Citroën DS3 WRC, který splňuje nejnovější pravidla Mezinárodní automobilové federace FIA, je samotnou esencí „Kreativní technologie“.
Kompaktní, dynamické a agresivní linie tohoto malého závodního vozu prozrazují na první pohled jeho ambice vítězit, které čiší z rozšířených blatníků, nového tvaru nárazníků a aerodynamických prvků. Vůz vychází ze sériového skeletu, podvozek však prošel mnoha úpravami, aby se přizpůsobil pohonu všech 4 kol a odpružení typu McPherson. Bezpečnost posádky zajišťuje ochranný trubkový rám, který zvyšuje tuhost celého vozu.
Nové předpisy, platné od roku 2011, přinášejí pod kapoty vozů revoluci oproti předchozí generaci World Rally Cars. Citroën DS3 WRC pohání čtyřválcový motor s přímým vstřikováním o objemu 1600 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem. Naprostou novinkou na této úrovni automobilového sportu je použití přímého vstřikování, které otevírá nové perspektivy ve vývoji závodních motorů, především z hlediska spotřeby paliva. Motor, který od začátku do konce vyvinul a vyrobil tým Citroën Racing, dosahuje výkonu 300 koní.
Šestistupňová sekvenční převodovka, kterou homologovala a dodává společnost Sadev, je spojená s mechanickým diferenciálem vpředu a vzadu. Zakázáno je používání poloautomatického řazení a mezinápravový diferenciál. V rámci snižování nákladů FIA dále stanovila vlastnosti (rozměry, hmotnost, cena, …) hlavních součástí vozu. S ohledem na tato omezení se inženýři týmů Citroën Racing a Sadev snažili dosáhnout co nejlepší výkonnosti a spolehlivosti optimalizací každého detailu.
Úkolem Citroënu DS3 WRC, který piloti již od prvních testů hodnotí jako výkonný, vyvážený a dobře ovladatelný, bude pokračovat ve sbírání titulů a vítězství, které započaly modely Xsara WRC a C4 WRC.
Karoserie a podvozek: kompaktní agresivní celek
Karoserie vozu Citroën DS3 WRC, která byla doladěna v aerodynamickém tunelu, zvětšuje křivky výchozího modelu. Aby dosáhla maximální povolené šířky 1820 mm a dokázala zakrýt 18 palcová kola (asfaltová verze), došlo k přepracování blatníků a nárazníků. Přední nárazník je opatřen aerodynamickou lamelou a na záď byl přidán velký spojler. Úpravou prošly i dveře, které dostaly pevná okna z polykarbonátu a pěnovou výplň, jejímž úkolem je absorbovat energii v případě bočního nárazu.
Skelet vozu DS3 WRC, jehož základem je sériová verze, byl opatřen rámem, který tvoří více než 40 metrů dlouhá ocelová trubka. Ve spodní části bylo provedeno několik významných koncepčních úprav:
- přidání dalších připevňovacích bodů pro zadní odpružení McPherson ;
- vylepšení spodního zavěšení odpružení;
- zabudování středového tunelu pro kloubový hřídel a zadní diferenciál;
- přidání bočních výztuh na úrovni prahů.
Vzhledem k tomu, že vůz DS3 je kompaktnější než C4 WRC, optimalizovali inženýři týmu Citroën Racing umístění každého prvku, aby dosáhli co nejlepšího kompromisu mezi hmotným středem a těžištěm.
Nápravový systém: snaha o dosažení co nejlepší účinnosti
Vzhledem k tomu, že pravidla týkající se nápravového systému prošla ve srovnání s předchozí generací World Rally Cars jen lehkými úpravami, mohli konstruktéři využít svých zkušeností a řešení, která se již osvědčila u vozu C4 WRC.
Odpružení vpředu a vzadu jsou typu McPherson, s rozsahem, který umožňuje optimalizovat umístění upevňovacích bodů. Kvůli nutnosti snížit výrobní a provozní náklady je nyní možné homologovat jen jeden typ těhlice. Vůz DS3 WRC používá proto stejný díl vpředu i vzadu, na šotolině i na asfaltu. Spojení s ramenem nápravy zajišťuje propojovací díl, který se u jednotlivých verzí liší. Stejně jako u staršího modelu C4 WRC navrhoval a vyrobil i zde čtyřscestné nastavitelné tlumiče (stlačování a roztahování při nízké a vysoké rychlosti) tým Citroën Racing.
Brzdové kotouče, které jsou o něco menší než u vozu C4 WRC, aby splňovaly pravidla pro rok 2011, mají vpředu průměr 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina) a vzadu 300 mm a jsou brzděny třmeny se čtyřmi pístky. Jejich účinnost na asfaltu zlepšuje systém chlazení vodou.
Motor: revoluce v přímém vstřikování
Citroën Racing poprvé ve své historii vyrobil všechny díly motoru včetně bloku a hlavy válců. Čtyřválec o objemu 1600 cm3 je skutečné umělecké dílo zasazené v hliníkovém bloku, přitom splňuje podmínky nových pravidel, která předepisují minimální hmotnost a polohu těžiště.
Hlavní revoluce však proběhla u hlavy válců se šestnácti ventily. U WRC je nyní povinné přímé vstřikování, což pro konstruktéry motorů týmu Citroën Racing znamenalo skutečnou výzvu. Palivo vstřikované do spalovacího prostoru se mísí se vzduchem smíchané až zde. Seřízení celého systému je o to složitější, že do něj vstupuje ještě přeplňování turbokompresorem!
Ve srovnání se současnými dvoulitrovými turbo motory má zmenšení obsahu válců za následek lehké snížení výkonu, které je vykompenzováno přímým vstřikováním, zatímco točivý moment je snížen takřka na polovinu. Koncepce motoru je homologovaná na tři roky a jeho životnost se bude postupně rozšiřovat na šest rally, tedy na polovinu sezóny mistrovství světa.
Převodový systém – pohon všech 4 kol pro všechny povrchy
Vůz DS3 WRC se bude muset vyrovnat s nejrůznějšími náročnými povrchy, od švédských zledovatělých rychlostních zkoušek přes katalánský asfalt po řecké rozbité cesty. Ačkoli není pohon všech kol podporován elektronickým řízením, je koncipován tak, aby vůz za všech okolností dosahoval těch nejlepších výkonů.
Pravidla pro rok 2011 předepisují výrobcům zvolit si dodavatele, který splňuje zadávací podmínky FIA. Je stanovena hmotnost a cena každé součásti. Citroën Racing uzavřel dohodu o technickém partnerství s francouzskou společností Sadev.
Šestistupňová sekvenční převodovka a přední diferenciál jsou zabudovány do hliníkové skříně. Podélný kloubový hřídel zajišťuje spojení se zadním diferenciálem. Je zakázáno používat středový diferenciál, ale systém umožňuje odpojit pohon zadních kol při použití hydraulické ruční brzdy. Zakázáno je rovněž poloautomatické ovládání převodovky s páčkami pod volantem, které nahradila plně mechanická řadicí páka.
Životnost převodovky se stejně jako životnost motoru zvýšila, neboť sportovní pravidla od roku 2011 nařizují, použití dvou celků převodovka + zadní náprava pro tři rally.
Elektronika ve voze
– DS3 WRC, využívající zkušenosti získané u vozu C4 WRC, byla od její elektroniky přímo odvozena. Multiplexní elektrický svazek, výkonové centrály a ovládací mechanismy jsou dílem týmu Citroën Racing. Zdrojový kód interního softwaru byl zaregistrován u FIA, která má přístup i k údajům o motoru a podvozku.
Bezpečnost
Konstruktéři, kteří si uvědomují, že na bezpečnosti jde vždy co zlepšovat, se snažili zvýšit ochranu a komfort posádek i nad rámec pravidel. Citroën Racing například vyvinul vlastní skořepinu sedadla.
Ergonomie
Kompaktní tvar vozu DS3 WRC poskytuje pilotům vynikající výhled na silnici. Na barevném LCD displeji, umístěném za volantem, se zobrazují hlavní informace (otáčky, zařazený rychlostní stupeň). Velká pozornost byla věnována umístění řadicí páky a ruční brzdy co nejblíže volantu. Spolujezdec, který sedí níž, aby se optimalizovalo umístění těžiště, má k dispozici vlastní displej, připevněný ke středovému tunelu.
Vývoj: „meteorit“ v akci!
Pravidla pro rok 2011 byla v hrubých rysech přijata již na podzim 2009, kdy byly také zahájeny práce na voze DS3 WRC. Aby bylo možné vývoj zahájit co nejdříve, byl laboratorní vůz vyroben již na konci roku. Od vozu C4 WRC byl převzat motor se sníženým výkonem, což umožnilo inženýrům pracovat na pohonu bez středového diferenciálu. Zkoušky pokračovaly během prvního pololetí roku 2010, jak na šotolině, tak na asfaltu.
Motor 1,6 turbo s přímým vstřikováním se v únoru 2010 vrátil zpět do zkušebny a byl namontován do prvního vozu DS3 WRC. První zkušební jízdy „kompletního“ vozu DS3 WRC se uskutečnily 23. července na okruhu v Satory poblíž továrny Citroën Racing ve Versailles.
Za volantem se pravidelně střídali Philippe Bugalski, Sébastien Loeb, Dani Sordo a Sébastien Ogier a vývoj DS3 WRC pokračoval. Zvýšení životnosti součástí – v případě motoru až na šest rally – vyžaduje dlouhodobé testování v co nejobtížnějších podmínkách.
Vůz DS3 WRC se poprvé oficiálně objeví v rámci Švédské rally (10. – 13. února), což je úvodní závod mistrovství světa v rally FIA 2011.
Technická data
Karoserie
- Struktura: Skelet vyztužený vícebodově svařovaným ochranným rámem
- Materiál: Ocel a kompozit
Motor
- Typ: Citroën Racing: 1,6 turbo s přímým vstřikováním
- Vrtání x zdvih: 82 x 75,5 mm
- Zdvihový objem: 1 598 cm3
- Maximální výkon: 300 k při 6 000 ot/min.
- Maximální točivý moment: 350 Nm při 3 250 ot/min.
- Litrový výkon: 188 k/l
- Rozvod: Dva vačkové hřídele v hlavě válců poháněné ozubeným řemenem – 4 ventily na válec
- Plnění: Přímé vstřikování řízené jednotkou Magneti Marelli SRP-HP
Spojka
- Typ: Dvojitý kovokeramický kotouč
Převodové ústrojí
- Typ: Integrální (podélné uložení)
- Převodovka: Šestistupňová sekvenční Sadev
- Řazení: Mechanické
- Diferenciály:Přední a zadní mechanický, samosvorný
Brzdy
- Přední: Vzduchem chlazené kotouče 355 mm (asfalt) a 300 mm (šotolina)
- Vodou chlazené čtyřpístkové třmeny (asfalt)
- Zadní: Vzduchem chlazené kotouče 300 mm
- Čtyřpístkové třmeny
- Rozdělení: Nastavitelné z kabiny
- Ruční brzda:S hydraulickým ovládáním
Odpružení
- Přední: Typ McPherson
- Zadní: Typ McPherson
- Tlumiče: Citroën Racing čtyřcestné nastavitelné (stlačování a roztahování nízkou rychlostí, stlačování a roztahování vysokou rychlostí)
Řízení
- TypS hydraulickým posilovačem
Kola
- Asfalt: Ráfky 8 x 18’’
- Šotolina a sníh: Ráfky 7 x 15’’
Rozměry, hmotnosti a náplně
- Délka: 3 948 mm
- Šířka: 1 820 mm
- Rozvor: 2 461 mm
- Rozchod: 1 618 mm (vpředu i vzadu)
- Nádrž: 75 litrů
- Hmotnost: 1 200 kg s posádkou (dle předpisu)
Značka Citroën
Kreativní a dynamická značka Citroën uvádí v roce 2010 na trh první model nové řady Citroën DS3. CITROËN, který se opírá o 90 let „Kreativní technologie“, přináší konkrétní odpovědi na otázky ochrany životního prostředí a v roce 2010 přichází se dvěma plně elektrickými vozy a u všech svých vozů začíná využívat mikrohybridní technologii e-HDi. Citroën, to je 8 000 kontaktních míst, 11 500 zaměstnanců, zastoupení v téměř 80 zemích a 1 346 000 vozů prodaných v roce 2009.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií