Tato závodní verze fascinuje svým vzrušujícím designem a čistokrevnou technikou z oblasti motoristického sportu.
Jeho vývoj byl podřízen předpisům pro GT3 Mezinárodní automobilové federace FIA (Fédération Internationale de l´Automobile) a je určen jako zákaznický sportovní vůz pro závody na krátkých a dlouhých tratích. Tyto série závodů pro vozy GT blízké sériovému provedení se vyznačují pestrým polem účastníků a jejich napínavým průběhem. V neposlední řadě díky jejich relativně příznivé struktuře nákladů získávají ve světě stále větší popularitu.
S modelem SLS AMG GT3 vstupuje značka performance AMG automobilky Mercedes-Benz do nového obchodního prostředí. To obnáší vývoj, výrobu a odbyt vozů pro zákaznický sport.
Prodej automobilů tohoto charakteru odstartuje pravděpodobně již na podzim 2010, homologace GT3 – varianty bude ukončena včas, před závodní sezónou 2011.
„Díky důsledně lehké konstrukci a značné dynamice jízdy má Mercedes-Benz SLS AMG vynikající základ pro konkurenceschopný závodní vůz. Fascinující verzí GT3 reagujeme na velmi silnou poptávku našich zákazníků po voze vhodném pro tyto atraktivní série v motoristickém sportu. AMG tak znovu ukazuje svoje značné zkušenosti získané 40ti lety angažovanosti v automobilovém sportovním dění a také svojí kompetenci týkající se vývoje pozoruhodných vysokovýkonných vozů“, říká Volker Mornhinweg, předseda představenstva vedení Mercedes-AMG GmbH.
SLS AMG GT3 není ničím jiným než důsledným pokračováním angažovanosti v motoristickém sportu. Od založení v roce 1967 platí AMG za průkopníka v této branži. Závodní verze Mercedes-Benz SLS AMG je vyvíjená a bude vyráběná u AMG v těsné spolupráci s HWA AG. HWA je smlouvou s Mercedes-Benz Motorsport zodpovědná za nasazení týmu v DTM. Kolektiv HWA je jedním z nejúspěšnějších týmů na poli mezinárodního motoristického sportu, což potvrzuje jak devět jezdeckých titulů v DTM a ITC tak dvojnásobné vítězství v mistrovství FIA GT.
SLS AMG GT3 plynule navazuje na tuto úspěšnou historii a stává se následníkem 300 SL Rennsportwagen z roku 1952, který založil mýtus „křídlových dveří“. Historické vítězství při vytrvalostním závodě „Carrera Panamericana“ proslavilo Mercedes-Benz také v severní a střední části Ameriky a dokázalo tak tím nejlepším způsobem, jakými schopnostmi stuttgartský výrobce automobilů disponuje.
Vzrušující optika závodního vozu
Stylově čistý design tohoto vozu s vyklápěcími křídlovými dveřmi je dále účinně zvýrazněn cílenými úpravami karoserie. Nové komponenty vyrobené většinou z karbonu dávají zřetelně najevo, že se jedná o mimořádné provedení pro závodní dráhu. Široký vstup pod charakteristickou čelní maskou s velkou hvězdou a další otvory dodávají dostatek vzduchu pro chlazení motorového oleje a brzdových kotoučů, obdobně jako oba nápadné vstupy pod vertikálně uspořádanými bi-xenonovými světlomety. Pro přítlak kol přední nápravy je určen kromě čtveřice aerodynamických prvků umístěných na vnější straně karoserie ještě karbonový spoiler, který přímo navazuje na hladký kryt spodku vozu a posléze na zadní difuzor.
Kapota má uprostřed rozměrný výstup teplého vzduchu z oblasti motoru, otvory na bocích předních blatníků odvádějí vzduch z prostoru brzd. Pro optimalizaci hmotnosti jsou okna na bocích a zadní okno vyrobeny z extrémně lehkého polykarbonátu, na přání je tento materiál uplatněn i u čelního okna.
Aby bylo možné použít rozměrné závodní pneumatiky došlo u předních i zadních blatníků k jejich rozšíření. Nyní je celková šířka karoserie verze GT3 1990 milimetrů, což znamená oproti sériovému vozu SLS AMG nárůst o 50 milimetrů. Boční prahy dostaly vstupní otvory pro vzduch umožňující účinnější chlazení brzd zadních kol. Na dolní straně prahů je dobře vidět jak je vyřešena proudová optimalizace spodku vozu. Na B-sloupcích přibylo normou předepsané hrdlo pro rychlé tankování paliva při závodech. Vlastní nádrž o objemu 120 litrů je ve střední části vozu za řidičem.
