Citroën Total World Rally Team, jehož cílem je získat sedmý titul v Poháru konstruktérů.
Staví do hry dvě posádky: Sébastien Loeb / Daniel Elena, kteří se pokusí získat osmý titul mistrů světa v řadě, a Sébastien Ogier / Julien Ingrassia, kteří byli za získání dvou vítězství v roce 2010 odměněni smlouvou a zařadili se mezi oficiální tým. Tři další vozy Citroën DS3 WRC budou svěřeny soukromým pilotům: Petteru Solbergovi, Kimimu Räikkönenovi a Peteru van Merksteijnovi.
Citroën Racing, který na nejvyšší úrovni světových rallye působí již deset let, hodlá do soutěže přihlásit již třetí speciál WRC: po modelech Xsara a C4, které oba získaly po třech světových titulech, vstoupí na scénu vůz DS3 WRC a stane se tak na Švédské rallye (10. – 13. února). Tým pod vedením Oliviera Quesnela si v této přelomové sezóně stanovil jednoduchý, ale ambiciózní cíl: udržet si vítězství v Poháru konstruktérů i jezdců!
Citroën DS3 WRC
– který splňuje nejnovější pravidla Mezinárodní automobilové federace FIA, je samotnou esencí „Kreativní technologie“. Nejviditelnější změnou jsou jeho rozměry: vůz DS3 je oproti C4 výrazně kompaktnější, což mu zaručuje pozoruhodné jízdní vlastnosti. Revoluce se odehrála i pod kapotou, protože vůz DS3 WRC pohání čtyřválec 1.6 turbo s přímým vstřikováním, které je výsledkem práce konstruktérů Citroën Racing. Je spojen s pohonem všech 4 kol s mechanickou převodovkou a systémem rozdělování výkonu mezi přední a zadní nápravu.
Citroën DS3 WRC, který byl veřejnosti představen na pařížském Autosalonu v říjnu 2010, absolvoval od té doby velké množství testovacích jízd, aby se dobře připravil na sezónu, která bude trvat devět měsíců a zahrne třináct velmi odlišných závodů. Mistrovství světa v rallye, které nabízí vše od polárního chladu ve Švédsku po horko jordánské pouště, je skutečnou výzvou pro lidi i stroje. Technický tým pod vedením Xaviera Mestelana-Pinona se proto během testů určených k ověření spolehlivosti a posílení výkonnosti vozu snažil nasimulovat co nejextrémnější podmínky.
Citroën Total World Rally Team zastupující oficiální barvy značky přihlašuje do mistrovství dva vozy DS3 WRC s posádkami, které vzešly z vlastní série závodů, která se dnes jmenuje Citroën Racing Trophy a jede se po celé Evropě. Sedminásobní mistři světa Sébastien Loeb a Daniel Elena se do této nové výzvy pouštějí s opravdovým elánem. „Seb“ a „Danos“, kteří jsou ve WRC držiteli takřka všech rekordů, se na start každého závodu postaví s cílem prosadit se a opět o něco rozšířit neuvěřitelný rejstřík svých triumfů. Vůz DS3 WRC č. 2 bude svěřen posádce ve složení Sébastien Ogier a Julien Ingrassia, kteří se v roce 2010 zúčastnili jako členové oficiálního týmů tří rallye. Francouzi, kteří jsou držitelé již dvou světových vítězství, nyní musí své schopnosti potvrdit.
Společnost Total, která po boku Citroënu stojí od počátku, zůstává dál oficiálním partnerem týmu. Vozy DS3 WRC ponesou i slavné barvy značky Red Bull, která s týmem spolupracuje od roku 2008. Mezi partnery týmu Citroën Racing se vrací tři značky: Michelin, který je dodavatelem pneumatik pro vozy DS3 WRC, dalšími sponzory jsou společnosti Facom a Alcon.
Další tři vozy DS3 WRC startující s podporou Citroën Racing Technologies pojedou v roce 2011 mezi soukromníky. Dvojice Petter Solberg – Chris Patterson absolvuje všech třináct podniků. Kimi Räikkönen – Kaj Lindström oznámili účast na deseti závodech, zatímco tandem Peter van Merksteijn – Eddy Chevaillier plánuje zahájení sezóny v Portugalsku.
Otázky pro… Oliviera Quesnela, ředitele Citroën Racing
„Citroën Racing je jedna velká rodina“
Jaký pocit u vás na počátku nové sezóny převažuje? Jste spíš netrpělivý, klidný, nebo máte obavy?
Tak rozhodně nepřevažuje klid! Je pravda, že už se nemůžu dočkat, až budeme ve Švédsku a dostaneme odpovědi na všechny ty otázky, které se před námi neustále objevují. Odvedli jsme dobou práci? Nezapomněli jsme na něco? Po prvních rychlostních zkouškách budeme už mít nějakou představu, ale nesmíme přitom zapomínat, že ve Švédsku není v rámci celého mistrovství světa zrovna nejtypičtější terén. Musíme si zachovat chladnou hlavu. Tým Citroën Racing je jako stroj na vítězství a není důvod, proč by se měl z jednoho dne na druhý zadřít. Mám plnou důvěru v práci týmu, ale netrpělivě čekáme na první částečné výsledky z 1. RZ ve Švédské rallye!
Myslíte, že budete muset zasahovat do soupeření mezi Sébastienem Loebem a Sébastienem Ogierem?
Ve Švédsku to bude jednoduché. Oba naši jezdci vystartují s nulou na svém bodovém kontě. Citroën jim stejně jako vždy v minulosti poskytne naprosto stejné podmínky. Pokud jeden zajede lepší čas než druhý, bude to jen proto, že bude rychlejší! Nemám ve zvyku být pod tlakem – momentálně neexistuje žádné soupeření, do kterého bych musel zasahovat. Můžu vám jen říct, že jsme všichni jedna velká rodina. Titul jezdců je možná hodnotnější a mediálně známější, ale titul konstruktérů znamená pro značku pořád hodně. Oba dva naši piloti jsou inteligentní hoši a vědí, o co Citroënu jde.
Citroën Racing Technologies poskytne tři DS3 WRC soukromým jezdcům. Co vás k tomu vedlo?
Než se ve WRC objeví noví konstruktéři, myslím, že je úkolem Citroënu přispět k atraktivnosti šampionátu. Proto jsme šťastní, že se podařilo dosáhnout dohody s Petterem Solbergem, Kimi Räikkönenem a Peterem van Merksteijnem. Není naším zásadním cílem pronajímat závodní auta, ale jsme hrdí na to, že můžeme do naší velké rodiny počítat i tyto piloty.
Činnosti týmu Citroën Racing se neomezují na WRC. Rok 2010 byl poznamenán představením vozů DS3 R3 a DS3 Racing. Jak uvedení těchto dvou vozů hodnotíte?
Vůz DS3 R3 pokračuje v dlouhé linii vozů určených pro soukromé jezdce. Během několika měsíců se ve své kategorii prosadil jako měřítko kvality. Obchodně se to projevuje mnohem vyšším počtem objednávek, než jsme doufali. Z úspěchu vozu DS3 R3, který se prosazuje v rámci závodů Citroën Racing Trophy po celé Evropě, jsme nadšeni. Úspěch provází i model DS3 Racing. Všech 2000 plánovaných kusů je na nejlepší cestě najít svého zákazníka a momentálně přemýšlíme nad tím, že roční výrobu zvýšíme.
Jaké jsou v těchto dvou oblastech perspektivy?
Vyrábět sériové sportovní vozy je pro tým Citroën Racing novinka, která ale značce otevírá nové vyhlídky na nové trhy. Když se podíváme na úspěch vozu DS3 Racing, uvažujeme samozřejmě i o dalších modelech řady DS. Pokud jde o závody určené pro zákazníky, tady nás velice zajímá, že by FIA mohla přijít s novými předpisy „FIA R4“, které by dovolily vyvinout vozy typu R3 s pohonem všech kol. To by byl úžasný nástroj pro výchovu mladých pilotů.
Pokud jde o vyhledávání a výchovu mladých nadějí, zde se často jako příklad uvádí Rallye Jeunes. Citroën nedávno oznámil uzavření partnerství s Francouzkou federací automobilového sportu, které by mělo tuto akci znovu vzkřísit k životu. Co vás k tomu vede?
Toto spojení je podle mě naprosto přirozené. Když Citroën najal pro mistrovství světa v rallye Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera, probudil v mladých Francouzích, kteří s nimi prožívají jejich úspěchy, sny o závodění. S Rallye Jeunes jim umožníme se dotknout svého snu a ukázat za volantem vozu DS3, co umí. Pro ty nejnadanější vede potom cesta až na vrchol. Dodal bych, že Rallye Jeunes je dokonalou marketingovou akcí, protože dostane tisíce mladých do prodejen Citroën, kde se seznámí s naší značkou a se vším, co k ní patří.
Můžete nám říct víc o podmínkách?
Účastníci nesmí mít licenci na závody rallye a musí jim být mezi 18 a 25 lety. Šest regionálních etap ve Francii určí nejlepší mladé piloty, kteří se kvalifikují do národního finále. Oficiální start akce proběhne na Francouzské rally v říjnu 2011 a dva vítězové se zúčastní šesti závodů francouzského mistrovství v rallye.
Otázky pro… Xaviera Mestelana-Pinona, technického manažera Citroën Racing
„Nasbírat kilometry“
Co se stalo od října loňského roku, kdy byl na pařížském autosalonu odhalen vůz Citroën DS3 WRC?
Naší prioritou bylo nasbírat testovací kilometry za nejrůznějších podmínek. Díky tomu, že jsme pro testy vyrobili druhý vůz DS3 WRC, mohli jsme zajišťovat testovací jízdy každých 14 dnů. Testy nám umožnily pracovat na spolehlivosti a naučili jsme se auto chápat, porozuměli jsme tomu, jak reaguje na změny seřízení. V průběhu času jsme se dopracovali k jasnému technickému nastavení a v posledních týdnech jsme se soustředili na věci jako je umístění bezpečnostních prvků a kontrolních skříněk FIA, místa posádek a jejich vyškolení v používání vozu mimo servisní zónu… Naším největším problémem bylo pracovat v horkém podnebí. Podařilo se nám najít trochu horka na jihu Evropy.
Máte nějaké zvláštní obavy ohledně spolehlivosti?
Myslím, že jsme odvedli dobrou práci, s ohledem na to, jak málo času jsme měli. Rizika samozřejmě existují. Nesmíme zapomínat, že vůz DS3 WRC je úplně nové auto, na rozdíl od C4, která byla z širšího hlediska obdobou Xsary.
Nejnovější změna se týkala pneumatik. Jaký to mělo dopad na vývoj vozu?
Michelin je historickým partnerem Citroënu, takže musím nejprve vyjádřit radost, že jsme se s tímto výrobcem a částí jeho technického týmu opět shledali. Tato radost nic neubírá na spokojenosti, kterou jsme vyjádřili po třech letech spolupráce s naším předchozím partnerem. Vzhledem k tomu, že pneumatiky Michelin jsou zcela jiné, museli jsme zrevidovat dost věcí, pokud jde o geometrii náprav: tuhost odpružení, odklon kol, torzní stabilizátory… Pneumatiky Michelin jsou výkonné a nabízejí velmi přesné jízdní vlastnosti, především na asfaltu.
Myslíte, že tyto nové „World Rally Cars“ jsou pro diváka zajímavější než předchozí generace?
Kompaktnější rozměry auta snižují jeho setrvačnost. Bez středového diferenciálu musíme počítat s tím, že fáze brzdění budou vykazovat vyšší mobilitu, a to i na asfaltu. Motor bere víc otáček a je o něco hlučnější, absence poloautomatického řízení převodovky donutí piloty, aby se za volantem víc snažili… Řekl bych, že tato nová auta budou divácky opravdu zajímavější!
Otázky pro… Sébastiena Loeba
„Tato sezóna představuje novou výzvu“
Jak se cítíte za volantem vozu Citroën DS3 WRC?
Pocity jsou úplně jiné než u C4. Vůz DS3 je kratší, takže je v ostrých zatáčkách mrštnější, ale také živější v rychlých úsecích. Obecně se budeme muset za volantem vyvinout větší úsilí. Důvodů je víc: chování vozu způsobené jeho rozměry, absence středového diferenciálu, který by umožnil rozložit náhon mezi přední a zadní nápravu, návrat k mechanické převodovce, kvůli kterému budeme muset velmi často pouštět volant…
Jste spokojený s tím, čeho tým v mezičase dosáhl?
Myslím, že tým odvedl výbornou práci. Nepodařilo se nám dosáhnout stejných výsledků na všech površích. Hodně času jsme strávili na šotolině, protože s tou se na mistrovství světa setkáváme nejčastěji. Myslím, že se máme ještě co učit na sněhu, ale to se těžko odhaduje, neboť nám chybí srovnání. Nové předpisy do chování vozů hodně zasáhly.
No právě, co si myslíte o nových předpisech? Jsou s nimi piloti spokojení?
Ano, auto se příjemně řídí. Výkony motoru umožňují využívat všech vlastností podvozku. Určitě bychom vždycky chtěli větší výkon, ale myslím, že tyhle nové WRC jsou naprosto úžasné. Při řízení budeme muset být šikovní a optimalizovat dráhu vozu, abychom si při průjezdu zatáček udrželi co nejlepší rychlost.
Co tahle sezóna znamená pro vás osobně?
Je to nová výzva, kdy nás oproti předchozím sezónám čeká víc nejistot. I naši soupeři věnovali vývoji strojů hodně pozornosti a pro srovnání si musíme počkat na první rallye. V každém případě musím začít tím, že budu rychlejší než soupeři ve stejných vozech jako já. Porazit Sébastiena Ogiera a Pettera Solberga nebude vůbec jednoduché! Myslím, že tato sezóna bude těžká, ale to jen zvyšuje moji motivaci.
Otázky pro… Sébastiena Ogiera
„Už se těším, jak se poměřím se stopkami“
Jak se cítíte za volantem vozu Citroën DS3 WRC?
Stejně jako Seb se domnívám, že hutnější rozměry DS3 znamenají výhody i nevýhody podle toho, na jakém terénu se jede. Vzhledem k tomu, že motor má menší točivý moment, než jsme byli zvyklí, musíme ho pořád vytáčet, trochu jako u atmosférického motoru. Návrat k mechanické převodovce znamená o něco delší dobu na řazení a vyžaduje od pilota větší úsilí. Za „normálních“ podmínek to nebude žádný problém, ale horší by to mohlo být ve velkém horku nebo na konci dlouhých rychlostních zkoušek.
Jste spokojený s tím, čeho tým v mezičase dosáhl?
Pracovní výkonnost týmu na mě zapůsobila,vždyť jsme od konce minulé sezóny absolvovali mnoho testovacích jízd. Mám dojem, že jsme času, který byl k dispozici, využili dobře. Už se těším, až se postavím na start Švédské rallye a poměřím se se stopkami!
Myslíte si, že jsou nové předpisy pro mistrovství světa v rallye pozitivní?
Cílem bylo přitáhnout nové konstruktéry. Tento rok se k nám přidá třetí značka. To je pro všechny pozitivní, počínaje diváky. Myslím, že tahle nová auta budou skvělá, s větším skluzem a motory vytáčenými vysoko do otáček. Není pochyb o tom, že podívaná to bude přinejmenším stejně dobrá jako v předchozích ročnících!
Co očekáváte od své první sezóny, kterou celou strávíte v týmu Citroën Total World Rally Team?
Ta rovnice má tolik neznámých, že mohu jen těžko vynášet přesné cíle. Výsledek Švédské rallye nebude pro pořadí v mistrovství nezbytně reprezentativní. Na to si budeme muset tři nebo čtyři rally počkat. Pokud jde o nás, my nevstupujeme do prvního závodu s přílišnými ambicemi. Dodnes jsme absolvovali jen dvě zimní rallye a těžko budeme moci soupeřit se skandinávskými piloty. I když konečným cílem je získání světového titulu, nejsem tím nijak posedlý. Zato chci získat body v každé rally, proniknout mezi vozy v čele a získat další zkušenost ve WRC.
Otázky pro… Frédérica Bertranda, managera pro závody určené zákazníkům Citroën Racing
„Citroën Racing Trophy se pojede již v 10 evropských zemích“
Bude Citroën Racing Trophy po dvou úspěšných letech pokračovat i v nové sezóně?
Citroën Racing Trophy si od svého debutu v roce 2009 neustále získává nové a nové příznivce, v loňském roce se do něj zapsalo již více než 70 posádek. Všichni oceňují možnost, kdy se amatérští i profesionální jezdci mohou postavit na start v závodním autě, a to za dostupnou cenu a s možností vyzávodit si svým výsledkem finanční prémii. Citroën Racing Trophy bude pokračovat i v této sezóně a to v 10 evropských zemích s vozy C2R2 MAX, ale také s novou DS3 R3, která už o sobě dala slyšet v roce 2010.
Výkony vozu DS3 R3 skutečně neprošly v loňském roce bez povšimnutí. Jak vypadá jejich zapojení do Citroën Racing Trophy?
Vůz DS3 R3 se v loňském roce zúčastnil několika závodů, z nichž každý představoval zvláštní profil. Cílem bylo nejen vůz ukázat, ale také zjistit, jaký je jeho potenciál v reálných podmínkách. Získané výsledky jsou velice pozitivní, protože DS3 R3 se pětkrát prosadila ve své kategorii a při příležitosti „Rallye du Valais“ se i v nesmírně extrémních podmínkách dostala na stupeň vítězů. Je tudíž připravena zařadit se do Citroën Racing Trophy a zaznamenala již mnoho objednávek. O jejím úspěchu svědčí ostatně účast 11 vozů DS3 R3 v Rallye Monte Carlo.
Nedávno jste spustili internetové stránky věnované butiku Citroën Racing: http://boutique.citroenracing.com/. Mohl byste k ní říct něco bližšího?
Našim cílem při vytváření těchto stránek bylo nabídnout dostatečně komplexní pomůcku pro naše zákazníky, ale také pro všechny, kdo shánějí různé informace o doplňcích, oblečení nebo mechanických součástkách. Kromě možnosti objednávání on line zde návštěvníci po několika kliknutích naleznou i aktuální informace o závodech pro zákazníky, nejrůznější dokumentaci a montážní návody.
Navštivte stránky věnované WRC: www.citroen-wrc.com kde kde naleznete exkluzivní texty, živě publikované výsledky, video rozhovory s členy týmu atd.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”