosti v Evropě čelit, a proto představila plán reorganizace průmyslové činnosti a relokace svých zaměstnanců, který má obnovit konkurenceschopnost skupiny a zajistit její budoucnost:
- reorganizace průmyslových činností: zastavení výroby v Aulnay a revitalizace závodu při zachování jeho průmyslového zaměření, úprava výrobního zařízení v Rennes před realizací budoucích investic
- přesun nevýrobních zaměstnanců skupiny
(1): Evropa 30
(2 :tzv. míra Harbour : 100 % = 2 směny, 8 hod / den , 235 dnů / rok.
(3): Výsledky, které neprošly auditem
Plány týkající se Aulnay a Rennes doplní s ohledem na sociální dialog opatření určená na pomoc zaměstnancům, kterých se plány dotknou. Přednostním cílem těchto opatření bude přeřazení těchto zaměstnanců, a to zejména v rámci skupiny. Přesun nevýrobních zaměstnanců bude probíhat prostřednictvím programu dobrovolných odchodů.
Generální ředitel Philippe Varin prohlásil:
„Jsem si plně vědom závažnosti dnešního oznámení i otřesu a emocí, které v podniku a jeho okolí toto rozhodnutí vyvolá. Vzhledem k hloubce a délce trvání krize, která ovlivňuje náš obchod v Evropě, je plán reorganizace nyní naprosto nezbytný. Tento plán nám umožní přizpůsobit výrobní kapacitu očekávanému vývoji trhů. Chceme přijmout opatření navržená v rámci příkladného sociálního dialogu, při nichž budeme plně ctít naše společenské hodnoty.
Předložený plán musí automobilové divizi, která je pro náš obchod klíčová, umožnit opětovně nalézt rovnováhu a schopnost realizovat stanovenou strategii. Zajistíme tak budoucnost skupiny a posílíme naši kapacitu výroby automobilů ve Francii.“
Uvažuje se o těchto opatřeních:
V roce 2014 ukončení výrobní činnosti v továrně v Aulnay, která zaměstnává 3 000 osob, přesun výroby v pařížské oblasti do Poissy a revitalizace továrny v Aulnay.
Skupina má v pařížské oblasti dvě továrny na výrobu malých automobilů, které jsou dnes obě v provozu pod úrovní své výrobní kapacity. Jde o továrnu v Aulnay, kde se vyrábí Citroën C3, a Poissy, v níž funguje výroba modelů Peugeot 208 a Citroën C3 a DS3. Pro zajištění uspokojivé míry využití je nutné naplánovat přeskupení výroby do jediné továrny.
Skupina se zavazuje navrhnout řešení zaměstnání každému zaměstnanci z Aulnay. Program by měl umožnit nalézt 1 500 pracovních míst v rámci skupiny, zejména v Aulnay. Srovnatelný počet zaměstnanců by měl v rámci externího přeřazení dostat nabídku pracovního místa ve spádové oblasti města Aulnay.
Skupina přijme potřebná podpůrná opatření s cílem nalézt pro každého zaměstnance konkrétní řešení na interní rovině nebo na spádovém trhu práce.
Ve spolupráci se všemi příslušnými subjekty bude přijat mimořádný plán revitalizace podniku za účelem jeho nasměrování na průmyslovou a automobilovou výrobu včetně výroby pro skupinu.
Přizpůsobení průmyslového vybavení továrny v Rennes
Na produkci v továrně v Rennes, která se specializuje na výrobu modelů Peugeot 508 a Citroën C5 a C6, má dopad trvalý pokles evropského trhu s velkými sedany. Před zahájením výroby nového modelu a realizací souvisejících investic je proto nutné provést reorganizaci s ohledem na očekávané objemy výroby.
Tato reorganizace by měla vést k přeřazení 1 400 z celkového počtu 5 600 zaměstnanců. Skupina připraví nutná podpůrná opatření, aby našla konkrétní řešení pro každého zaměstnance na interní rovině nebo na spádovém trhu práce.
Proces projednávání a sociální dialog
V Aulnay i v Rennes bude plán na ochranu pracovních míst předložen k projednání orgánům zastupujících zaměstnance. Doba, kdy bude možné si zvolit dobrovolný odchod, bude navržena do poloviny roku 2013. Skupina bude ve spolupráci s místními orgány a podniky usilovat o pomoc s přeřazením zaměstnanců a s oživením pracovního trhu. Při projednávání se bude postupovat otevřeně, s ohledem na očekávání a sociální zájmy a obavy sociálních partnerů a bedlivé posouzení všech alternativ umožňujících konkrétní řešení pracovního místa pro každého zaměstnance.
Přizpůsobení nevýrobních struktur skupiny
Nevýrobní struktury PSA Peugeot Citroën se musí přizpůsobit objemu činnosti. Skupina proto musí proto dál snižovat své náklady a zlepšovat svou operativní účinnost, což by mělo vést ke snížení počtu 3 600 pracovních míst rozvržených do všech poboček ve Francii. Zaměstnancům bude nabídnut návrh plánu dobrovolných odchodů.
Tento plán reorganizace výrobní základny ve Francii a relokace zaměstnanců(4) musí za současných podmínek na automobilovém trhu přispět k návratu k vyrovnanému provoznímu cash flow do konce roku 2014, tedy dříve, než se plně projeví dopad aliance s General Motors.
Plán posiluje opatření přijatá na začátku roku 2012, která již probíhají (1 miliarda úspor cestou snižování nákladů, řízení skladových zásob, hierarchizace investic, prodej aktiv).
Soubor opatření na obnovení výkonnosti a finanční situace skupiny bude upřesněn během prezentace pololetních výsledků skupiny, která proběhne 25. července.
(4): Náklady spojené s novými opatřeními na reorganizaci průmyslových aktivit a relokaci zaměstnanců budou zahrnuty do výsledků za druhé pololetí roku 2012.
PSA Peugeot Citroën:
Skupina PSA Peugeot Citroën, za kterou stojí dvě světově proslulé značky Peugeot a Citroën, prodala po celém světě v roce 2011 celkem 3,5 milionu vozů, z toho 42 % mimo Evropu. Jako druhý největší výrobce automobilů v Evropě dosáhla skupina v roce 2011 obratu 59,9 miliardy eur. Skupina PSA Peugeot Citroën je obchodně přítomna ve 160 zemích. V roce 2011 věnovala více než 2 miliardy eur na výzkum a vývoj, a to především do oblasti nových energií. Její aktivity zahrnují i financování (Banque PSA Peugeot Citroën Finance), logistiku (Gefco) a výrobu automobilového příslušenství (Faurecia).
Více informací naleznete na http://www.psa-peugeot-citroen.com