CNG Summer Ecotour 2010 – podrobné informace a technické údaje o rekordním srovnávacím testu: CNG proti benzinu

Přes 4.000 kilometrů dlouhý srovnávací test dvou vozů Mercedes-Benz, který vedl přes Českou republiku, Německo, Rakousko a Itálii.

CNG Summer Ecotour 2010 – podrobné informace a technické údaje o rekordním srovnávacím testu: CNG proti benzinu

Velký okruh po evropském kontinentu prověřil za podpory partnerů E.ON Česká republika, Pražská Plynárenská a Mercedes-Benz možnosti spalovacího benzínového motoru a plynového pohonu.

Na více než 4.000 kilometrů dlouhou trasu z České republiky přes Německo, Rakousko, Itálii a zpět do Prahy, na jeden z nejdelších přímých srovnávacích testů automobilu poháněným k životnímu prostředí šetrným palivem CNG a druhým automobilem spalujícím benzin v jedné z nejmodernějších motorizací se vydali Robert Vinický z divize technologického scoutingu společnosti R solutions s.r.o. a Jan Kratochvíl, komunikační vedoucí berlínské agentury Spreefabrik GmbH.

Cílem projektu

– bylo přesvědčit širokou veřejnost o dnešní praktické využitelnosti stlačeného zemního plynu jako paliva (CNG = Compressed Natural Gas) v každodenním provozu a to i pro delší a provozně náročnější cesty z České republiky do zahraničí. „Dalším cílem CNG Summer Eco Tour 2010 je impuls pro přehodnocení nyní stále skeptického pohledu veřejnosti na palivo CNG při jeho využití pro náročnější cestování. Stále tu panuje názor, že v případě provozu vozidla na palivo CNG je třeba učinit ústupky v oblasti bezpečnosti, provozního komfortu a jistoty husté čerpací infrastruktury, které finanční výhodu provozu na CNG zastiňují“, uvádí Robert Vinický a dále doplňuje. „CNG Summer Eco Tour se liší od podobných projektů navíc tím, že členové testovacího týmu nejsou vycvičení testovací jezdci, automobiloví novináři, ani profesionálové v úsporné jízdě, ale tým, který ztvární věrohodnou skupinu laiků. Nadto je CNG Summer Tour 2010 prvním projektem podobného typu zaměřeném na české spotřebitele na trhu CNG.“ Jeho kolega Jan Kratochvíl dodává: „Naproti obecnému dojmu žijeme v technologicky konzervativní společnosti. Každý se sice rád vrhne na nejšikovnější mobilní telefon, na nejnovější internetovou aplikaci nebo na nejplošší televizi, skutečně podstatné inovace však úmyslně přehlížíme, pokud nám to pohodlí dovolí. CNG je pro tento nešvar výborným příkladem. Lidé by mohli bez kompromisů ušetřit spoustu peněz a navíc naprosto reálným způsobem zmírnit dopad svého cestování na životní prostředí, přesto váhají a čekají na impuls.“

Trasa a vybavení

CNG Summer Ecotour byla odstartována 2. července za přítomnosti zástupců všech partnerů CNG Summer Ecotour 2010 v Pražském zastoupení společnosti Mercedes-Benz Česká republika s. r. o. ve Stodůlkách.

Téměř půl roku se Robert Vinický a Jan Kratochvíl na projekt připravovali. Vedle hledání vhodných partnerů pro projekt bylo plánování trasy, která věrně simuluje typickou letní dovolenou na čtyřech kolech, hlavní náplní jejich činnosti. „Doposud jsme spolu s Robertem absolvovali na cestách přes 45.000 km křížem po celém světě, což vlastně odpovídá jednomu okroužení zeměkoule. Tento projekt patřil z pohledu plánování tras jednoznačně k těm náročnějším. Často jsme projížděli oblastmi, kde si člověk uvědomí mocnou sílu přírody, které člověk nemůže vzdorovat. Tato tématika je i příznačná pro náš projekt CNG Summer Ecotour 2010. Jsem toho názoru, že je čas volit při výběru automobilu přednostně k životnímu prostředí šetrnou variantu pohonu a přispět tak alespoň vlastním přístupem k ochraně klimatu. Pro mne CNG přesně takovou variantou je,“ zamýšlí se nad hlavními impulsy k realizaci projektu Jan Kratochvíl.

V testu využívané automobily byly zcela běžné sériové výroby. U automobilu poháněným zemním plynem se jednalo o Mercedes-Benz B-Klasse 180 NGT BlueEFFICIENCY s dvoulitrovým motorem o výkonu 85 kW, vozidlo poháněné benzinem pak byl Mercedes-Benz B-Klasse B 180 BlueEFFICIENCY s nejmodernější motorizací o obsahu 1.7 l a výkonu 85 kW. Trasa účastníky zavedla na 16 plnících stanic CNG.

Technologie CNG

Výhody paliva CNG leží především v jeho nižší ceně v porovnání s palivem benzin nebo diesel. Cena stlačeného zemního plynu se v České republice se pohybuje okolo 22,- Kč za kilogram; na 100 kilometrů tak v případě testovacího vozidla s průměrnou spotřebou 5 kilogramů připadají náklady ve výši 110 Kč. Sériové automobily poháněné CNG jsou v České republice běžně v nabídce největších výrobců. Na českých silnicích se aktuálně pohybuje zhruba 2.000 CNG vozidel. V celé Evropě pak dle Asociace CNG vozidel (NGVA) zhruba 1,1 milionů.

Motor spalující CNG je ve srovnání s motory spalujícími benzin nebo diesel šetrnější k životnímu prostředí: Při spalování CNG vzniká až o 75 procent méně oxidu uhelnatého a až o 25 procent méně oxidu uhličitého v porovnání s běžným zážehovým motorem; v porovnání se vznětovým motorem dochází ke snížení emisí pevných částí až o 99%. Zemní plyn se stává především z metanu (CH4). Pro využití ve formě automobilového paliva je nutné jej silně komprimovat. Tak je dosaženo delšího dojezdu na jedno naplnění tlakových nádrží. Motor testovacího CNG vozidla byl upraven na spalování zemního plynu, jedná se však o tzv. bivalentní vozidlo, které má i plnohodnotnou benzinovou nádrž.

Popis cesty a zkušenosti

2. července 2010, kilometr nula: CNG Summer Ecotour 2010 startuje v prostorách pražského zastoupení Mercedes-Benz Česká republika ve Stodůlkách za účasti hlavních partnerů tour – Mercedes-Benz Česká republika, energetické společnosti E.ON a dodavatele zemního plynu Pražské plynárenské. Slavnostnímu předání automobilů předchází poslední technická kontrola vozidel spolu s dohuštěním tlaku pneumatik.

Následně pro Vinického, Kratochvíla a jejich posádku, Martina Feixe (experta z oblasti logistiky), Christiana Keila (experta z oblasti strojírenství) a zdravotní personál Hanu Špilajovou a Emely Maruhn začíná 4.000 km dlouhé dobrodružství. První zastávkou je jedna z nejmodernějších plnících stanic v České republice v Praze – Šárce. Po doplnění šestnáctikilové tlakové nádrže na zemní plyn poskytující dojezd až 300 km se obě auta vydávají po dálnici E 50 směrem na západ. V Čechách poměrně řídká síť CNG stanic se v Německu proměňuje ve strategicky vystavěnou čerpací infrastrukturu.

Dalším cílem expedice je Regensburg, kde je několik minut po půlnoci naplánována v pořadí druhá zastávka pro doplnění zemního plynu. To že je automobil na zemní plyn mimo nádrž na plyn vybaven i plnohodnotnou nádrží na benzin se prokazuje jako výhoda. Čerpací stanice v Regensburgu totiž není oproti informacím získaných z internetových portálů otevřena. Jen pár okamžiků po tom, co automobil při rychlosti okolo 150 km/h zcela automaticky a neznatelně přepíná na benzinový pohon posádky doráží na další plnící stanici ve směru jejich cesty, kde je plynová nádrž opět doplněna až po okraj. Marnou zastávkou v Regensburgu ztracený čas je třeba během noční jízdy dohnat. Noční krajina směrem k Mnichovu se při rychlosti 170 km/h proměňuje v tmavé šmouhy.

3. července: Po návštěvě plnících stanic v německém Irschenbergu a rakouském Villachu zůstává expedice v brzkých ranních hodinách po dlouhou dobu uvězněna v zácpě mezi tunely na rakousko – italských hranicích. Příjezd k první plnící stanici se zelenomodrým logem Metano na italském území se o několik hodin zpožďuje. Příliš mnoho zahraničních automobilů na zemní plyn sem zřejmě nezamíří. Obsluha plnící sanice, která se nachází jako naprostá většina ostatních stanic jen několik málo minut od dálničního tahu, si zvědavě prohlíží poznávací značku a je naším příjezdem evidentně velice pobavena. Po čtrnácti hodinách jízdy posádky doráží v Benátkách do prvního z kempů, ve kterých budou po dobu testovací jízdy nocovat. Domněnka, že tento způsob ubytování dosáhne mnohem více lidí zajímajících se o alternativní pohony, se ihned prokazuje. I přes určitou jazykovou bariéru se posádkám nakonec daří skupině italských mužů vysvětlit, že se jedná o srovnávací test konvenčního motoru s motorem spalující jim dobře známý zemní plyn, který je v Itálii v oblasti dopravy využíván již přes třicet let, čemuž odpovídá nejširší čerpací infrastruktura v Evropě. V samotných Benátkách výletníci využívají lodní dopravy do samotného srdce města a následuje okruh po památkách mezi benátskými plavebními kanály.

7. července: Po zastávkách v přímořském letovisku Cesenatico a romantickém středověkém městě Urbino ve vnitrozemí, posádky vykružují ostré serpentiny na poloostrově Gargano směrem k městu Vieste. Ve Vieste se pak poprvé naostro setkávají s poměrně svérázným způsobem italského městského silničního provozu.

Při každodenní aktualizaci statistik provozních nákladů obou vozidel jsou znatelné výkyvy cen CNG. Zatímco v Praze posádka zaplatila za jeden kilogram CNG 21,20 korun a v Německu za kvalitní Norský plyn v průměru 25 korun, v samotné Itálii, kde je všude plyn shodné kvality se cena poměrně pohupovala v řádech deseti Eurocentů. Zatímco na severu Itálie se cena za kilogram CNG blížila znovu 25 korunám, na poloostrově Gargáno stojí kilogram pouhých 20,61 korun. Stabilnějšího ceníku než u dieselového či benzinového paliva si tedy řidiči vozidel na CNG v Itálii neužije. O to více radosti má však z finančních nákladů. Cena za kilometr se po téměř půlce cesty ustálila u benzinového automobilu na 2,70 korunách za kilometr, kilometr cesty ve vozidle na stlačený zemní plyn přišel na 1,10 Kč a tedy podstatně méně než polovinu nákladů posádky benzinového auta. Je třeba dodat, že klimatizace obou automobilů podávaly statečné výkony. Teploty pohybující se kolem 40 stupňů ve stínu vůz na stlačený zemní plyn snášel zcela bez problémů.

11. července: Nejproblematičtější , co se čerpací infrastruktury týče, je přejezd z města Vieste na východním pobřeží do Pompejí na západním pobřeží Itálie. Při plánování této trasy nebylo hlavní otázkou kde naplnit zemní plyn, ale spíše kdy. Zatímco na severu Itálie mají plnící stanice otevřeno od ranních hodin do večera na jihu Itálie se, vzhledem k mimo klimatizované prostory těžko snesitelné venkovní teplotě, dodržuje poměrně dlouhá polední siesta. Bylo tedy potřeba vyrazit na cestu v brzkých ranních hodinách a vyhnout se tak případnému čekání na konec siesty. V kempu ležícím pouze 150 m od vstupu do bájného města Pompeje vzbuzují vozy s logem projektu a jeho sponzorů znovu velký zájem. Zatímco si někteří čeští turisté přejí vůz sami vyzkoušet, italský pár, který je na vozy CNG již zvyklý, chce automobil po testovací jízdě dokonce ihned odkoupit. Mnozí turisté začínají na místě počítat a srovnávat, váhání o vhodnosti CNG pro dlouhé trasy nejprve pokračuje, CNG se však stalo pojmem a mnozí nevěřícně kroutí hlavou, že CNG vůz opravdu ujel, mimo noční bavorské episody, takovou vzdálenost výhradně na zemní plyn. Po malé plynové osvětě ostatních obyvatel kempu se cestovatelé vydávají na prohlídku sopečným výbuchem zničeného města Pompeje.

12. července: Druhý týden na cestách začíná pro posádky téměř 300 km dlouhým přesunem z Pompejí k malebnému jezeru Lago di Bracciano, které leží jen 30 km severně od samého centra Říma a je tedy vhodnou alternativou k jednomu z několika kempů v Římě. Následující den se nese ve znamení poznávání antického Říma.

15. července: Po zastávce v přímořském letovisku Grosseto CNG Summer Ecotour 2010 pokračuje skrze pitoreskní Toskánsko do jeho samotného srdce – úchvatného městečka Siena. Vinná oblast upoutává i zájem posádky, která se nechá svést místními sklípky a sklenkou světoznámého Brunella di Montancino.

16. července: Obtěžkány několika bednami vína se automobily pohybují přes severní Itálii směrem k Brennerskému průsmyku. Z města Innsbruck do Garmisch Partenkirchen vozy čeká nejprudší stoupání testovací jízdy. Zařazeny za pomalu jedoucí kolonou se na druhý rychlostní stupeň vyvážejí na vrchol a následně znovu pomalu klesají směrem k německým hranicím. Znovu se prokázalo, že si automobil na zemní plyn s benzinovou verzí, co se týče svižnosti na silnici v rámci dovolených rychlostních limitů v ničím nezadá.

17. července: Po dalších dvou zastávkách u plnících stanic v Garmisch Partenkirchenu a Regensburgu se expedice půl hodiny po půlnoci 18. července vrací do Prahy. Jak automobily krouží noční Prahou posádky pomalu řídnou. Kolem druhé hodiny ranní dosahují i řidiči svých domovů. CNG Ecotour 2010 je po více než 4.000 km u konce.

Členové testovacího týmu nebyli cvičenými testovacími jezdci, automobilovými novináři či profesionály na úsporné řízení, nýbrž laiky. Po 4.000 kilometrech a čtrnácti dnech na cestě, z toho více než 55 hodinách za volantem, je srovnání skutečně zajímavé. Řidiči vozů na pohon CNG se musí zaměřit na častější tankování. Síť plnících stanic je však v cizině překvapivě dobrá a Česká republika s výstavbou plnící infrastruktury zbytek Evropy dotahuje. Výkon CNG vozů zůstává nedotčen. Úspory jsou přitom značné. Zatímco náklady na benzin se u konvenčního vozu blížili 11.000 Kč, vůz na stlačený zemní plyn těsně přesáhl hranici 4.500 Kč a ušetřil tak téměř 6.000 Kč, tedy až 60% nákladů. Sečteno a podtrženo, pokud dosavadní testy CNG doposud viděly jako realistickou alternativou hlavně do města, ukazuje se, že je i alternativou pro příjemné cestování po Evropě.

Přestože modelová paleta automobilů na CNG stále roste, výběr je stále omezený. Přestavby konvenčních motorů na palivo CNG se však dle odborníků vzhledem k dnešnímu komplikovanému řízení spalovacího procesu nedoporučují. „Projekt potvrdil naše očekávání. CNG je plnohodnotnou alternativou. Uživatel sníží využitím automobilu na stlačený zemní plyn nejen emise CO2 až o čtvrtinu, ale hlavně i vlastní náklady o více než polovinu. Častější tankováni a jeho plánování je pouze snadnou věcí zvyku“ shrnuje Vinický. „Musím samozřejmě poděkovat partnerům Mercedes-Benz Česká republika, energetické společnosti E.ON a dodavateli zemního plynu Pražské plynárenské, bez kterých by projekt nemohl být realizován“ děkuje cestovatel na závěr. „Doufám, že tento výlet lidem dokáže, že alternativní pohony už nejsou jen koníčkem kutilů nebo trpkou vášní ekologů, ale skutečným praktickým pokrokem naší doby, který je přístupný všem. S Robertem již pracujeme na dalším projektu zviditelnění pohonu CNG. CNG nás naprosto přesvědčilo.“ zakončuje Vinického kolega Kratochvíl.

Technické údaje:

Praha-Regensburg-Mnichov-Villach-Benátky-Cesenatico-Urbino-Vieste-Pompeje-Řím-Grosseto-Toskánsko-Siena-Bolzano-Innsbruck-GarmischPratenkirchen-Mnichov-Praha

Délka cesty:

  • Benzinová verze: 3.983 km, 55:30 hodin
  • CNG verze: 4053 km, 56:20 hodin (využívána pro cesty k supermarketům)

Údaje k provozním nákladům:

B 180 BlueEFFICIENCY – benzín

  • ujeto kilometrů 3983
  • náklady na palivo 425 EUR (*25,5 = 10837,5 Kč)
  • průměrná spotřeba paliva 7,9 l/100 km
  • emise CO2 183 g/km
  • spotřeba paliva celkem 314,5 l
  • palivo čerpáno celkem 5x
  • náklady na ujetý km 2,72 Kč

B 180 NGT – zemní plyn

  • ujeto kilometrů 4053
  • náklady na palivo 178 EUR (*25,5 = 4539 Kč)
  • průměrná spotřeba paliva 5,0 kg/100 km
  • emise CO2 135 g/km
  • spotřeba paliva celkem 203 kg
  • palivo čerpáno celkem 19x
  • náklady na ujetý km 1,12 Kč

Po celou dobu testu byl na síti Facebook veden foto-deník s dojmy z cesty. Tento je dostupný na http://www.facebook.com/pages/CNG-Summer-Ecotour-2010/108815812499843?ref=ts.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....