Široké zadní křídlo z karbonu
Impozantní je pohled na širokou záď vozu. Na zadním víku je umístěno rozměrné křídlo vyrobené z karbonu, které umožňuje seřízení do čtyřech poloh a přizpůsobit tak vlastnosti vozu konkrétní závodní dráze. Ve spodním zakončení karoserie jsou nyní otvory k odvedení vzduchu ze zadních podběhů kol. Zajímavý pohled je také na zadní difuzor vyrobený z karbonu, který tvoří prodloužení hladkého povrchu spodku vozu a od zadní nápravy plynule stoupá tak, aby jeho tvarem byly dosaženy tlakové poměry proudícího vzduchu, které zajistí dodatečný přítlak kol na vozovku. Vůbec celkové aerodynamické koncepci vozu SLS AMG GT3 byla věnována značná pozornost. Ten strávil velký počet hodin nejen v aerodynamickém tunelu, ale také při zkouškách na závodní dráze.
Z koncovek výfuku provedených v černé barvě vychází fascinující a zároveň charakteristický zvuk osmiválcového motoru AMG. Na zadním víku pak je namontováno příslušnými pravidly předepsané světlo do deště, které musí řidič při špatném počasí zapínat.
Motor AMG 6,3 l – V8 je velice blízký sériovému provedení
Jak je určeno v předpisech FIA-GT3, odpovídá osmiválcový motor AMG téměř kompletně agregátu, který pohání sériový vůz. Díky snížené hmotnosti překonává verze GT3 již tak vynikající zrychlení sériového vozu, který umožňuje z klidu rozjezd na stokilometrovou rychlost během 3,8 s; nejvyšší rychlost přesahuje podle použitých převodů hranici 300 km/h.
Motor AMG 6,3 l – V8 má také v jeho závodní verzi mazání se suchou klikovou skříní. Použitím sacího čerpadla a zároveň čerpadla tlakového včetně externí olejové nádržky odpadla obvyklá olejová vana. Takové řešení zajišťuje spolehlivé mazání motoru i při velkém příčném zrychlení, které je na závodní dráze běžné.
Mazání suchou klikovou skříní dovoluje uložení motoru do nižší polohy, což patří u modelu SLS AMG k nejdůležitějším technologickým přednostem. Řešení s nízko uloženým motorem umístěným za přední nápravou v kombinaci s převodovkou v uspořádání transaxle, přináší mimořádně příznivé rozdělení hmotnosti vozu.
Šestistupňová závodní převodovka se sekvenčním řazením
Oproti sériovému vozu je ve verzi SLS AMG GT3 použita šestistupňová závodní převodovka s postupným řazením. Díky svým kompaktním rozměrům má v automobilovém sportu osvědčená převodovka přednost v její malé náročnosti na prostor – verze GT3 má nižší světlost než sériový vůz. Pilot řadí jednotlivé stupně prostřednictvím dvojice páček na volantu. Převodovka je namontována na zadní nápravě a torzní rourou („Torque Tube“), která účinně odolává ohybovému a krutovému namáhání, spojena s motorem V8. Toto náročné řešení dovoluje kompletní hnací větev vytvořit bez jinak nutných tolerancí, což má zvláště v případě verze GT příznivý vliv na vyžadovanou dynamiku jízdy.
Lamelová závěra diferenciálu integrovaná do převodovky, spolu funkcí kontroly záběru zajišťují mimořádné schopnosti zrychlování vozu. Uvnitř torzní roury rotuje hnací hřídel, který je obdobně jako u sériového modelu a závodního vozu Mercedes třídy C (DTM) vyrobený z karbonových vláken.
Koncepce vozu SLS AMG s dlouhým rozvorem náprav, nízkým těžištěm a širokým rozchodem kol spolu dosahovanými jízdními vlastnostmi je přímo předurčená pro závodní dráhu. Perfektní závodní provedení vyžadovalo udělat jenom několik málo změn.
Lehký hliníkový podvozek s dvojicí trojúhelníkových příčných ramen na všech kolech má vzhledem ke snížené výšce vozu upravenou kinematiku. Pro optimální přizpůsobení charakteru konkrétní závodní dráhy a různým povětrnostním podmínkám jsou připraveny možné změny nastavení. Jedná se o volbu charakteristik odpružení a tlumení, úpravu geometrie kol, seřízení výšky vozu a tvrdosti stabilizátorů obou náprav.
V principu je řízení s ozubenou tyčí a posilovacím účinkem závislým na rychlosti vozu stejné jako u sériového vozu SLS AMG. Pro závodní dráhu je pouze změněn převodový poměr.
AMG závodní provedení brzd s využitím kompozitní technologie
Pro systém závodního provedení brzd AMG platí, že s ním musí vůz dosáhnout co možná nejkratší brzdnou dráhu, musí odolávat nadměrnému zatížení a jejich účinek musí mít optimální dávkování. Všechna čtyři kola mají brzdové kotouče vyrobené moderní technologií s použitím kompozitů, které se v motoristickém sportu výborně osvědčily. Náročná technika provedení celého systému umožňuje perfektní odvod tepla a tím i jejich spolehlivou funkci. K tomu patří samozřejmě celá řada přesně dimenzovaných kanálů pro chladící vzduch. Všechny kotouče mají vnitřní chlazení, drážkovaný povrch a jsou děrované. Na předních kolech jsou použity šestipístkové třmeny, na zadních kolech třmeny čtyřpístkové. Do sériové výbavy patří protiblokovací systém kol se speciálním odladěním pro závodní účely. AMG keramické brzdy, které lze u sériového vozu objednat na přání, nejsou z prostorových důvodů kompatibilní s 18-tipalcovými koly daných předpisy FIA.
Na kolech AMG z lehké slitiny s centrálním uchycením ve formátu 12 x 18 palců (vpředu) a 13 x 18 palců (vzadu) jsou namontovány závodní pneumatiky s rozměry 287 x 682 mm vpředu a 315 x 708 mm vzadu. Podle okolností je možné použít bezprofilové pneumatiky (slicks), pneumatiky přechodné i pneumatiky pro mokrý povrch. Klasický čtyřpaprskový design kol vylepšuje chlazení brzdového systému. Rychlé zastávky v boxech a výměnu kol garantuje v podlaze integrovaný vzduchový zvedák, jehož čtyři stojky vyzdvihnou závodní GT3 o asi 19 cm a usnadní tak týmu potřebný zásah.
Interiér se skořepinovým závodním sedadlem a závodním volantem
Po zdvižení křídlových dveří ukazuje SLS AMG GT3 funkční kabinu prosycenou závodnickou atmosférou. Řidič má k dispozici skořepinovou sedačku patřící k motoristickému sportu, jeho bezpečí zajišťuje jak šestibodový pás tak systém HANS (Head and Neck Support), který při nehodě přilbu fixuje a minimalizuje tak riziko zranění. Bezpečnost obecně zvyšuje vnitřní konstrukce z ocelových trubek, která vytváří přídavné vyztužení hliníkového prostorového rámu vozu.
Závodní volant o průměru 330 milimetrů umožňuje perfektní kontrolu vozu. Díky jeho otevřené horní části neztrácí řidič z dohledu centrální displej, který mu udává relevantní informace jako je rychlost, otáčky motoru, provozní teplota, dosažené časy na okruhu nebo zvolený rychlostní stupeň. Volant je opatřen rychlospojkou, což podstatně ulehčuje nastupování a vystupování z vozu. Spínači na ploše ve středu volantu může řidič aktivovat další funkce jako je např. rádiové spojení s boxem nebo světelná houkačka. Další ovladače, které se týkají start/stop funkce motoru AMG V8, kontroly záběru, zařazení zpětného chodu a aktivace hasícího zařízení, jsou umístěny na střední konzoli, seřízení vyrovnaného účinku brzd se provádí ovladačem na torzní rouře.
Dodávky vozu zákazníkům začnou na jaře 2011
Nový SLS AMG GT3 je podle mezinárodního řádu FIA-GT3 vyvinut a oprávněn k účasti na všech závodních sériích GT3 – a tím také na populárním závodě 24-hodiny ve Spa-Francorchamps (Belgie) nebo na Nürburgringu.
Zájemci si tento vůz mohou objednat od podzimu 2010, dodán pak bude včas před zahájením závodní sezóny 2011. Termín homologace je březen 2011.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas