
České národní finále letošního ročníku, kterou pořádá automobilka Scania, přineslo až nečekaně vyrovnané boje poznamenané nervozitou účastníků bojujících s absolutním nasazením sil.


Vítězem se stal třiatřicetiletý Pavel Neterda a postoupil tak do finále evropského, které proběhne 8.- 9.10. 2010 v Södertälje u Stockholmu. Zde se utká o hlavní cenu, tahač návěsů Scania nové řady R v hodnotě 100 000 euro.
K účasti se letos přihlásilo 420 řidičů z povolání ve věku do 35 let, z nichž potom 181 mužů a žen absolvovalo úvodní test. Padesát nejúspěšnějších postoupilo do dvou základních regionálních kol pořádaných v Plzni a Ostravě, aby pět a pět z nich dobylo postupové pozice pro účast v národním finále. To se odehrálo v areálu servisu pražského dealera Scania v Modleticích v sobotu 26. června.





Finálové disciplíny tvořila jízda zručnosti, kontrola vozidla před jízdou s hledáním simulovaných závad a jízda s hodnocením spotřeby paliva a techniky jízdy s přihlédnutím k bezpečnosti provozu. Nervozita při jízdě zručnosti se projevila například hned u prvního soutěžícího, který nedokázal nacouvat mezi panely představující stěny garáže či skladu.
Nejlépe a nejvyrovnaněji si všichni poradili s jízdou v běžném provozu a dosáhli vynikajících výsledků. Podobně si vedli při hledání „závad“. Druhý stupeň finále absolvovalo pět nejlepších ve druhé, ještě obtížnější jízdě zručnosti na přestavěné trase a ani jeden z nich nebyl s výsledkem spokojen, protože si vyčítal zbytečné chyby…
Výsledky:
- 1) Pavel Neterda 7500 bodů
- 2) Petr Tomek 7300 bodů
- 3) Tomáš Sojka 7150 bodů
- 4) Roman Kůřil 6750 bodů
- 5) Jan Kulka 4500 bodů
Další pořadí:
- 6) Martin Brož 4300 bodů,
- 7) Roman Peka 3600 bodů,
- 8) Martin Čepera 3400 bodů,
- 9) Michal Dřímal 3200 bodů,
- 10) Zdeněk Vaněk 3100 bodů.
Vítěz letošního českého finále Pavel Neterda (mimochodem český finalista minulého ročníku), řidič z povolání, který má za čtrnáct let působení v dopravě na kontě již více než milion kilometrů za volantem užitkových vozidel, ke svému úspěchu říká: „ Minulé evropské finále mi o kousek uteklo, ale vím, že to nejtěžší mě teprve čeká. Chci proto nyní hodně trénovat se Scanií s návěsem, protože jsem dosud jezdil prakticky jen s přívěsem.“
Je zajímavé, že dokázal uspět přes několik výrazných hendikepů, když již dva roky usedá za volant jen výjimečně, protože ve firmě působí v jiné funkci, a jízda s přívěsem je odlišná, takže na ovládání návěsové soupravy se musel v duchu „přeškolit“. V neposlední řadě dosud řídil vozidla jiné značky, než Scania a musel se tedy přizpůsobit i jiné technice jízdy.
Soutěž na evropském kontinentu zahrnuje národní kola v Belgii, Česku, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rakousku, Slovensku, Švédsku, Švýcarsku, Turecku a Velké Británii. Kromě toho se soutěží samostatně i v Argentině, Brazílii, Číně, Jihoafrické republice, Jižní Koreji a Malajsii.
Hlavním sponzorem letošní soutěže je výrobce pneumatik Michelin. Soutěž se opět koná pod záštitou Evropské komise a IRU (International Road Transport Union – Svaz mezinárodní silniční dopravy). V České republice projekt podporují Ředitelství služby dopravní policie, BESIP -Ministerstvo dopravy a sdružení ČESMAD Bohemia. Hlavním mediálním partnerem je opět Český rozhlas – Radiožurnál a Zelená vlna Radiožurnálu, mediálními partnery pak časopisy Trucker a Truck magazín. Dalšími sponzory jsou firmy Shell, Schwarzmüller, Würth a Molpir.
O společnosti Scania Czech Republic
Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB, jednoho z vedoucích světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, průmyslových a námořních motorů. Pro rok 2010 získala automobilka prestižní ocenění Truck roku 2010. Na českém trhu působí Scania šestnáctým rokem a dlouhodobě zde patří mezi nejoblíbenější značky. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ na 470 zaměstnanců. www.scania.cz