Spojení BMW Schnitzer je pojmem nejen na závodní dráze, ale i u těch zákazníků, kteří chtějí dostat něco navíc. Společnost AC Schnitzer pro ně připravuje díly, které dále vylepšují tyto téměř dokonalé automobily, a dalšími optickými úpravami jim vtiskuje individuální charakter. Jak nám při návštěvě Brna řekl Herbert Schnitzer, jeden ze zakladatelů firmy, dnes se pod značkou Schnitzer skrývají tři společnosti, zaměstnávající několik desítek lidí. První z nich je oficiálním dealerem BMW, druhá závodním týmem a třetí, AC Schnitzer v Cáchách (německy Aachen), vyvíjí, vyrábí a prodává tuningový program pro vozy BMW. Jsou v něm nejen díly pro zvýšení výkonu, ale také podvozkové části, či třeba kompozitové rozpěrky pro pérování McPherson, a prodej litých kol, pneumatik Yokohama a Bridgestone, radiopřehrávačů Pioneer apod. Závodní tým je oficiálním partnerem BMW Motorsport. Závodní cestovní vozy BMW vyhrály mezinárodní mistrovství Itálie, Velké Británie a Německa na okruzích (mistrovství Superturismo), vítězí také v Japonsku, Malajsii, Thajsku, Belgii, Indonésii atd. V letošním roce Schnitzer zajišťoval účast továrních sportovních prototypů BMW V12 LMR ve vytrvalostních závodech 12 h Sebring a 24 h Le Mans, kde slavily stoprocentní úspěch, když dva starty proměnily ve dvě vítězství.
Schnitzerové pronikli do povědomí motoristické veřejnosti v šedesátých letech. Bratři Josef a Herbert založili v Dolním Bavorsku závodní tým a starší Josef osobně vyjel titul okruhového mistra Německa už v roce 1966 na BMW 1800 TISA; Ernst Furtmayr tři evropské tituly v jízdě do vrchu na BMW 2002 a Jacques Laffite dobyl evropské mistrovství 1975 ve formuli 2 na monopostu Martini s motorem BMW Schnitzer. Dalších úspěchů je nespočet, ať už v evropském, světovém či národních šampionátech, v závodech na 24h Spa-Francorchamps a
Nürburgringu, v Procaru (BMW M1) atd. Stále rozsáhlejší je také tuningový program AC Schnitzer, který u nás nabízí Renocar, brněnský dealer automobilů BMW. V katalogu Schnitzeru najdete desítky úprav pro všechny modely BMW od současných až po ty starší, mezi nimiž nechybějí původní M-3 (E-30), šestiválcová M-3 (E-36) a dvoumístný roadster Z-1.
Čas od času Schnitzer připravuje také zajímavé prototypy, které předvádí především na domácím autosalonu ve Frankfurtu. Naposledy do roadsteru BMW Z-3 zabudoval osmiválcový motor BMW 540i a vytvořil tak moderního nástupce nezapomenutelného sportovního vozu BMW 507 z konce padesátých let. Studie AC Schnitzer V8 Roadster slavila premiéru na IAA ’97 ve Frankfurtu a vznikla ve spolupráci závodního týmu BMW Schnitzer z Freilassingu a ladiče AC Schnitzer Automobile Technik z Cách, od roku 1986 součásti holdingu Kohl Automobile GmbH. Mechanici nejen nalezli pod kapotou místo pro větší motor o objemu 4398 cm3, ale montáží speciálních vačkových hřídelů, upraveného klikového hřídele, nových hlav válců a přeprogramováním řídicí jednotky Motronic zvýšili výkon z 210 na 228 kW (310 k) při 5800 ot/min a točivý moment na 440 N.m při 4300 ot/min. Oranžový roadster tak získal na rychlosti, z klidu na 100 km/h zrychluje za 5,4 sekundy a dosahuje až 265 km/h. Samozřejmě se šesti-stupňovou převodovkou, doplněnou systémem řazení s kratšími dráhami řadicí páky AC Schnitzer Short Shift. Zadní náprava s přídavným chladičem oleje a svorným diferenciálem na 25 % má relativně „krátký“ převod pro svižnou akceleraci. Osmnáctipalcová litá kola AC Schnitzer Typ II nesou pneumatiky Michelin Pilot SX, vpředu 255/35 a vzadu 285/30 ZR 18.
Pro sériové sedany a kombi řady 3 a 5 jsou k dispozici kity S3 a S5 3.2, které zvětšují objem řadového šestiválce BMW 328/528i na 3152 cm3 a výkon na 191 kW, čímž vzrůstá rychlost upravených vozů až na 260 km/h a klesá zrychlení z 0 na 100 km/h na 5,8 sekundy. Ladiči AC Schnitzer nejen zvětšují zdvihový objem zvětšením zdvihu, ale také upravují motorový blok, leští klikový hřídel a montují speciální písty. Systém Short Shift se montuje také na pětistupňové převodovky. AC Schnitzer dodává rovněž vlastní litá kola a optické doplňky karoserie. Dalším hitem je S5 V8, upravený BMW 540i, se zvýšeným výkonem na 232 kW (315 k). Úpravy se ovšem nevyhýbají ani levnějším modelům od 1,8 a 1,9 litru, z nichž druhý po zvětšení na 2,1 litru dosahuje výkonu 129 kW a uděluje roadsteru Z-3 zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s a největší rychlost 222 km/h.
Herbert Schnitzer je po Josefově smrti jediným nositelem slavného jména ve vedení firmy, závodní od-dělení vede neobyčejně úspěšně jeho nevlastní bratr Charly Lamm. Tuningové oddělení v Cáchách zaměstnává padesát lidí a list zakázek je naplněn na dlouhou dobu dopředu.
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií