Americká motocyklová revoluce začala přibližně před 50 lety, když první motocykloví desperáti vyjadřujíce nechuť k uniformě motocyklových výrobců začali s divokým přetvářením svých strojů. Chtěli se lišit. Proto vypracovali nové, zcela neobvyklé stylové rysy, jako například dlouhé přední vidlice, extrémně vysoká řídítka, stupačky posunuté daleko vpředu a pochromování všech možných částí.
Prožívajíce jízdu, s opřenými zády a nohama vystrčenýma daleko dopředu při pohodové rychlosti na otevřené cestě, si tito mladí rebelové ani neuvědomili, že se stali tvůrci chopperu. Nyní specialisté ve staré dobré Evropě začali tvořit také vysoce osobité motocykly, jejichž základní filosofií je styl chopper. Světe div se, tento trend se nevyhnul ani takové konzervativní značce, jakou je BMW.
Že se nebude jednat o žádný plagiát, kterými se to silnicemi našeho kontinentu jenom hemží, naznačoval už výběr pohonné jednotky. Plochý dvouválec danému záměru vcelku vyhovoval zejména příznivým průběhem výkonu a točivého momentu v nízkých a středních otáčkách, i když k některým zásahům do vzduchem chlazené pohonné jednotky muselo zákonitě dojít. Otáčky motoru BMW s protilehlými válci měly do otáček ideálního motoru chopperu přece jenom dost daleko. Po této úpravě nyní dvouválec disponuje vyrovnanějším průběhem výkonu a točivého momentu, jehož křivka připomíná profil bizoních zad. Originalitu ještě navíc podtrhuje letmo uložené kolo, systém Telelever s kyvným ramenem a palivová nádrž, která má daleko ke „konvenčním“ tvarům.
Konstruktéři BMW tak dali světu stroj pro bezstarostnou jízdu s dostatečnou zásobou výkonu 61 k (45 kW) 5000/ min. A protože se počítá se skutečně živou jízdou kdykoli si vzpomenete, nejvyšší točivý moment dosahuje vrcholu – 98 Nm už při 3000 otáčkách, v rozsahu od 2500 do 4500/min., máte k dispozici minimálně 90 Nm. V praxi to znamená, že na pátý rychlostní stupeň můžete akcelerovat hladce a stylově z rychlosti 50 km/h do 160 km/h bez postupné změny převodů. S touto dispozicí souvisí technika jízdy. Když si přejete, můžete řadit a jet tak trochu sportovně, nebo na řadící páku úplně zapomenout a pouze otáčet plynem.
Výfuková soustava kombinuje klasický styl s nejnovější technologií a zároveň přispívá díky jeho precizní rovnováze k příznivému průběhu křivky točivého momentu. I přes chraptivé vrčení, tak typické pro BMW, splňuje výfuková soustava evropský limit 80 dB. Třícestný řízený katalyzátor, kterým jsou standardně vybaveny všechny cruisery 1200 C dodržuje nekompromisně zákonem udanou úroveň škodlivin (CO, HC a NOx) ve výfukových plynech na zákonem stanovených hodnotách.
Točivý moment je u BMW R 1200 C přenášen přes kapalinově ovládanou suchou spojku a novou pětirychlostní převodovou skříň, odvozenou z šestistupňové skříně z K 1200 RS, na zadní kolo kloubovým hřídelem v dutém rotujícím rameni. První dvě rychlosti jsou extra krátké pro pomalou jízdu ve městě, zatímco pátý rychlostní stupeň je mnohem delší pro ideální jízdu mezi 80 a 120 km/h. Právě v tomto rozmezí má jezdec k dispozici optimální kombinaci výkonu a točivého momentu
A jsme u podvozku, který hraje u chopperu nemalou roli. Technici BMW jej navrhovali tak, aby byl dostatečně dlouhý a poskytoval jezdci prostor pro zaujetí optimálního nízkého posazu na stroji, ale zejména aby mu umožňoval bezpečné a pohodové ovládání cruiseru na rovné cestě i v zatáčkách. Jen pro zajímavost, oproti rozvoru 1473 mm u sportovního R 1100 RS vzrostla vzdálenost osy předního a zadního kola u R 1200 C o plných 200 mm. Také proto je tvarované sedadlo jezdce posunuté poněkud dozadu, zatímco stupačky jsou umístěny více vpředu. Toto uspořádání přináší při dlouhém cestování více pohody, méně únavy a potlačuje jezdcovy „závodní ambice“.
Přední část rámu je uzpůsobena vedení a odpružení předního kola systémem Telelever, což je v případě nového cruiseru značky BMW také významným designovým rysem.
Hlavní nosníky u vidlice Telelever s nízkým úhlem hlavy řízení (60,5 stupně), jsou vyvedeny v chromu. Přední kolo s relativně krátkým závlekem 86 mm z pohledu dlouhého rozvoru, je optimální k udržení stability a dobré ovladatelnosti při pomalé jízdě.
Zadní kolo je uloženo na jednostranném kyvném rameni, které samo o sobě také přispívá k většímu rozvoru u BMW R 1200 C. Rovnovážnou reakci pohonu kloubovým hřídelem zajišťuje kratší, ale mnohem komplexnější dvoukloubové jednoduché rotující rameno Paralever BMW.
Kola vždy podtrhují charakter motocyklu a ani u BMW 1200 C tomu není jinak. U cruiseru je použita kombinace tradičního vzhledu a moderní technologie. Kola BMW R 1200 C s drátovým výpletem jsou vyvedena opět ve vysokém chromovaném lesku. Velkou výhodou drátového výpletu ukončeného na vnější straně ráfku je kromě patřičného efektu i možnost použití bezdušových pneumatik, jejichž rozměr též výmluvně vyjadřuje speciální styl nového chopperu. Přední kolo 2.50 x 18“ má relativně štíhlou 100/90 pneumatiku, zatímco zadní kolo o rozměrech 170/80 – 15 je „heavyweight“ s rozměry 4.00 x 15“.
Ačkoli nejsou u motocyklu tohoto typu dynamické jízdní vlastnosti tak významné, optimální výkon brzd a možnost jejich ovládání je důležitým prvkem každého motocyklu, zvláště jedná-li se o stroj s hmotností přesahující 200 kg. Proto R 1200 C přichází s velmi výkonnými kotoučovými brzdami z ušlechtilé nerezavějící oceli – u předního kola o průměru 305 mm s čtyřpístkovými třmeny, zadní kolo je osazeno kotoučem 285 mm s dvoupístkovým brzdičem. Na přání, stejně jako ostatní motocykly řady R a K, lze i R 1200 C vybavit antiblokovací soustavou ABS.
Spuštěním motoru a otočením plynové rukojeti vstupujete do jiného světa, Do světa BMW, kde vás přivítají příjemná široká řídítka s vyhřívanými rukojeťmi, přepínače, na které si potřebujete chvíli zvyknout, do světa, kde musíte brát v úvahu kinetickou energii motoru, která hýbne strojem do strany při každém přidání a ubrání plynu. Ale také do světa příjemného měkkého a krátkého řazení, do světa poměrně velkých náklonů v zatáčkách, kde jsou limitujícími prvky boční stojánek a výfuky.
Poměrně měkké zadní odpružení, díky němuž se motocykl houpe, přispívá na nerovné vozovce k občasnému hlasitému škrtnutí o asfalt. Naopak Telelever snese velmi přísnou kritiku, stejně jako pohodlný a přirozený posaz řidiče.
BMW se s novým cruiserem R 1200 C vydala trochu jiným směrem, než je v této oblasti poslední dobou obvyklé, i když jde německé značce s modrobílým mezikružím ve znaku, jako všem ostatním, také zejména o americký trh. R 1200 C dovoluje jezdci nejen jezdit stylově na chopperu, ale také užívat v pravém slova smyslu dynamických předností a skvělých jízdních vlastností stroje v zatáčkách. BMW R 1200 C je velmi osobitý stroj s nezaměnitelným charakterem, který se tváří dost sebevědomě, ale je velmi praktický.
BMW magazín 3/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií