Vynikající čeští jezdci Pavel Sibera a Emil Triner byli tak po více než patnácti, resp. devíti letech propuštěni a nahrazeni právě Luisem Climentem, který s sebou přináší zároveň bohatého sponzora. A právě to rozhodlo o jeho vstupu do továrního týmu. Výši částky vedení a.s. Auto Škoda tají, hovoří se však zhruba o milionu dolarů.
Soutěžní tým Škoda Motorsport absolvoval v minulých letech s modely Favorit a Felicia Kit Car sice už několik zámořských rallye (Austrálie, Nový Zéland, Argentina), ale na Safari rallye v Keni ještě nikdy nestartoval. To se však změní už v roce 2000, kdy i tuto nejtěžší soutěž světového šampionátu zahrnul tovární tým do svého plánu společně s Rallye Monte Carlo, Rallye Portugalsko, Rallye Korsika, Rallye Akropolis, Rallye 1000 jezer, Rallye San Remo a RAC rally.
Pavlu Siberovi bylo nabídnuto místo ve vývoji sportovního oddělení, „…přesto se budeme snažit, abychom si o sobotách a nedělích zazávodili alespoň pro zábavu“. Emil Triner nabídnuté místo mechanika pochopitelně odmítl, „…dělat mechanika bych ještě překousl, ale dívat se jak jede Španěl ještě pomaleji než já, to bych byl pěkně naštvaný“.
„Našim jezdcům by trvalo příliš dlouho, než by si na vůz WRC zvykli. Dřív než za rok by se na úroveň Schwarze nedostali“, tvrdí Pavel Janeba, šéf týmu Škoda Motorsport. Zpočátku směl vůz testovat pouze Schwarz, zatímco Sibera s Trinerem se svezli jen sporadicky. Přesto např. Pavel Sibera dosahoval při prvních jízdách na testovacím okruhu srovnatelných časů s Němcem. „I kdyby mohli testovat od samého začátku a dokázali z vozu vymačkat to co Schwarz, tak by se stejně nikdy nepřiblížili M(kinenovi nebo Kankkunenovi. V jejich věku si už na čtyřkolku nezvyknou. Možná by překonali některé technické rozdíly ale pravděpodobně by neustále bojovali s psychickými návyky“, říká Pavel Janeba.
Co k tomu dodat? Sibera (37) i Triner (38) jsou zhruba ve věku, kdy začátkem osmdesátých let přecházeli někteří jezdci (např. Mikola) také na čtyřkolku a jakých dosahovali potom skvělých výsledků. Luisi Climentovi bylo v listopadu 33 let, takže také žádný mladík na rozdíl třeba od finského talentu Gardemeistera, který se ve 24 letech stal dvojkou u Seatu. Možná, kdyby před rokem škodovka zaplatila našim jezdcům instruktáž u některého ze špičkových soutěžáků „ve výslužbě“ (Blomqvist, R(hrl),aby jim vysvětlili jakých chyb se dopouštějí, tak by dost možná zvládli přechod techniky jízdy z „dvoukolky“ na „čtyřkolku“ podstatně rychleji a kdo ví, jestli by třeba jednou nebyli i rychlejší anebo alespoň stejně rychlí jako Armin Schwarz, který má dnes ve Škodě Motorsport hlavní slovo. Ten sice ve své kariéře vyhrál jednu světovou rallye, ale už před devíti lety. Ovšem posledním jeho slušným výsledkem byla třetí příčka v Portugalsku 97. Asi proto se o něj přední týmy neperou, a tak byl rád, že zakotvil na tři roky u škodovky.
A Luis Climent? I když v roce 1997 skončil s Mitsubishi Lancer druhý ve skupině N světového mistrovství a v roce 1999 vyhrál se Subaru Impreza kategorii soukromých týmů, tak se v žádném případě nemůže rovnat se světovou špičkou. Nechme se tedy překvapit s čím nás oslní a raději si zrekapitulujme výsledky sedmi podniků MS, kterých se vozy Škoda Octavia WRC v roce 1999 zúčastnily.
Monte Carlo: | Schwarz nedojel na start. rampu (spojka) , Sibera odvolán |
Portugalsko: | Schwarz – spojka, Triner – spojka |
Katalánsko: | Schwarz – alternátor, Sibera – požár motoru |
Akropolis: | Schwarz – 12.místo. Triner – 13.místo |
Finsko: | Schwarz – havárie, Triner – 14.místo |
San Remo: | Schwarz – havárie, prasklý ráfek, Triner – 23.místo |
RAC: | Thiry – 4.místo(!!), Schwarz – havárie |
Zatímco Armin Schwarz dokončil pouze jedinou soutěž, tak nejlepšího výsledku docílil Belgičan Bruno Thiry, najatý pouze na britskou rallye. Dlouho se o něm mluvilo jako o možném nástupci českých jezdců. Nakonec jednání ztroskotalo údajně na penězích a skutečnosti, že Belgičan nechtěl startovat v jednom týmu se Schwarzem. Emil Triner s Milošem Hůlkou zvítězili v Bohemia rallye a Schwarz s Hiemerem obsadili druhou příčku v Rallye 3-Stadte.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií