Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive

Dynamičtější projev a nižší spotřeba paliva.

Značka BMW nabízí pohon všech kol jako alternativu ke standardnímu zadnímu pohonu již více než čtvrt století.

Každý ze systémů pohonu všech kol, který se kdy do vozů BMW dodával, byl navržen tak, aby kombinoval prověřenou agilitu pohonu zadních kol s dodatečnou trakcí, která přijde vhod zejména na silnicích s horší adhezí, ale také v kombinaci s výkonnými motory. Stejný přístup je patrný také na stálém elektronicky řízeném pohonu všech kol BMW xDrive, jenž získal v celosvětovém měřítku mnoho ocenění. V nejnovějších modelech BMW se na silnice dostává druhá generace pohonu všech kol BMW xDrive, přinášející kromě dynamičtějšího projevu také významné snížení spotřeby paliva. Jedná se tedy o další z částí komplexního přístupu BMW EfficientDynamics.

Rychlost a předvídavost: aktivní inteligentní pohon všech kol.

Pohon všech kol BMW xDrive je navržen tak, že ke kolům zadní nápravy neustále podle potřeby připojuje i pohon předních kol. Tento úkol má na starosti elektronicky řízená lamelová spojka, umístěná na výstupu z převodovky. Pohon všech kol BMW xDrive pracuje se základním rozdělením točivého momentu mezi nápravy v poměru 40:60 ve prospěch zadních kol. Tento poměr se ale na základě aktuální jízdní situace neustále mění tak, aby bylo dosaženo optimálního rozdělení síly motoru mezi nápravy nejen z pohledu trakce, ale také podle dynamického chování vozu. V extrémních případech dokáže systém xDrive poslat až 100 procent síly motoru ke kolům přední nebo naopak zadní nápravy, a tím zajistit její plně variabilní distribuci.

Pohon všech kol xDrive je propojen se stabilizačním systémem DSC, takže oba tyto systémy pracují v souladu. Aktivní změna rozdělení točivého momentu dokonce předchází samotným účinkům stabilizačního systému, které následně nemusejí být vždy potřeba. Tím se účinně zvyšuje dynamika zejména při průjezdu zatáčkami. Aktivní činnost pohonu všech kol totiž dokáže předcházet počátkům nedotáčivosti nebo naopak přetáčivosti.

Hlavní předností pohonu všech kol BMW xDrive je především jeho rychlost, daná i použitou komunikační sběrnicí FlexRay, která je v současnosti v automobilovém průmyslu nejrychlejším řešením pro přenos informací v automobilech. BMW bylo prvním výrobcem, který ji v roce 2007 s druhou generací BMW X5 přinesl do sériové výroby.

Samotná lamelová spojka je schopná mezi svými krajními polohami (plně rozepnuto/plně sepnuto) přepnout během pouhých 100 ms. To je reakční čas přibližně poloviční než u atmosférického zážehového motoru. Když tedy řidič dá plynovým pedálem pokyn k akceleraci, pohon všech kol xDrive se této očekávané dynamické změně dopředu přizpůsobí, čímž reaguje s předstihem. Právě rychlostí své činnosti a svojí předvídavostí pohon všech kol BMW xDrive jednoznačně předstihuje všechny konvenční systémy pohonu všech kol pracující s různými typy mechanických závěrů diferenciálů, které automaticky reagují až na vzniklý prokluz (obvykle v časech kolem 500 ms).

Stejný princip, ale ještě účinnější: nový pohon všech kol BMW xDrive.

BMW neustále pracuje také na zdokonalování činnosti pohonu všech kol BMW xDrive, a to především z důvodu zvýšení účinnosti celého systému, jež vede ke snížení spotřeby paliva. Postupně se proto zavádí do výroby nová generace rozdělovacího modulu s elektronicky řízenou lamelovou spojkou a náhonem hnací hřídele pro přední nápravu. Jedná se o komplexnější řešení s integrovaným ovládacím servomotorem lamelové spojky do skříně rozvodovky. Tím není nutné použít olejové čerpadlo a současně dochází ke zmenšení počtu dílů celého systému. I nadále se používají dva systémy pro přenos síly motoru k hnací hřídeli pro přední nápravu – nízké modely BMW používají z prostorových důvodů řešení s vloženým ozubeným kolem, zatímco vyšší modely používají pro přenos točivého momentu ozubený řetěz.

Nové řešení rozvodovky pohonu všech kol BMW xDrive se vyznačuje snížením třecích ztrát o 30 % a současně snížením hmotnosti o 2 kg. Tyto hodnoty přinášejí snížení spotřeby paliva o 3 až 5 % (podle typu) ve srovnání s první generací pohonu všech kol BMW xDrive.

Současně s novou generací pohonu všech kol BMW xDrive přicházejí rovněž novinky v naladění celého systému. Pohon všech kol nyní při samozřejmém zachování potřebné trakce a pocitu jistoty ve svém řízení více než dříve preferuje kola zadní nápravy, a tak dále posiluje vrozenou obratnost vozů BMW. Průjezdy zatáčkami jsou nyní stejně jisté jako v minulosti, avšak dokáží navodit ještě větší radost z jízdy.

Nová generace pohonu všech kol BMW xDrive díky kompaktnějším rozměrům a nižší hmotnosti zmenšuje rozdíl ve spotřebě paliva mezi modely BMW s tradičním pohonem zadních a všech čtyř kol.

Nový xDrive pro nové modely s pohonem všech kol.

Kromě provedení s pohonem všech kol BMW řady 7, BMW řady 5 Gran Turismo, stejně tak jako nového BMW X3 se nová generace pohonu všech kol BMW xDrive představí také v nových modelech chystaných pro jaro 2011. Bude se jednat především o vozy BMW 530d xDrive, BMW 535i xDrive a BMW X3 xDrive30d.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...