Multifunkční platforma Mercedes-Benz F 800 Style je vhodná pro dva alternativní druhy pohonu: Plug-in-hybrid nebo elektrický pohon s palivovými články
S automobilem výzkumného charakteru F 800 Style ukazuje Mercedes-Benz budoucnost vozu prémiové třídy z nového pohledu: pětisedadlová limuzína vyšší třídy kombinuje vysoce efektivní technologie pohonu jak s jedinečnými bezpečnostními a komfortními funkcemi, tak s emotivním ztvárněním, které interpretuje moderní design značky Mercedes-Benz, typický pro kultivovaný sportovní image.
F 800 Style nabízí velkorysý vnitřní prostor s inteligentní koncepcí sedadel, ovládání a zobrazení. Ve světě jedinečná je také nově vyvinutá multifunkční platforma rozměrné limuzíny vhodná pro několikerý druh pohonu. Lze jí využít jak pro elektrický pohon s palivovými články, který umožňuje dojezd téměř 600 kilometrů, tak pro nasazení Plug-in-hybridu s možností čistě elektrické jízdy do vzdálenosti až 30 kilometrů. Obě varianty limuzíny F 800 Style jsou schopny lokálně bezemisní mobility na prémiové úrovni spojené s každodenním běžným provozem a zážitkem z dynamické jízdy.
„Naším požadavkem je, uvést do souladu zodpovědnost za životní prostředí s praktickým užitkem zákazníků a automobilovým okouzlením“, říká Dr.Thomas Weber, člen představenstva Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj Mercedes-Benz Cars. „Nový výzkumný vůz F 800 Style spojuje inovativní koncepce pohonu s klasickými silnými stránkami Mercedesu v oblasti designu, bezpečnosti, komfortu a suverénního výkonu.“
Pohled na budoucnost této avantgardní limuzíny vyšší třídy
Při délce 4,75 metru jsou ve voze F 800 Style všechny komponenty jeho vysoce účinných a k životnímu prostředí šetrných pohonů (Plug-in-hybrid nebo palivové články) umístěny v prostoru pro motor a na vhodných místech v oblasti podvozku. Oba mají relativně malé nároky na zastavěný prostor. To platí zvláště pro elektropohon s palivovými články, který inženýři Mercedesu optimalizovali tak, aby co nejvíce vyhovoval požadavku shrnutého do dvou vlastností „kompaktní a silný“. Díky pečlivé minimalizaci všech komponentů bylo možné umístit celou pohonnou verzi F-CELL do kompaktní přední části vozu. Důsledkem je, že kabina vozu zůstala zcela zachována a nabízí velkorysé prostorové poměry pro pět osob.
„V našich výzkumných vozech realizujeme koncepce různých směrů ve stavbě automobilů a určujeme tak již po desetiletí trendy vhodné pro jejich budoucnost. S vozem F 700 jsme v roce 2007 přišli s důležitými akcenty v segmentu velkých cestovních limuzín“, říká prof. Herbert Kohler, vedoucí E-Drive & Future Mobility a zmocněnec koncernu Daimler pro oblast životního prostředí. „Charakteristické pro F 800 Style jsou inovace, které již vykazují stav vývoje blízký sériovému provedení. To platí jak pro elektropohon s palivovými články tak pro Plug-in-hybridní pohon, jejichž komponenty vycházejí z naší modulární stavebnice pro hybridní a elektrické vozy.“
F 800 Style s pohonem Plug-in-Hybrid:
Suverénní výkon při pouhých 68 gramech CO2 ve výfuku na kilometr jízdy
S velmi výkonným Plug-in-hybridním pohonem ztělesňuje F 800 Style výrazně dynamické převedení pojmu „fascinace a odpovědnost“ do praxe. Jeho hnací jednotka se skládá z benzínového šestiválce do V s přímým vstřikem benzínu příští generace, který dává výkon 220 kW(300 k) a z hybridního modulu s výkonem 80 kW(109 k), takže k dispozici je celkový výkon kolem 300 kW(409 k).
Lithium-ionový akumulátor s kapacitou nad 10 kWh je možné dobíjet na k tomu určené stanici nebo doma z běžné elektrické zásuvky. Díky hybridnímu modulu s vysokým výkonem a točivým momentem může F 800 Style jezdit v městském provozu na čistě elektrický pohon a tím tedy bez lokálních emisí. Vysoký točivý moment se již od rozjezdu stará o to, aby také v elektrickém modu jízdy byly dosaženy výkony na úrovni benzínového motoru V6. Dojezd s elektrickým pohonem vozu F 800 Style s Plug-in-hybridním pohonem je 30 kilometrů. Výzkumný F 800 Style tak ukazuje další důležitý krok Plug-in-hybridu směrem k jeho zralosti pro trh. Již u příští generace třídy S počítá Mercedes s tím, že do nabídky bude zařazen model S 500 Plug-in HYBRID.
Díky pohonu s vysokou účinností a CO2 bonusem pro jízdu s pohonem na energii dodávanou z elektrického akumulátoru je dosažena certifikovaná spotřeba pouhých 2,9 litru benzínu na 100 km. Z ní pak vyplývá extrémně nízký obsah CO2 ve výfuku – 68 gramů na kilometr. Mimořádně vysoká účinnost přesto umožňuje vozu s Plug-in hybridním pohonem jízdní výkony na úrovni sportovního vozu: 0 – 100 km/h během 4,8 s, nejvyšší rychlost 250 km/h. Rychlostní maximum v elektrickém provozu je 120 km/h. Tím splňuje F 800 Style nároky kladené na jízdu po dálkových komunikacích.
Stejně jako u Mercedesu S 400 HYBRID, který byl na trh uveden v létě 2009 a verze Vision S 500 Plug-in-HYBRID je také u výzkumného Mercedesu F 800 Style jeho elektrický modul o výkonu kolem 80 kW plně integrován do skříně sedmistupňového řadícího automatu 7G-TRONIC. Lithium- ionový akumulátor je tady umístěn pod zadními sedadly, kde napomáhá vozu ke snížení těžiště a zaručuje také vhodné vlastnosti pro ochranu posádky při nárazu.
Elektrické komponenty pohonu vozu F 800 Style s Plug-in hybridním pohonem mají větší mnohostrannost než modulární hybridní systémová stavebnice Mercedes-Benz, takže z hlediska výkonu a spektra nasazení je jejich rozmanitost širší. Na tomto základě mohou být kombinovány hybridní moduly a akumulátory s různými hodnotami výkonu s benzínovými nebo naftovými motory o různých charakteristikách – od aktuálního mild hybridu až po hybridy plug-in, které umožňují ujet delší vzdálenosti prostřednictvím čistě elektrického pohonu. U F 800 Style s Plug-in hybridním pohonem věnovali inženýři Mercedesu mimořádnou pozornost dalšímu vývoji čistě elektrického provozu v městském prostředí. Vysokou výkonovou rezervou zvládá F 800 Style v E-modu extrémně, suverénně a bez lokálních emisí všechny specifické situace provozu ve městě. S novým hybridním modulem mohla být maximální rychlost dosahovaná v elektrickém modu u vozu F 800 Style s Plug-in hybrid v porovnání s Vision S 500 Plug-in HYBRID zvýšená na 120 km/h a podíl CO2 ve spalinách zredukován z 74 gramů na kilometr na pouhých 68 gramů na kilometr.
Flexibilní, bezpečný, plně schopný každodenního běžného provozu:
F 800 Style s elektrickým pohonem na základě technologie palivových článků
Také varianta s elektrickým pohonem na základě technologie palivových článků nabízí F 800 Style čistou radost z jízdy. 100 kW (136 k) elektromotor vytváří suverénní točivý moment 290 Nm. Potřebný elektrický proud dodávají palivové články, kde vzniká z chemické reakce vodíku s kyslíkem probíhající přímo na palubě automobilu. Jedinou emisí při této reakci je čistá vodní pára.
Komponenty pohonu palivovými články pocházejí ze systémové stavebnice E-Drive, kterou Mercedes-Benz vyvinul pro různé druhy elektromobilů. Tyto pružně využitelné komponenty – u třídy B F-CELL jsou již v malé sérii použity – se hodí pro různé konfigurace pohonu; také pro F 800 Style, který má oproti třídě B F-CELL pohon zadních kol. Kromě toho stejné komponenty přicházejí v úvahu u užitkových vozů. Průkopníkem je zde nový autobus typ Citaro s palivovými články, který je poháněn dvojicí systémů F-CELL z osobních vozů.
U nového výzkumného vozu Mercedesu jsou palivové články umístěny v jeho přední části, zatímco kompaktní elektromotor se nachází u zadní nápravy. Za opěradly zadních sedadel uložené lithium-ionové akumulátory jsou obdobně jako čtyři nádrže pro vodík v této části vozu nejlépe chráněny před následky nehody. Dvě z nádrží mají své místo ve středním tunelu mezi cestujícími, druhá dvojice pak pod zadními sedadly.
F 800 Style s dalšími inovacemi pro vyšší komfort a bezpečnost
Kromě jedinečné multifunkční platformy velké limuzíny pro různé druhy pohonu a kombinace různých alternativních technologií pohonu nabízí F 800 Style ještě řadu dalších technických inovací. Patří k nim nová koncepce ovládání a zobrazování a také HMI (Human Machine Interface) s Cam-Touch-Pad. Displej oproti běžným kombinovaným přístrojům sleduje ještě další přídavné funkce. U koncepce ovládání a zobrazování vozu F 800 Style dostaly poprvé přednost funkce týkající se jízdy s elektropohonem.
HMI s Cam-Touch-Pad pro intuitivní a bezpečné ovládání
Nový Cam-Touch-Pad HMI je inteligentním rozšířením systému COMAND. Mercedes-Benz již delší dobu vyvíjí další rozšíření ovládacího a zobrazovacího systému a ve výzkumném voze F 800 Style prezentuje v tomto směru pro řidiče velice příjemnou novinku. Ovládací jednotku tvoří dotyková plocha (touchpad) vhodně umístěná na vyvýšené střední konzoli vedle řidiče a kamera, která obraz prstů ruky z podložky přenáší formou živého obrazu na centrální displej kokpitu. Řidič tak před sebou vidí posouvající se obrysy svých prstů, přičemž všechny funkce na displeji jsou stále viditelné a je možné tyto lehkým tlakem na dotykovou podložku vyvolat. Obdobně jako na klávesnici laptopu následuje také zde lehká haptická odezva, která se projevuje na prstu, který reakci vyvolal.
Cam-Touch-Pad HMI rozpozná reakci prstů na dotykové ploše a dovoluje intuitivní řízení klimatizace, telefonu, audio- a navigačního systému, atd. Protože ovládání je velice jednoduché a komfortní, není pozornost řidiče tolik odváděna od dění na silnici, což má svůj podíl na zvyšování aktivní bezpečnosti. Kromě toho displej HMI s Cam-Touch-Pad je oproti obvyklému dotykovému displeji bez otisků prstů
U běžného provedení dotykového displeje je poloha ruky nebo prstu zpravidla určena pouze malým bodem na displeji. Jeho nepřehledné udání dělá jeho volbu během jízdy značně rizikovou, protože pozornost řidiče věnovaná provozu na silnici se snižuje. Ti, kteří si tuto novinku sami vyzkoušeli, její jednoduché a bezpečné ovládání potvrdili.
Range on Map: grafická informace o dojezdu v elektrickém modu
Funkcí „Range on Map“ přišli inženýři Mercedesu s další užitečnou novinkou, která má navíc velice jednoduché ovládání. Použitý systém ukazuje na mapě v plném úhlu 360o akční rádius pro jízdu s elektrickým pohonem. V případě, že správa města v budoucnu umožní vjezd pouze automobilům využívajícím pro pohon elektrickou energii, může řidič pomocí funkce „Range on Map“ zjistit, zda mu elektrický akční rádius pro vjezd a výjezd z města vystačí. Kromě toho kombinuje tento systém informace o aktuálním stavu nabití akumulátorů s údaji pro navigaci.
Novou ovládací a zobrazovací koncepcí přichází Mercedes-Benz s řešením, které nabízí dosud nedostižné množství informací, navíc prezentované s příkladnou přehledností. Je tak splněn záměr vyvinout obsáhlý a zároveň lehce ovladatelný informační a řídící systém pro příští automobily s elektrickým nebo alespoň částečně elektrickým pohonem.
Zrcadlový displej šetří zrak
Zrcadlový displej nového zobrazovacího systému HMI s Cam-Touch-Pad řeší rozdíl mezi pohledem z blízka a pohledem z dálky, což vede k vylepšení bezpečnostní kondice typické pro Mercedes. Informace o jízdě a o automobilu jsou v kombinovaném přístroji zobrazeny přes zrcadlo, opticky se ale objevují ve větší dálce. Tím se prodlužuje vzdálenost pro pozorování a oči se již nemusí tak silně přizpůsobovat při střídání pohledu z dálky a z blízka.
Nový DISTRONIC PLUS s asistenční funkcí sledování vpředu jedoucího vozu v hustém provozu i do zatáčky ulehčuje řidiči práci
S funkcí DISTRONIC PLUS, která reguluje vzdálenost a rychlost vzhledem k vpředu jedoucímu vozidlu a pracuje až do zastavení, přišel Mercedes-Benz na trh jako první na světě již v roce 2006. Nová funkce DISTRONIC PLUS s asistenční pomocí v dopravní zácpě, kterou Mercedes-Benz jako první na světě vyvinul a v zápětí uplatnil ve výzkumném voze F 800 Style, je ještě navíc schopná sledovat vpředu jedoucí vůz i do zatáčky. Systém dovede rozeznat rozdíl mezi jízdou do zatáčky a odbočováním, nesleduje tedy „naslepo“ vůz jedoucí vpředu, například kdyby přejížděl do jiného pruhu, aby mohl opustit dálnici.
Řidič tedy nemusí sám řídit, nová funkce tuto činnost za něho přebírá až do rychlosti cca. 40 km/h. S rukama na volantu se může zcela uvolněně položit do opěradla. Po dosažení rychlosti přesahující 40 km/h se tato asistenční funkce automaticky pozvolna vypne a silový moment v řízení držící stopu se postupně sníží. Samozřejmě může řidič tento systém kdykoli sám svým rozhodnutím ovlivnit. Aktivní zásahy do řízení rozpoznají citlivá čidla a automatická regulace systému se zruší.
„Systém DISTRONIC PLUS s asistentem pro sledování vpředu jedoucího vozidla je důsledným pokračováním asistenční a bezpečnostní filozofie automobilky Mercedes-Benz. Jeho zavedením přicházíme s dalším milníkem na cestě k novým systémům, s nimiž komfort jízdy typický pro Mercedes v automobilech určených pro příští léta ještě dále rozšíříme“, říká prof.Bharat Balasubramanian, vedoucí odboru Produktové inovace & Technologie procesů v koncernovém výzkumu a předvývoji. Potřebné údaje pro funkci nového systému generují radarová čidla vzdálenosti a přídavná stereokamera.
PRE-SAFE 360o zlepšuje ochranu posádky při nárazu zezadu
Zatímco asistenční funkce sledování vpředu jedoucího vozidla zvyšuje komfort a aktivní bezpečnost, inovovaný ochranný systém PRE-SAFE 360o má za úkol ještě dále zvýšit bezpečnost pasivní. PRE-SAFE 360o vychází ze systému ochrany cestujících PRE-SAFE®, který je dílem vývojového střediska Mercedesu, přičemž PRE-SAFE 360o sleduje navíc i prostor za vozidlem. Asi 600 milisekund před hrozícím nárazem zezadu systém aktivuje brzdy. Rozhodující výhodou je, že již stojící automobil je při nárazu zabrzděný a nemůže tedy dojít k sekundárnímu střetu jakým je třeba katapultování postiženého vozu do křižovatky nebo na přechod pro chodce. Samozřejmě také PRE-SAFE 360o ponechává řidiči volnost volby. Přidá-li např. plyn, protože chce střetu s přibližujícím se vozidlem zabránit, jsou brzdy okamžitě uvolněny.
Zadní posuvné dveře zajišťují maximální komfort při nasedání do vozu
Pro zákazníky jsou velmi zajímavou inovací vozu F 800 Style zadní dveře. Zatímco dveře v přední části mají konvenční způsob uchycení na A-sloupcích s možností jejich otevření ve velkém úhlu, jsou zadní propojeny s uvnitř zabudovaným otočným ramenem a při otevírání se posouvají směrem dozadu. Protože jejich vedení je v těsné blízkosti karoserie, mají cestující nastupování a vystupování v úzkých parkovacích mezerách výrazně snazší.
Kromě toho se elegantní F 800 Style obešel bez sloupků B, takže při otevřených dveřích je prostor mezi sloupky A a C volně přístupný. I přesto, že u výzkumného F 800 Style chybějí sloupky B, je jeho struktura karoserie mimořádně stabilní a plní pro Mercedes typické nároky týkající se bezpečnosti při nárazu.
Nový rukopis vnější formy vozu
F 800 Style je nositelem nových technologií a zároveň také showcar v jednom. Tento výzkumný vůz vznikl v těsné spolupráci technických oddělení pro výzkum a vývoj s Advanced Design studii v Sindelfingenu a italském Como. Jeho vzhled ovlivňují krátké převisy a smyslně plynulá střešní linie.
Šéfdesignér u Mercedesu prof.h.c. Gorden Wagener k tomu říká: „Tvar střešní linie podobné vozu kupé a vyvážené proporce dávají vozu stylově-sportovní vzhled, který zvýrazňuje ještě dále propracovaný rukopis Mercedesu. Výsledkem je vyhraněná harmonie inovací tvarů a funkcí zprostředkovávající styl a suverenitu.“
Čelní pohled s markantními LED světlomety
– je variací pro sportovní modely Mercedesu typické masky chladiče s centrálně umístěnou hvězdou. Lamely masky chladiče se dotýkají tubusu hvězdy Mercedesu s měkkou plynulostí. Spolu se širokou maskou chladiče a velkorysými vstupy vzduchu zdůrazňují také LED hlavní světlomety dynamický vzhled nového výzkumného automobilu stuttgartské automobilky. Přední světlomety jsou rozčleněny do jednotlivých segmentů pro denní osvětlení, blikače a hlavní světla. Moderní techniku LED využívají také zadní svítilny vozu F 800 Style. Ta umožňuje poutavou hru nepřímého osvětlení a přímého vyzařování světla. Výsledkem je atraktivní a nezaměnitelný vzhled vozu.
Ušlechtilé dřevo a světlo se starají o příjemnou atmosféru interiéru
O vysokou úroveň komfortu výzkumného Mercedesu je postaráno mimo jiné využitím ušlechtilého dřeva a zajímavým interiérovým osvětlením. Na první pohled je v kabině vozu patrná moderní lehkost, kde některé funkční prvky vypadají jako skulptury vznášející se v prostoru. Lehká sedadla vozu F 800 Style mají skořepinu sedáku vyrobenou z hořčíkové slitiny a opěradlo pak z kompozitového materiálu na bázi uhlíkových vláken. Mohutná spodní část sedáku je poněkud překvapivě kryta dýhou. Pro tento účel využívají inženýři Mercedesu technologii vyvinutou speciálně pro dýhování třírozměrných těles. Tato 3-D metoda plošného potahování je aplikována i u dalších dřevěných prvků střední konzole, dveří a kokpitu. Dřevěné díly vznikají jako 3-D formovací díly ve velké délce a jsou opatřeny hliníkovým jádrem, které splňují nároky na bezpečnost při nárazu.
Úspěšný přenos poznatků z výzkumu do série
Od počátku osmdesátých let představil Mercedes 13 výzkumných vozů. Série těchto fascinujících a průkopnických automobilů – od verze Auto 2000 z roku 1981 až po aktuální F 800 – dokumentuje, jak důsledně a s jakou předvídavostí zkoumají inženýři Mercedesu náměty z výzkumu a technologií a pracují na nových řešeních pro budoucnost. Řada systémů použitých u těchto výzkumných vozů, které byly svého času brány za revoluční, jsou dnes již součástí sériových vozů Mercedes-Benz. Mezi ně patří např. tempomat s udržováním vzdálenosti DISTRONIC. Ten se objevil poprvé v roce 1991 ve výzkumném voze F 100 a už sedm let poté slavil premiéru ve třídě S.
V této cestě pokračuje i nový F 800 Style. Obdobně jako jeho předchůdci přichází s výraznými inovacemi v oblasti pohonu, komfortu a bezpečnosti, pro něž ruku v ruce s avantgardním designem připravuje cestu do sériové výroby připravovaných vozů Mercedes-Benz.
Technická data pro Mercedes-Benz F 800 Style s Plug-in-Hybrid
F 800 Style Plug-in-Hybrid | Hybridní pohon s benzínovým motorem |
Délka | 4738 mm |
Šířka | 1938 mm |
Výška | 1445 mm |
Rozvor náprav | 2924 mm |
Zavazadlový prostor | 440 l |
Třída setrvačné hmoty | 1700 kg |
Pneumatiky | 215/45R20 |
Objem benzinového motoru | 3,5 l |
Jmen.výkon benzinového motoru | 220 kW /300 k |
Jmen.výkon elektromotoru | 80 kW /109 k |
Celkový výkon | 300 kW /409 k |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h ? |
Maximální rychlost s elektromotorem | 120 km/h ? |
Spotřeba | 2,9 l/100 km |
Dojezd s elektromotorem | 30 km |
Celkový dojezd | 700 km |
Emise CO2 | 68 g/km |
Podmínky ekologické normy | EU 6 |
Kapacita el.energie li-ion akumulátoru | ? 10 kWh |
? s elektronickým omezením
Technická data pro Mercedes-Benz F 800 Style s palivovými články (F-CELL)
F 800 Style F-CELL | Pohon palivovými články |
Délka | 4738 mm |
Šířka | 1938 mm |
Výška | 1445 mm |
Rozvor náprav | 2924 mm |
Zavazadlový prostor | 440 l |
Třída setrvačné hmoty | 1700 kg |
Pneumatiky | 215/45R20 |
Jmenovitý výkon | asi 100 kW /136 k |
Jmenovitý točivý moment | asi 290 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h | 11 s |
Maximální rychlost | 180 km/h ? |
Spotřeba vodíku | 0,9 kg/100 km ?? |
CO2 (g/km min.-max.) | 0 |
Dojezd podle normy | asi 600 km |
Kapacita el.energie li-ion akumulátoru | 1,4 kWh |
? s elektronickým omezením
?? spotřeba podle platné normy, odpovídá 3,0 l ekvivalentu nafty
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií