Dani Sordó a Marc Martí, jejich týmoví kolegové v Citroën Total WRT, dovedli svůj Citroën C4 WRC do cíle na čtvrté pozici.
Boj o každou sekundu
Už první tahy Švédské rally naznačily, že o každou sekundu se bude tvrdě bojovat. Sébastien Loeb a Daniel Elena po první dni ztráceli na vedoucí pozici 6,2 sekundy, Dani Sordo a Marc Marti zaostávali na 3. místě za Loebem s Elenou o další 4,4 s.
Rally začala už ve čtvrtek večer na dostihovém závodišti, na kterém v super speciálce zajel nejrychleji Dani Sordó. V „řádném“ programu podniku začal nejlépe Loeb, který využil svou pozici lídra pelotonu a připsal si dva nejrychlejší časy hned na úvod. „Organizátoři udělali ohromnou práci, vymetli povrch a my jsme mohli jet na čistém ledu,“ uvedl šestinásobný světový šampión.
„Opravdu se musí tvrdě pracovat na každou sekundu,“ řekl po druhé etapě Loeb. „Mikko je rychlejší v točivých zkouškách, já zase tam, kde se jede na rychlost,“ zhodnotil Séb. Největší díl náskoku získal Hirvonen včasnější výměnou pneumatik do odpolední části programu. „Udělali jsme taktickou chybu při výměně,“ zhodnotil Loeb situaci, kdy pneumatiky s už vytrhanými hřeby měnil až do závěru sobotního programu. Po druhé etapě tak Loeb ztrácel přes 16 sekund, Sordó klesnul na 4. pozici.
Loeb: Políbil jsem sněhovou zeď
Úřadující mistr světa a obhájce titulu Loeb začínal finálový program se ztrátou 16,6 sekundy na Mikko Hirvonena a uvědomoval si, že Fina může o prvenství připravit jen něco mimořádného. „Všechno je sice možné, a na stovce kilometrů rychlostních zkoušek se toho může stát hodně, nicméně porazit Mikka by bylo velice obtížné,“ prognózoval Loeb před startem do poslední etapy. Na 22 km dlouhé rychlostní zkoušce Rämmen (RZ17) sice Loeb zajel s C4 WRC svůj sedmý nejlepší čas. Ale v praxi to znamenalo umazání pouhých 0,2 sekundy z náskoku Hirvonena, který dojel druhý.
„Není to moc platné, musel bych být mnohem rychlejší, abych ztrátu snížil.“ A zaútočil hned na Värmullsasen. Tentokrát byl ale Hirvonen nejrychlejší. Sébastien skončil 7,3 sekundy za Hirvonenem a ztráta přeskočila přes 20 sekund. „Budeme se muset spokojit s druhým místem,“ řekl rezignovaný Loeb, když se vrátil do Hagforsu do asistenčního parku. „Podařilo se mi se vedení nepatrně přiblížit na RZ 18, ale Mikko následně zabojoval a opět svůj náskok zvýšil. Zažil jsem tu několik hrůzostrašných chvil, zvláště když jsem políbil sněhovou zeď! Pak jsem si řekl, že bude lepší dojet druhý, než abych začal světový šampionát odstoupením.“
Citroën: Už se těšíme na Mexiko
Poslední tři rychlostní zkoušky už nepřinesly nic podstatného, jen náskok nejlepších se ještě zvětšil a peloton beze změn dojel do Karlstadu.
„Vždycky říkám, že jdu do každé rally s tím, že ji chci vyhrát. Ale jakmile ucítím, že vítězství není v mých silách a moci, dávám přednost zisku co největšího počtu bodů před zbytečným riskováním havárie,“ zhodnotil rally Loeb. „Nepočítal jsem s tím, že bych mohl být ve Švédsku favoritem, a to se potvrdilo v souboji se soupeřem, který odjel perfektně celou soutěž. Je dobře, že jsme začali sezonu s velkým bodovým přídělem a samozřejmě už se těším do Mexika na odvetu.“
Dani Sordó si situaci zkomplikoval už v sobotu, a tak se v závěrečné etapě soustředil na udržení čtvrtého místa. „Moje mise byla jednoduchá – držet čtvrtou příčku a připsat Citroënu v Poháru konstruktérů důležité body. Úkol jsem splnil, ale někdy je těžké snažit se jet pomaleji, než jet naplno, jak tomu u mě bylo například v pátek. Lituji, že jsem nemohl být na stupních vítězů jako Séb, ale také už se těším na další podnik.“
„Na povrchu, který je oblíbený u našich největších soupeřů, nám nebylo co závidět.,“ řekl Olivier Quesnel, týmový šéf Citroën Total WRT. „Sébastien a Dani odjeli výtečnou rally, ale nemůžeme je vyhrát všechny. Druhé a čtvrté místo vidím z pohledu celého mistrovství světa jako velmi dobrý výsledek. A rád bych přidal, že budeme perfektně připraveni na šotolinové rychlostní zkoušky Rally Mexiko.“
Rally v kostce
Nejrychlejší časy:
- 1. den – RZ 1: Dani Sordo (Citroën C4) – RZ 2 a 3: Sébastien Loeb (Citroën C4) – RZ 4 a 5: Mikko Hirvonen (Ford Focus) – RZ 6: Jari-Matti Latvala (Ford Focus) – RZ 7: Hirvonen – RZ 8: Loeb.
- 2. den – RZ 9: Hirvonen – RZ 10 až 12: Loeb – RZ 13: Latvala – RZ 14: Marcus Grönholm (Ford Focus) – RZ 15: Latvala – RZ 16: Martin Prokop (Ford Fiesta).
- 3. den – RZ 17: Loeb – RZ 18 a 19: Hirvonen – RZ 20 a 21: Latvala.
Nejlepší časy celkem:
- Loeb, 7 – Hirvonen, 6 – Latvala, 5 – Sordo, Grönholm a Prokop, 1.
Vedení v soutěži:
- RZ 1: Sordo – RZ 2 a 3: Loeb – RZ 4 až 21: Hirvonen.
Konečné pořadí Rally Švédsko:
- 1. Hirvonen / Lehtinen (Ford Focus) 3:09:30,4 hod.
- 2. Loeb / Elena (Citroën C4) +42,3 s
- 3. Latvala / Anttila (Ford Focus) +1:15,4 min.
- 4. Sordo / Marti (Citroën C4) +2:41,6
- 5. Ogier / Ingrassia (Citroën C4) +4:15,3
- 6. H. Solberg / Minor (Ford Focus) +5:23,4
- 7. Wilson / Martin (Ford Focus) +7:53,9
- 8. Östberg / Andersson (Subaru Impreza) +9:22,2
- 9. Solberg / Mills (Citroën C4) +10:17,5
- 10. Andersson / Fredriksson (Škoda Fabia) +12:08,9
Mistrovství světa FIA WRC 2010 – Pohár konstruktérů:
1. BP Ford Abu Dhabi WRT 40, 2. Citroën Total WRT 30, 3. Citroën Junior Team 14, 4. Stobart M-Sport Ford 14.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií