Máme před sebou enduro pro individualisty, z něhož vyzařuje osobitý šarm a styl. Tento stroj je navíc vysoce všestranný. Dobrodruzi a cestovatelé si vychutnávají pobyt v jeho sedle stejně jako zasvěcenci serpentýn horských průsmyků nebo ti, kdo tráví cestováním nekonečné hodiny.
Model BMW R 1100 GS se stal bestselerem, což ostatně dokazují i statistiky: za pouhých šest let přesáhl počet prodaných kusů hranici 45 000 a v daném segmentu si tento model udržoval prioritu po celou dobu existence. Když došlo na vývoj jeho nástupce, inženýři firmy BMW udělali, co bylo v jejich silách, aby nový model R 1150 GS navázal na úspěchy programu BMW Enduro, který se datuje od roku 1980.
Tehdy uvedla firma BMW na trh model R80 G/S, první cestovní enduro s dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu větším než 500 cm3. O dvě desetiletí později se německá zkratka GS (Gelände/Stra(e – terénní/silniční) stává synonymem pro motocyklovou legendu. Vítězství v nejnáročnějším rallye z Paříže do Dakaru spolu s pozoruhodnými cestami podniknutými cestovateli a dobrodruhy měly svůj podíl na úspěchu modelů GS. Tyto stroje si vybudovaly významnou reputaci v terénu i na silnici.
Model R 1150 GS dnes sice stojí na startu, jeho ambice však sahají až k absolutnímu vrcholu v segmentu velkoobjemových endur. Ve srovnání se svým předchůdcem se tento stroj může pochlubit množstvím propracovaných technických zlepšení, výkonnějším motorem a novým tvarem přídě.
Pro začátek stojí za zmínku, že R 1150 GS zůstal věrný filozofii endur BMW. Nový model je o něco větší než jeho předchůdce a ve všech měřitelných i neměřitelných parametrech je výrazně lepší. Podívejme se například na motor. Podélně uložený „boxer“ R 1150 GS podává ještě větší výkon než dvouválec předchozí verze R 1100 GS. Jeho maximální výkon byl zvýšen o 5 k (3,7 kW) na 85 k (62,5 kW) při stejných otáčkách 6 750. Ale zvýšený výkon ve vysokých otáčkách nebyl jediným cílem techniků a inženýrů. Mnohem důležitější pro uvolněnou jízdu je síla, tj. dostatečný točivý moment v celém rozmezí použitelných otáček. Jedna z největších výhod endur s označením GS – jejich působivý zátah v nižších a středních otáčkách, byla tedy ještě posílena. O systematické práci vývojářů BMW svědčí tyto následující údaje: v rozmezí 3 000 a 6 500 otáček neklesá točivý moment motoru pod 90 newtonmetrů, zatímco nejvyšší točivý moment se vyšplhal z 97 na 98 newtonmetrů při nezměněných otáčkách 5 250 1/min.
Některé inovace tohoto motocyklu nebyly náročnější než cesta do skladu BMW a sáhnutí do polic: původ válců lze najít v modelu R 1200 C Cruiser, hlavy válců a klikové hřídele pocházejí ze sportovního stroje R 1100 S. Digitální management motoru tvoří poslední verze Motronicu známá pod označením MA 2,4 (dříve MA 2,2), která se již montuje do Cruiseru a modelu „S“. A třícestý katalyzátor standartní – všechny motocykly BMW jej celosvětově používají od roku 1997.
Ze sportovní verze R 1100 S byla pro enduro R 1150 GS převzata nová šestistupňová převodovka, která zajišťuje ultraplynulé a vysoce přesné řazení – výrazné oproti předchozímu modelu s pětištupňovou převodovkou. Narozdíl od sportovního boxeru je však šestý stupeň u nového endura projektován jako rychloběh, čímž se snížily nejenom vibrace, ale i hluk při jízdě a spotřeba paliva při vysokých rychlostech. Na nárůstu výkonu modelu R 1150 GS se 50% podílí nový výfukový a tlumící systém vyrobený z chromované, vysoce jakostní oceli.
Již podvozek předchozího modelu R 1100 GS byl vynikající a takřka bezchybný, ať už na písčitých nebo štěrkových cestách, rychlých dálnicích či pomalých venkovských silničkách. Přesto, když přišlo na podvozek nového modelu, trvali konstruktéři BMW na tom, že půjdou ještě o krok dál: díky pracnému dolaďování je ovládání, pohodlné pérování a bezpečnost stroje R 1150 GS ještě dokonalejší. Přední kolo je vybaveno odlehčenou verzí závěsu Telelever /vyvinutého BMW) s menší neodpruženou hmotou, což zajišťuje snazší ovládání stroje. Geometrie rámu a podvozku zůstala oproti tomu u GS nezměněna, stejně jako účinný a snadno ovladatelný brzdový systém se třemi kotouči. Protiblokovací systém ABS, který lze pro jízdu v terénu vypínat, je nabízen za příplatek.
Enduro BMW R 1150 GS bylo pro svůj debut v roce 2000 upravováno nejen technicky. Do práce si jej vzali i stylisté a dali mu odvážnější vzhled, který jakoby přicházel z budoucnosti. Rozdíl mezi starým a novým modelem je zvlášť nápadný vpředu, kde horní kryt kola plynule navazuje na podélné linie nádrže a dva asymetrické elipsoidní světlomety, jež podtrhují „drzý“ vzhled motocyklu. S trochou představivosti si člověk může myslet, že na něj stroj vědomě pomrkává.
Nový design modelu GS se rovněž odráží v paletě nabízených barev, mezi nimiž nechybí ani metalíza. Zákazníci si mohou vybrat mezi titanovou stříbrnou metalízou, klasickým odstínem BMW – Noční černou, nebo poutavě moderním mandarinovým odstínem.
Rozvržení přístrojů a kontrolek se rovněž výrazně zlepšilo, ve srovnání s předchozím modelem jsou přístroje kompaktnější a přehlednější. Kdo jezdí na motocyklu velmi často, bude mít radost z nového, aerodynamicky optimalizovaného větrného štítku. Lze jej nastavit do tří poloh, ale perfekcionalisté jej dokonce mohou zcela odstranit. Nejlepší prvky R 1100 GS byly použity i u nového modelu, například sedlo s nastavitelnou výškou či odnímatelné sedlo spolujezdce.
Kdo tráví v sedle nekonečné hodiny, jistě ocení, že jsou snadno přístupné všechny kontrolky. I v tomto ohledu bychom na BMW R 1150 GS jen stěží hledali chybu. Designéři převzali ovladače na řídítkách z Cruiseru, kde se velmi osvědčila jejich integrace v oblasti rukovětí. Páčky přední brzdy a dnes již hydraulicky ovládané spojky je možné nastavovat do čtyř poloh.
O vysoké bezpečnosti nového endura BMW svědčí i palivová nádrž o objemu 22 l s takzvaným přepadovým ventilem. To znamená, že v případě převrácení motocyklu zabrání ventil úniku paliva a tím i riziku požáru.
I přes svou hmotnost (243 kilogramů s plnou nádrží) měl původní model R 1100 GS, který se mimo jiné stal vítězem mnoha srovnávacích testů, vynikající pohyblivost a manévrovatelnost. Tento stroj navíc disponoval skvělými jízdními výkony a vysokým komfortem cestování nejenom na silnici, ale i na dlouhých trasách v obtížném terénu.
Pokud se novinka firmy BMW původnímu modelu R 1100 GS vyrovná a pakliže jej i překoná (podrobný silniční test bude brzy zveřejněn v BMW magazínu), měla by se stát příští kapitolou úspěchu nejprodávanějšího motocyklu BMW a zasloužit si označení „GS“ – po dvacet let symbol jednostopé svobody.
Válce/zdvihový objem cm3 | 2/1130 |
Největší výkon k (kW) | 85(62,5) |
Největší točivý moment v Nm při 5 250 otáčkách za minutu | 98 |
Pohotovostní hmotnost kg | 249 |
Zrychlení 0 – 100 km/s | 4,3 |
Největší rychlost km/h | 195 |
Objem palivové nádrže l | 22,1 |
Spotřeba paliva l/100 kmpři 90 km/h | 4,5 |
při 120 km/h | 5,7 |
Ulf Böhringer
BMW magazín 3/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií