Mercedes Vito je prvním Mercedesem v této třídě vozů, které má příčně uložený motor a náhon předních kol. Také design Vita je zcela odlišný od předchozích modelů: Velmi se mi zalíbily jeho čisté linie od tvarově integrovanému nárazníku s harmonickým přechodem kapoty k širokému oknu a jako by se mírně snižující výšky karoserie k její zadní části zdůrazněné na bocích probíhajícími prolisy a ochrannými lištami. Karoserie Vita je nejen elegantní, ale přes její velikost a výšku, má mimořádně nízký součinitelem odporu vzduchu (0,34).
Testované Vito bylo pětisedadlové s velkým ložným prostorem. Na místo řidiče se mi dobře nastupovalo. Dobře jsou přístupna i tři sedadla v druhé řadě bočními posuvnými dveřmi na pravé straně vozu. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením a ani po delší jízdě jsem nepociťoval pocit únavy. Velké okenní plochy spolu s vyšším posezem mě umožňovaly výborný přehled přes dopravní situaci a tím přispívaly k pocitu bezpečnosti a jistoty při ovládání vozu. I palubní deska řešená bezchybně po ergonomické stránce a krátká řadící páka vycházející z palubní desky, umístěna několik cm od volantu, mě usnadňovala řízení vozu, které je plně srovnatelné s řízením osobního vozu. Naftový motor je velmi dobře do interiéru karoserie odhlučněn a jeho hlučnost je jen nepatrně vyšší než benzinových motorů. Čtyřstupňový ventilátor je velmi tichý.
Zapůjčené Vito bylo vybaveno novým čtyřválcovým přeplňovaným 16ti ventilovým naftovým motorem 110 CDI o obsahu 2,151 l s nejvyšším výkonem 102 k při 3 800 ot/min a dosahovaným nejvyšším točivým momentem 250 Nm v rozsahu od 1 600 do 2 400 ot/min. Nové CDI motory mají přímé vstřikování nafty typu Common-Rail. Proti běžným systémům s přímým vstřikováním pracuje CDI systém s vyšším a konstantním tlakem paliva vytvářeným vysokotlakým čerpadlem, které není závislé na otáčkách motoru. Elektronicky řízené vstřikovače umožňují přesně stanovit nejen okamžik vstřiku paliva, ale i množství paliva pro každý válec jednotlivý válec v závislosti na otáčkách a zatížení motoru. Tato nová technika CDI u motorů Mercedes nejen zvyšuje výkon motoru, ale zároveň zajišťuje již při nízkých otáčkách motoru jeho vysoký kroutící moment a tím zlepšuje jeho akceleraci a tah do kopce. Významná je i skutečnost, že motory této řady mají sníženou spotřebu nafty, snížené emise a jejich hlučnost je nízká.
Motor u testovaného vozu plně potvrdil výše uvedené skutečnosti. Již od 1 500 ot/min dobře akceleroval, v celém rozsahu otáček byl na naftový motor překvapivě tichý a při volnoběhu jsem nepozoroval nadměrné vibrace. Během testu, při kterém jsem ujel třetinu kilometrů po dálnici, třetinu na normálních silnicích a třetinu ve městě jsem dosáhl průměrné spotřeby 6,9 l na 100 km. Je třeba však podotknout, že jsem jezdil převážně ve dvou až třech osobách a třetinu km s nákladem 250 kg. Celkově jsem jezdil svižně, na dálnici jsem se snažil využívat maximálně povolené rychlosti. K pohodlné jízdě a příjemnému řízení významně přispívá celkové řešení podvozku: pérování, řízení s posilovačem a brzdy s ABS.
Cena testovaného 5ti sedadlového 110CDI Vito polokombi bez DPH je 629 358 Kč. K úspoře provozních výdajů přispívá i prodloužený termín výměny oleje na 22 5000 km a prodloužený termín na garanční prohlídky vždy až po 45 000 km.