Významné místo na právě probíhajícím ženevském autosalonu zaujala Toyota s modelem Prius Plug-in Hybrid a Prius+

Model Prius Plug-in Hybrid – jízdní dosah 20 km čistě na elektřinu a průměrné emise CO2 pouhých 59 g/km.

Významné místo na právě probíhajícím ženevském autosalonu zaujala Toyota s modelem Prius Plug-in Hybrid a Prius+

Trochu historie:

Model Prius, představený v Japonsku v roce 1997 a poté roku 2000 v Evropě, byl celosvětově prvním sériově vyráběným vozem s plnohodnotným hybridním systémem pohonu.

Zatímco konkurenční výrobci dnes teprve představují první hybridní varianty v rámci svých stávajících modelových řad, originální model Prius se prodává již ve své třetí generaci.

Celosvětově se na trzích umístilo již více než 2,1 mil. vozů s tímto označením a Prius si udržuje bezkonkurenční pověst pro svoji spolehlivost, dlouhou životnost a nízké celkové náklady vlastnictví.

Prius byl nejlépe prodávaným vozem v Japonsku po 20 měsíců v řadě za sebou a jako model překonal veškeré dosavadní prodejní rekordy na japonském trhu. Předchozím držitelem rekordu byla Toyota Corolla, které se v roce 1990 prodalo 300 008 kusů. Tento rekord dokázal Prius ještě o něco posunout, když se jej v roce 2010 prodalo na 315 669 kusů.

Model Prius je vždy o krok napřed, ať již se jedná o otázky emisí CO2 nebo ochranu kvality ovzduší. I v běžném režimu jízdy produkuje tento model výrazně méně emisí NOX než jakýkoli srovnatelný vůz poháněný vznětovým nebo zážehovým motorem. V režimu elektromobilu (EV) pak neprodukuje vůbec žádné emise pevných částic, CO2, ani NOX.

Z interního průzkumu automobilky Toyota pro model Prius třetí generace vyplynulo, že během typické jízdy po městě, kdy průměrná rychlost nedosahuje ani 30 km/h, se více než 25 % cesty odehrává s vypnutým spalovacím motorem, což se odráží ve výrazném poklesu průměrné spotřeby paliva i emisí.

Prius nicméně zůstává průkopníkem na poli technologických inovací. V každé ze svých generací představil Prius ta nejmodernější technická řešení, která se v dané třídě objevila vůbec poprvé.

Ve třetí generaci Prius představil celou plejádu nových technologií

– patří sem mj. kombinace systému ventilace na sluneční energii a dálkově ovládané klimatizace (celosvětově jako první), „Head Up“ displej s projekcí na přední sklo, dotykový ovladač Touch Tracer nebo přednárazový bezpečnostní systém (PCS).

Prius s pohonem Hybrid Synergy Drive® postupně získal celou řadu významných ocenění, přičemž jeho úspěchy začaly již v roce 2005 ziskem titulu Auto roku (Car of the Year) klubu evropských motoristických novinářů. Nejnovějším oceněním je titul nejspolehlivějšího automobilu ve věkové kategorii 2-3 roky a zlatá plaketa TÜV (Goldene TÜV-Plakette) v německém žebříčku Auto Bild TÜV Report za rok 2011.

V zevrubném testu jízdních schopností nových vozů za zimních podmínek pak Prius zvítězil v testu Cold Weather 2010 finského časopisu Tekniikan Maailma. Zisk tohoto ocenění je jasným dokladem zlepšení účinnosti plnohodnotného hybridního systému pohonu za chladného počasí.

Prius bude i nadále hlavním zástupcem vozů Toyota v rámci ofenzívy plnohodnotných hybridních modelů na evropských trzích. Toyota postupně zavádí další modely HSD přinášející výhody plnohodnotného hybridního pohonu stále širšímu spektru zákazníků. Prius zůstává výkladní skříní nových technologií a nejnovějšího pokroku na poli technického řešení pohonu HSD.

