Pro srovnání – za celý loňský rok bylo na sankčních příspěvcích vybráno 65 milionu korun.
„Je příznivou zprávou, že se daří zvyšovat inkaso sankčních příspěvků. Neplatiči povinného ručení se tak čím dál více podílejí na financování závazku garančního fondu,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel CKP a dále doplňuje: „Mnohem důležitější než výše vybraných sankčních příspěvků jsou ale vlastní dopady jejich zavedení, tedy především snižování počtu nepojištěných vozidel a tedy i nepojištěných škod.“
Kompetence uplatňovat nárok na úhradu povinného příspěvku nepojištěných do garančního fondu je dána České kanceláři pojistitelů zákonem c. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, s účinností od 1. ledna 2009. Počínaje tímto datem jsou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, povinni hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu CKP. Sazba příspěvku se podle druhu vozidla pohybuje od 20 do 300 Kč denně – u osobního vozu 50 nebo 70 Kč denně. Součástí příspěvku jsou i náklady uplatnění a vymáhání. Příspěvek však v žádném případe nenahrazuje pojištění, a pokud tedy je nepojištěným vozidlem způsobena škoda, tak ji poškozenému uhradí CKP z garančního fondu a následně celou částku vymáhá po nepojištěné osobě.
Česká kancelář pojistitelů
Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací pojišťoven, které poskytují tzv. povinné ručení. Spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny nepojištěnými vozidly. Kancelář následně tyto škody vymáhá po řidičích a vlastnících nepojištěných vozidel.