Design iQ je elegantní, osobitý, zajímavý a na první pohled líbivý, jak nejlépe vystihují jeho fotografie:
Po usednutí za volant jsem byl překvapen především velikostí prostoru pro řidiče i spolujezdce na předních sedadlech. U iQ jsem v úrovni loktů naměřil 149 cm, zatím co u smartu pouze 126 cm a Toyotě Aygu 137 cm. Uvedených 149 cm u iQ nedosahuje ani řada modelů vyšších tříd.
Ovládače i ve dne i v noci dobře čitelné sdělovače rozmístěné na elegantní osobité palubní desce podle všech ergonomických zásad neodváděly při řízení nadměrně mou pozornost od vnější provozní situace, což přispívalo nejen k mému pocitu bezpečí a klidnému vedení vozu, ale umožňovalo mně i náležitě si vychutnat řízení tohoto povedeného mini vozu.
Dostatek místa pro jednoho dospělého cestujícího na zadním sedadla vytvoříme posunutím dopředu sedadla spolujezdce, kterému i tak zůstane dostatek místa pro nohy. I cestující na zadním sedadle tak získá dostatek místa pro nohy pro poměrně pohodlné cestování i na delší vzdálenosti. Na druhém sedadle můžeme přepravovat pouze dítě v autosedačce. Druhé sedadlo (případně obě) se dají při obsazení pouze předních sedadel využít po jednoduchém sklopení pro náklad a jeho naložení zadními sklopnými dveřmi.
Toyoty iQ měří na délku necelé 3 metry. Je tedy pouze o 29 cm delší než dvousedadlový smart a o 43 cm kratší než Toyta Aygo. Rozměry Toyoty iQ mně umožňovaly nejen svižnou jízdu ve městě, ale i parkování i do nejmenších prostor. To usnadňuje vedle elektrického posilovače řízení i malý poloměr otáčení vozu – pouze 3,9 metru a samozřejmě i dobrý rozhled z vozu.
Nový čtyřválcový benzinový motor 1,33Dual VVT-i s 16ti ventily dosahuje výkon 72 kW při 6000 ot/min a maximální točivý moment 123 Nm při 4400 ot/min. Motor ochotně bez prodlevy zrychluje a s šestistupňovou vhodně odstupňovanou manuální převodovkou umožňuje svižnou jízdu ve městě i při předjíždění mimo město. Výrobce udává maximální rychlost 170 km/hod a zrychlení z 0 na 100 km/hod za 13,4 sekundy a kombinovanou spotřebu 4,9 l na 100 km, kterou jsem během testu nepřekročil. Motor i podvozek přes malé rozměry vozu jsou dobře odhlučněny, což přispívá k pohodově nízké hladině hluku v interiéru vozu.
Svižnou a bezpečnou jízdu s Toyotou iQ mně umožňoval konstrukčně zpracovaný podvozek na vysoké technické úrovni a jeho bohaté vybavení, které mimo jiné obsahuje: elektrický posilovač řízení, systém antiblokovací systém brzd (ABS), systém elektronické distribuce brzdné síly (EBD)+brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC), kotoučové zadní brzdy, přední mlhová světla, senzor šera a dešťový senzor. K pocitu bezpečí při vedení vozu nesporně přispívá jeho vybavení předními airbagy, bočními airbagy, hlavovými airbagy první a druhé řady sedadel a za zadními sedadly, kolenním airbagem řidiče a airbagem v sedadle spolujezdce.
Ke komfortnímu řízení přispívá i další výbava jako ku příkladu palubní počítač, optitronové přístroje, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, klimatizace, rádio+CD přehrávačem s ovládáním na volantu, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, litá kola atd. Toyota je vybavena systémem inteligentního klíče a startováním tlačítkem.
Cena Toyoty iQ s motorem 1,33 l DulVVT-i, šestistupňovou manuální převodovkou a bohatou výbavou je včetně DPH 424 900 Kč.
Po skončení testu mohu prohlásit, že takové velmi dobré jízdní vlastnosti a jízdní komfort jsem vzhledem k tomu, že se jedná o mini vůz s rozvorem pouze 200 cm, opravdu neočekával. Vzhledem k tomu se mi cena, i když vysoká, zdá přiměřená.
Při uvedení Toyoty iQ na náš trh se předpokládalo, že prodej tohoto modelu nebude vysoký, ale že bude zajímavý pro ty, kteří vyžadují stylový vůz na vysoké technické úrovni a s bohatou výbavou.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.