Vize se tak stává realitou. BMW C1, kapotovaný jednomístný skútr, představený jako studie poprvé na motocyklovém salonu IFMA ’92 v Kolíně nad Rýnem a později také na Frankfurtských autosalonech, vstupuje do sériové výroby. Motocyklové oddělení společnosti BMW AG uzavřelo dohody s rakouskou firmou Bombardier Rotax (ta už vyrábí motory pro motocykly BMW F650) a italskou karosárnou Bertone o výrobní spolupráci. Konečná montáž se rozběhne koncem roku 2000 u známé italské firmy Carrozzeria Bertone S.p.A. v Grugliasku u Turína.
BMW C1 představuje novou kategorii bezpečných a pohodlných jednostopých dopravních prostředků, určených především pro města a hustě obydlené oblasti. Zatím pro ně není název, ale už se objevila označení CityMobile, MotorMobile i určení vozidla. Koncept BMW přináší řadu zajímavých technických prvků, především v oblasti bezpečnosti. Jezdec ve vozidle pohodlně sedí, pevně připoután dvojicí diagonálních bezpečnostních pásů. Tuhý rám z čtyřhranných hliníkových profilů nese trubkové ochranné oblouky, čelní štít a pevnou střechu. Řidiče chrání také boční oblouky po stranách sedadla ve výši ramen. Nad přední teleskopickou vidlicí motocyklového systému Telelever s tzv. protiponořovací funkcí (vozidlo se nepředklání při brzdění), osvědčenou ve více než sto tisících
motocyklů BMW, je deformační člen z polypropylenu, absorbující kinetickou energii při případné kolizi. Zadní kyvnou vidlici tvoří pohonná jednotka, sestávající z čtyřdobého, kapalinou chlazeného jednoválce se vstřikováním paliva BMW Rotax, o zdvihovém objemu 125 cm3 a o výkonu 11 kW, a z bezestupňové samočinné převodovky (variátoru). Motor, výsle-dek spolupráce BMW a rakouského partnera, se bude vyrábět v rakouském Gunskirchenu a bude se dodávat na montážní linku k Bertonemu do Turína. Nad zadním kolem je také místo pro nosič zavazadel. Kotoučové brzdy na obou kolech se ovládají páčkami na řidítkách, na přání se dodává protiblokovací zařízení ABS. Nárazové testy BMW C1 prokázaly ochranu jezdce na slušné úrovni, takže není vyloučeno, že s tímto strojem bude povolena jízda bez ochranné přilby. Ta totiž má hmotnost nejméně 1,1 kg a při kolizi zvyšuje zatížení hlavy. Ve srovnání s klasickými skútry je pochopitelně ochrana řidiče větší. V laboratořích bezpečnosti absolvovalo vozidlo BMW C1 především nárazové testy rychlostí 50 km/h do boku projíždějícího automobilu BMW řady 3, který sám jel rychlostí 25 km/h, tedy simulaci jedné z typických dopravních nehod městského provozu.
Dopravní prostředek BMW C1 je dlouhý 2,15 m, široký 0,98 m (včetně zpětných zrcátek), má výšku sedla 0,70 m nad zemí a pohotovostní hmotnost do 180 kg. Devítilitrová nádrž vystačí až na 300 km jízdy, největší rychlost je 100 km/h. Cena by neměla přesáhnout 10 tisíc marek a předpisy Evropského společenství dovolují jízdu řidičům od 16 let. Novinka se objeví na trhu koncem příštího roku.
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií