Fascinující průběh závodu sledovalo 250 000 diváků přímo na závodním okruhu a miliony diváků na televizních obrazovkách.
Závod skončil celkově již desátým vítězstvím značky Audi díky vynikajícímu výkonu jezdců Marcela Fässlera (Švýcarsko), André Lotterera (Německo) a Benoîta Tréluyera (Francie) za volantem inovativního prototypu Audi R18 TDI.
Dramatický průběh 79. ročníku nejslavnějšího vytrvalostního závodu na světě
– nemá v celé jeho historii obdoby. Poté, co značka Audi ztratila již v první třetině závodu dva své vozy Audi R18 TDI kvůli nehodám, zůstal poslední nadějí vůz se startovním číslem „2“, který v kvalifikaci zajistil první místo na startu pro značku se čtyřmi kruhy. Posádka Fässler, Lotterer a Tréluyer bojovala sama proti přesile tří továrně nasazených vozů Peugeot.
Ještě v neděli ráno jela tato čtveřice nejrychlejších vozidel v čele závodu s minimálními několikasekundovými rozestupy. Vozy na první pozici se střídaly i kvůli rozdílným závodním strategiím. Z neuvěřitelně napínavého závodu vzešla nakonec jako vítěz posádka Fässler, Lotterer a Tréluyer s prototypem Audi R18 TDI, který se ukázal být v prvním roce po zmenšení zdvihového objemu vznětových motorů nejrychlejším vozem v celém startovním poli. André Lotterer dokázal s časem 3 minuty 25,289 sekundy v 229. kole závodu vylepšit dokonce nejrychlejší čas dosažený v kvalifikaci.
Působivá byla rovněž spolehlivost nového Audi R18 TDI. Vůz se startovním číslem „2“ nemusel po celý závod udělat jedinou neplánovanou zastávku v boxech. Pouze problém s palivovou nádrží trochu potrápil Dr. Wolfganga Ullricha, šéfa závodního oddělení Audi Motorsport, a Ralfa Jüttnera, technického ředitele závodního týmu Audi Sport Team Joest. Nebylo totiž možné zcela využívat celou palivovou nádrž o objemu 65 litrů.
Z tohoto důvodu si musel André Lotterer vybudovat v poslední fázi závodu dostatečný náskok pro další zastávku kvůli doplnění paliva, a to v extrémně náročných podmínkách s mrholením a velmi kluzkým povrchem. Lotterer však tento úkol zvládl na jedničku a do posledního sprintu vyrazil se sedmisekundovým náskokem před druhým Peugeotem. Po 24 hodinách projel cílem jako první za obrovských ovací ostatních členů týmu s náskokem 13,420 sekundy.
Pro všechny tři jezdce Audi to bylo první vítězství v Le Mans, pro značku Audi již desáté během posledních 13 let.
Po prvním úspěchu motoru TFSI v roce 2001, prvním triumfu vozu poháněného vznětovým motorem TDI v roce 2006 a prvním pozoruhodným výkonům motorů přeplňovaných turbodmychadly VTG s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek v loňském roce bylo i letošní vítězství Audi založeno na inovativní technologii. Ta tentokrát spočívala v mimořádně lehké konstrukci. Díky ní byl prototyp Audi R18 TDI nejspolehlivějším a zároveň nejrychlejším vozem v závodu 24 h Le Mans. Nový jednodílný monocoque ze speciálního kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny vyrobený značkou Audi přispěl společně s dalšími bezpečnostními prvky prototypu Audi R18 TDI také k tomu, že jezdci Allan McNish a Mike Rockenfeller vyvázli z děsivě vypadajících nehod po kontaktu s pomaleji jedoucími vozy zcela nezraněni.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.