Prius Plug-in Hybrid – to nejlepší z obou systémů pohonu

Budoucí vývoj elektromobilů určených k pohybu ve městech je momentálně handicapován řadou hledisek:

  • nadměrná velikost, hmotnost a cena akumulátorů
  • malý jízdní dosah
  • nedostatečná dobíjecí infrastruktura

Na všechny tyto problémy reaguje Prius Plug-in Hybrid, který se stává nejrozumnějším krátkodobým až střednědobým řešením elektrifikace pohonných jednotek.

Díky alternativnímu palubnímu zdroji lze tento vůz používat jako běžný plnohodnotný hybridní model i nad rámec jízdního dosahu elektromobilu, a podle potřeby a situace jej dobíjet z běžné elektrické zásuvky.

Model Prius Plug-in Hybrid významným způsobem rozšiřuje možnosti pohonu Hybrid Synergy Drive®. Reaguje na praktické potřeby obyvatel měst, přičemž nabízí mnohem použitelnější jízdní dosah v režimu elektromobilu při přesunech na kratší vzdálenosti, zatímco díky zážehovému motoru hybridního hnacího systému může vůz vykazovat značný jízdní dosah, podobně jako standardní model Prius.

S kompaktním akumulátorovým modulem Li-ion o vysoké hustotě energie vykazuje Prius Plug-in Hybrid jízdní dosah cca 20 km rychlostí až 100 km/h při jízdě čistě na elektřinu. Dalším přínosem lithium-iontové technologie je krátký dobíjecí čas; modul s akumulátory lze plně dobít z běžné domovní zásuvky 230 V za pouhé 1,5 hodiny.

Delší dojezd v režimu EV má významný dopad na celkovou průměrnou spotřebu paliva tohoto vozu. Prius Plug-in Hybrid vykazuje pozoruhodně nízkou kombinovanou spotřebu paliva – pouze 2,6 l/100 km – což oproti modelu Prius znamená pokles o 30 %. Hladina emisí CO2 se kromě toho snížila na nevídaných 59 g/km.

Již dnes je nasazeno přibližně 600 vozů Prius Plug-in Hybrid ve vybraných projektech omezeného pronájmu po celém světě – z toho jedna třetina vozů brázdí silnice 18 evropských zemí. Cílem této snahy je uvést tento model v roce 2012 na světové trhy. Projekty pronájmu jsou koncipovány tak, aby bylo možné vyhodnotit všechny aspekty nasazení tohoto nového modelu Prius Plug-in Hybrid do reálného provozu a ověřit celkové ekologické přínosy a technologické výsledky ještě před jeho uvedením do prodeje ve druhé polovině roku 2012.

Názory od zákazníků ze speciálního evropského projektu pronájmu jsou velice povzbudivé. Většina dotazovaných uživatelů uvedla, že Prius Plug-in Hybrid předčil výrazně jejich původní očekávání. Dvě třetiny každodenních uživatelů PHV jsou s jízdním dosahem v režimu elektromobilu zcela spokojeny.

Používání vozu se zákazníkům jeví jako snadné, bez ohledu na to, zda měli s elektrickým pohonem již nějakou předchozí zkušenost. 84 % těchto zákazníků dobíjí Prius Plug-in Hybrid nejméně jednou denně, přičemž 80 % z nich považuje dobíjení za jednoduché a doba 1,5 hodiny potřebná k dobití vozu jim vyhovuje.

Jelikož Prius Plug-in Hybrid může po překročení maximálního dojezdu v režimu EV pokračovat jako běžný plnohodnotný hybridní vůz, uživatelé nepociťují žádné znepokojení v otázkách jízdního dosahu. Na 75 % uživatelů zjišťuje, že přirozeným způsobem jede ekologičtěji, 80 % chválí vysokou úroveň jízdního pohodlí PHV a všichni uživatelé si vychutnávají tichý chod a uvolnění při jízdě čistě na elektřinu.

Prius+ – první plnohodnotný hybridní sedmimístný vůz v Evropě

Model Prius+, poprvé představovaný v premiéře na letošním ženevském autosalonu, je dalším rozšířením modelové řady Prius. Ekologické výhody a pokrokové technologie plnohodnotného hybridního pohonu Toyota zpřístupňuje prozatím nejširšímu spektru zákazníků.

Prius+ reaguje na potřeby rozrůstajících se evropských rodin s ekologickým cítěním. Je to vůbec první model, který nabízí evropským zákazníkům všestrannost sedmimístného interiéru v kombinaci s plnohodnotným hybridním systémem pohonu.

Jak lze dovodit z jeho označení, Prius+ nabízí výrazně větší prostor pro cestující i jejich zavazadla. Ve druhé řadě najdeme trojici nezávislých sedadel s možností samostatného sklopení a ve třetí řadě je další dvojice samostatně sklopných sedadel rozdělených v poměru 50:50. Nové provedení však neobětovalo žádný z tradičních atributů modelu Prius, jako je např. nejnižší spotřeba paliva ze všech sedmimístných MPV na trhu.

Prius+ je zcela novým vozem, který byl navržen zcela od počátku. Prodávat se začne v první polovině roku 2012. Provedení exteriéru poukazuje na další vývojový stupeň, dávajíce tak najevo, že se nejedná o pouhou prodlouženou verzi standardního modelu Prius.

Exteriér Priusu+

charakterizují uhlazené a smělé tvary s prodlouženou linií střechy, včetně zabudovaného panoramatického okna, se zachováním tradiční trojúhelníkové siluety vozů s tímto modelovým označením. Prius+ se tak může pochlubit nízkým součinitelem aerodynamického odporu 0,29 Cd. Přední partie lichoběžníkových tvarů zaujmou světlomety s ostrými hranami, aerodynamickým provedením rohů kvůli nižšímu víření vzduchu a zvětšeným otvorem pod čelní maskou zlepšujícím obtékání vzduchu a chlazení. Součástí originálního ztvárnění zadních partií je praktická výklopná záď otevíraná směrem vzhůru, propracovaná sdružená světla a střešní spoiler, který opět vylepšuje proudění vzduchu kolem karoserie.

Ve vozech Prius+ je použita pohonná soustava Toyota Hybrid Synergy Drive® poslední generace. Ze všech full-hybrid modelů Toyota bez technologie Plug-in tento model jako první používá Li-ion akumulátory.

Li-ion modul s akumulátory se nejprve objevil v provedení Prius Plug-in Hybrid. Jeho kompaktní rozměry jsou ideální k zástavbě pod středovou konzolí, mezi řidičem a spolujezdcem, kde nezabírají žádný prostor pro cestující a ani zavazadlový prostor v interiéru tohoto vozu koncipovaného jako MPV.

Prius+ podobně jako standardní model Prius s plnohodnotným hybridním systémem pohonu nabízí tři různé jízdní režimy „on-demand“:

  • režim EV (elektromobil) umožňuje velmi tichou jízdu na samotný elektromotor, při nulové spotřebě paliva a zcela bez emisí;
  • režim ECO (ekologická jízda) maximálně využívá možností hybridního systému pohonu s co nejnižší spotřebou paliva;
  • režim POWER (výkon) slouží ke zvýšení celkového výkonu systému pohonu.

Modelová řada Prius – rozšíření k naplnění potřeb širšího spektra zákazníků

Model Prius nyní již před 10 let plní roli průkopníka ekologických a dalších vyspělých technologií. Jedná se o nejpokrokovější sériově vyráběný vůz s plnohodnotným hybridním pohonem na současném trhu.

Poté, co zákazníkům celého světa představil výhody pozoruhodné technologie Toyota Hybrid Synergy Drive®, se Prius stává prvním plnohodnotným hybridním vozem nabízeným v podobě kompletní a samostatné modelové řady.

Tři modelová provedení výrazně rozšíří základnu zájemců o model Prius i následné prodeje;

Prius Plug-in Hybrid je atraktivní volbou pro novou skupinu zákazníků pobývajících převážně ve městech;

Prius+ cílí na rozrůstající se evropské rodiny s ekologickým cítěním, které požadují prostor a všestrannost většího sedmimístného vozu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...