Toyota předložila výsledky praktických technických šetření údajně “neočekávaně zrychlujícího” vozu Prius ze San Diega

Technici automobilky Toyota uzavřeli dvoudenní vyšetřování se závěrem, že řidičův popis události není v souladu s předběžnými výsledky.

Na včerejší tiskové konferenci nabídla Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. shrnutí předběžných výsledků praktického technického šetření a testování, které automobilka provedla ve dnech 10. a 11. března v záležitosti údajně „neočekávaně zrychlujícího“ vozu Prius, dramaticky popisované národními zpravodajskými kanály.

Technici automobilky Toyota provedli výzkum na voze Prius v modelovém provedení 2008, jehož majitel pan James Sikes v pondělí 8. března volal během jízdy na tísňovou linku 911. Řidič nahlásil, že vůz jede vysokou rychlostí, zasekl se mu akcelerační pedál, vůz je mimo kontrolu a nelze jej zastavit. Pracovník tísňové linky dal řidiči opakovaně pokyn, aby přeřadil na neutrál a stiskl tlačítko pro vypnutí motoru. Vůz také dojel příslušník kalifornské dálniční policie a dal řidiči pokyn, aby pevně sešlápl brzdový pedál, použil parkovací brzdu a vypnul motor, načež se Prius bezpečně zastavil.

Přestože není závěrečná zpráva dosud uzavřena, zjištěné skutečnosti přesvědčivě poukazují na to, že řidičův popis události není v souladu s výsledky předběžné analýzy. Technici automobilky Toyota stáhli data řídicí jednotky a provedli jejich analýzu, realizovali statické i dynamické testování a důkladnou prohlídku všech souvisejících součástí. Kromě toho znovu projeli popisovanou trasu a vzali v potaz dobu jízdy i skutečnosti ze záznamu pořízeného na tísňové lince.

Ze šetření dosud vyplynuly tyto závěry:

  • Akcelerační pedál byl podroben testování s tím výsledkem, že jeho funkčnost je standardní, pedál v žádné poloze nevázne a nevykazuje ani nadměrné tření. Je důležité poznamenat, že na model Prius se nevztahuje svolávací akce z důvodu zasekávajících se akceleračních pedálů a navíc tuto součástku pro vůz Prius vyrábí jiný dodavatel, než je tomu v případě svolávaných vozů.
  • Přední brzdy vykazovaly značné opotřebení a poškození v důsledku přehřátí.
  • Zadní brzdy i brzda parkovací byly v dobrém stavu a plně funkční.
  • Ve voze byl instalován originální kobereček Toyota správného typu, nicméně nebyl zajištěn příchytnými háčky. Nebylo zjištěno, že by blokoval akcelerační pedál, nebo se jej dotýkal.
  • Tlačítko pro spouštění/vypínání motoru fungovalo standardně a při stisknutí na 3 sekundy vypínalo motor, jak radil operátor panu Sikesovi na tísňové lince.
  • Standardně fungovala i volicí páka převodovky a bylo možné bez problémů zařadit neutrál. Poloha „neutrál“ je jasně označena a lze do ní přeřadit posunutím voliče do polohy „N“. Diagnostický systém v elektronické řídicí jednotce výkonu nezaznamenal žádné poruchové kódy, a nedošlo ani k aktivaci varovné kontrolky na přístrojové desce.
  • Diagnostický systém hybridního pohonu zaregistroval četné a rychle opakované sešlapávání akceleračního i brzdového pedálu.
  • Po prozkoumání všech předmětných součástí byly vyměněny přední brzdy a vůz podroben zkušební jízdě, při které se choval zcela standardně.
  • Během zkušební jízdy byly brzdy cíleně zatěžovány nepřerušeným sešlápnutím malou silou, aby došlo k jejich přehřátí. Vůz bylo následně možné bezpečně zastavit pomocí brzdového pedálu, a to i po přehřátí brzd.

Brzdová soustava vozu Prius využívá klasické hydraulické třecí brzdy a systém rekuperačního brzdění, který přepíná hnací elektromotory do funkce elektromagnetické brzdy s cílem generovat elektrickou energii. Systém má zabudovánu důmyslnou ochrannou funkci, která odpojuje hnací sílu motoru v okamžiku, kdy je mírně sešlápnut brzdový pedál a současně je sešlápnut akcelerační pedál na více než cca 50 %. V takovém případě brzdy vyřazují z funkce akcelerační pedál. Tato funkce má chránit systém před přetížením a možným poškozením, přičemž během šetření fungovala zcela standardně. Technici Toyota jsou toho názoru, že by bylo nesmírně obtížné jet s vozem Prius delší dobu vysokou rychlostí a současně sešlapávat brzdový pedál silou přesahující hranici jen velmi lehkého sešlápnutí. Dále tvrzení, že vůz nebylo možné pomocí brzd zastavit, je ve své podstatě v rozporu se základní konstrukcí vozidla i zjištěnými výsledky šetření.

Ze zjištěných skutečností vyplývá, že je třeba důkladněji vyšetřit, jak události z 8. března popsal pan Sikes. Šetření a testování byli přítomni i zástupci úřadu NHTSA (Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu), kteří rovněž provádějí vlastní výzkum tohoto vozu a jeho chování. Vyšetřování automobilkou Toyota rovněž monitoroval zástupce amerického Kongresu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...