A právě to dostává zcela novou podobu s příchodem internetu do automobilu.
BMW Group je i v této oblasti vedoucí společností v automobilovém sektoru, což ostatně dokazuje s každou další inovací svých komfortních, bezpečnostních, komunikačních a zábavních systémů.
Až donedávna byly automobily zcela autonomními jednotkami, které svému řidiči s výjimkou rádia či kanálu dopravních informací TMC poskytovaly pouze informace, jež v sobě měly naprogramované. S možností připojení automobilu k internetu se ale situace poněkud mění a vůz se stává aktivním společníkem posádky, který poskytuje aktuální informace nejrůznějšího druhu, jež zvyšují bezpečnost, komfort, ale také informovanost.
Automobil se díky přístupu k informacím stává pomyslným spolujezdcem řidiče, případně jeho průvodcem.
BMW poprvé přineslo internet do automobilu v roce 2001 s příchodem BMW řady 7 (E65), které bylo z pohledu elektronické architektury ve světovém měřítku revolučním vozem. Tehdy se jednalo o službu BMW Online, jež prošla v roce 2005 zásadní rekonstrukcí a rozšířením. BMW Online umožňovalo prostřednictvím informačního systému vozu zobrazovat předem definované informace, například v podobě počasí, novinek, aktuálních restaurací či hotelů v okolí vozu. K dispozici ale byly nově také služby typu integrovaného e-mailového klienta či adresáře kontaktů. Technickou specialitu představovala možnost komunikace automobilu přímo se servisem (BMW TeleServices). Komunikace automobilu se světem probíhala přes portál BMW Online. I přesto, že v rámci modernizace z roku 2005 dostal komunikační systém BMW s integrovanou SIM kartou tehdy aktuální připojení GPRS, stále byla největším omezením celého systému především rychlost připojení.
Mezi další milníky propojování automobilu a internetu bezpochyby patří zavedení místopříslušné vyhledávací služby Google Local Search. BMW Group bylo v roce 2007 prvním výrobcem automobilů na světě, který umožnil takto obsažné vyhledávání informací různého druhu a jejich aktivní zpracování navigačním systémem, případně telefonem, který dokázal vytočit nalezené telefonní číslo. Poprvé tak byly zpřístupněné informace z internetu přímo systémem automobilu. Do tohoto okamžiku to bylo možné pouze přes již zmiňovaný portál automobilek.
Rok 2008 a opět BMW řady 7 – další světová novinka v oblasti elektronických systémů v automobilu. Došlo k dalšímu zrychlení připojení k celosvětové elektronické síti (připojení EDGE) a poprvé bylo možné v sériovém automobilu plnohodnotně a neomezeně prohlížet internet. Od roku 2010 je ve vozech BMW možné při zadávání cíle cesty využívat reálného pohledu z databází Google Panoramio a Street View.
Tři různé možnosti připojení k internetu.
S internetem automobil dostává zcela nové možnosti, které zvyšují jeho přizpůsobivost okolnímu prostředí, stejně tak jako informovanost řidiče. Připojit k internetu a využívat pokrokových služeb týkajících se cestování, dopravy, počasí, novinek nebo pokročilých kancelářských funkcí může od podzimu 2010 každý automobil BMW vybavený navigačním systémem Proffesional s ovládáním iDrive a rozhraním bluetooth.
BMW již od počátku připojení k internetu používá v systému vozu integrovanou SIM kartu s vlastním datovým tarifem. Toto řešení v současné době pracuje ve vybraných zemích západní Evropy, v České republice aktuálně není dostupné. Internet lze však do automobilu zavést také s využitím připojení mobilního telefonu, které je do systému vozu sdílené pomocí bluetooth rozhraní.
Zajímavou novinkou, dostupnou od podzimu 2010, je originální příslušenství BMW Car Hotspot. Jedná se o zařízení, které lze zakoupit zpětně a umístit jej do připraveného adaptéru, který se nachází mezi sedadly. Po umístění do automobilu je zajištěno jeho napájení, ale také připojení k anténám vozu. BMW Car Hotspot se přes vlastní SIM kartu s datovým tarifem připojí k internetu a toto připojení dokáže prostřednictvím bluetooth zprostředkovat systému iDrive, ale současně také díky Wi-Fi umožňuje, aby se k němu ve voze připojil notebook, tablet nebo jiné zařízení disponující připojením přes Wi-Fi.
Internet usnadní život s automobilem: BMW udává směr.
Neustále rychlejší a spolehlivější připojení automobilu otevře zcela nové možnosti pro využívání aktuálních informací internetu v automobilu. To ostatně jasně ukázal na jaře roku 2011 představený koncepční vůz BMW Vision ConnectedDrive. Jednou z oblastí rozvoje je komunikace s okolním světem, a to především prostřednictvím SMS, e-mailů, facebooku či twitteru. Do souboru komunikace patří také zasílání informací o konkrétních volných parkovacích místech, stejně tak jako například výměna navigačních údajů mezi automobilem a mobilním telefonem – mobilní telefon převezme navigaci na konkrétní místo po vystoupení z vozu.
Díky připojení z automobilu a využívání informací týkajících se bezprostředního okolí vozu se může z automobilu BMW budoucnosti stát například aktivní průvodce městem. Automobil bude například schopen filtrovat informace podle zájmů řidiče nebo posádky, a tak jejich pozornost směřovat přímo k tomu, co je zajímá. Například v případě zájmu o architekturu systém filtruje tyto informace a upozorňuje posádku na zajímavé budovy v okolí, stejně tak jako například v právě projížděném městě. Když posádka projeví o danou budovu zájem, automaticky se zobrazí relevantní informace o aktuálně konaných výstavách či akcích, včetně možnosti on-line zakoupení vstupenek. Trvalené připojení k internetu bude možné využívat také pro zábavu. Již nyní lze například v automobilu poslouchat internetová rádia, v budoucnu však bude možné poslouchat hudbu umístěnou na vzdáleném serveru. K dispozici tak v automobilu budou i hudební knihovny o velikosti mnoha stovek GB.
Je zřejmé, že v současnosti jsme na začátku nové éry elektronického propojení automobilu, řidiče a okolí. BMW Group je díky programu BMW ConnectedDrive vedoucí společností v daném oboru, která i v této oblasti určuje trendy, a často i standardy, jež ostatní následují.
Seriál Technologické inovace BMW Group.
Seriál Technologické inovace BMW představuje v ucelené podobě vybrané technologie, které již fungují, nebo se v dohledné době objeví v sériových vozech BMW. Současně představuje dvojici rozsáhlých vývojových strategií BMW EfficientDynamics a BMW ConnectedDrive, díky nimž mají vozy BMW skutečný technologický náskok. Seriál Technologické inovace BMW je rozdělen do 19 samostatných kapitol, které jsou a budou pravidelně vydávány.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.