Podrobně o novém BMW X5, které je ještě dynamičtější, úspornější a luxusnější

Nové BMW X5 si udrží svoji výjimečnou pozici v daném velmi konkurenčním tržním segmentu.

Podrobně o novém BMW X5, které je ještě dynamičtější, úspornější a luxusnější
Podrobně o novém BMW X5, které je ještě dynamičtější, úspornější a luxusnější
Podrobně o novém BMW X5, které je ještě dynamičtější, úspornější a luxusnější

Zdokonalení nového BMW X5 se týkají jak kompletně obměněné palety motorů, tak nové osmistupňové samočinné převodovky, které společně zvyšují dynamiku a současně snižují spotřebu paliva až o 10 %.

Specifické změny provedené na exteriéru zvýrazňují jak eleganci, tak sportovní charakter. Naopak uvnitř se změny zaměřily na zvýšení nabízeného komfortu a nové asistenční systémy, zvyšující již tak příkladnou úroveň aktivní bezpečnosti.

Dokonale vyvážené proporce a jasné zdůraznění sportovní elegance:

Pro vzhled BMW X5 jsou typické především vyvážené proporce, které mu dodávají dynamickou eleganci. Tento výraz je způsoben především kombinací dlouhého rozvoru a krátkých převisů karoserie. Naopak robustnost a sílu vozu s pohonem všech kol zcela přirozeně vyjadřují zvýrazněné blatníky s plastovými lemy.

Automobil opticky snižují zejména horizontální linie, do nichž přecházejí i linie kapoty motoru. Nezaměnitelný charakter dodává BMW X5 výrazná stoupající linie boků, protínající i kliky dveří, a rovněž dynamicky laděné výřezy blatníků. Celkové ztvárnění tohoto vozu segmentu SAV dává jasně najevo jeho mimořádné schopnosti na silnicích, schopnost jízdy v terénu, stejně tak jako prostornost i luxusní charakter.

Nová přední část zdůrazňuje zaměření především na silnice:

Trojrozměrná kapota motoru, velké ledviny masky chladiče a dvojice kulatých světlometů, které jsou shora jasně ohraničené, dodávají výrazu nového BMW X5 více síly a osobitosti. Nově je na přední části BMW X5 více plochy lakováno barvou karoserie, což je jasné znamení, že je tento automobil svými vlastnostmi zaměřen především na jízdu po silnicích. Přehlédnout nelze ani zvětšené otvory pro přívod vzduchu ve spodní části nárazníku, které symbolizují výkonnější motory nového BMW X5.

Charakteristickým rysem vozů BMW X je také umístění mlhových světel, která byla posunuta výše a blíže středu vozu. Touto změnou se podařilo dosáhnout ucelenějšího a také soustředěnějšího výrazu směrem na silnici. Nové světlomety okamžitě prozrazují svoji technologickou vyspělost. To platí zejména u na přání dodávaných xenonových světlometů s černou vnitřní částí. Osobitější výraz je nyní dán také novými světelnými kroužky tvořenými diodami LED, které mají funkci potkávacích a denních světel. Jejich charakteristickým rysem je bílé světlo.

Zadní část má svalnatý výraz a sportovní charizma:

Stejně jako vpředu, i na zadní části je více dílů pro zvýšení elegance a sportovního výrazu lakováno v barvě karoserie. Nově pojatá spodní část zadního nárazníku svým tvarem nyní připomíná řešení přídě a dodává automobilu potřebnou integritu.

Nad nárazníkem jsou vzadu jasně patrné rovnoběžné horizontální linie, které společně automobil rozšiřují a dodávají mu tím výraz síly. Zadní skupinové svítilny ve tvaru písmene L se nesou v typickém stylu BMW a po rozsvícení v nich homogenním světlem září dvojice silných světelných proužků. Díky nim je tento vůz snadno rozpoznatelný i v noci. Optickou šířku nového BMW X5 zvětšuje také tenký pásek couvacích světel, integrovaný do tělesa skupinových svítilen.

Nový model BMW X5 charakterizují rovněž nové barvy karoserie: modrá Deep Sea Blue, šedá Platinum Grey a bronzová Sparkling Bronze.

Interiér:

Luxusní atmosféra, vysoká pozice sedadel a nová generace iDrive jsou standardem.?Pro interiér BMW X5 je typická mimořádná prostornost a variabilita spojená s moderním a promyšleným designem. Horizontální linie přístrojové desky, která plynule navazuje na výplně dveří, dojem prostoru dále umocňují. Prémiový charakter vozu jako celku naopak dotvářejí mimořádně komfortní sedadla se specifickým barevným provedením. Novinkou je v tomto směru například kožené čalounění Nevada, dodávané v hnědé barvě Cinnamon Brown a v šedém ústřicovém odstínu Oyster. Celek mohou doplnit matně stříbrné dekorační lišty, které obohatily nabídku.

Specifickou atmosféru za volantem BMW X5 vytváří kombinace vyšší pozice sedadel s přístrojovou deskou, jejíž středový panel je natočen směrem k řidiči. Dokonale jsou vyřešeny také odkládací prostory v celém vnitřním prostoru.

Součástí standardní výbavy nového BMW X5 je nejnovější generace systému iDrive, která má v přístrojové desce integrovaný displej o úhlopříčce 6,5 palce, v kombinaci s navigačním systémem Professional 8,8 palce. Součástí tohoto systému je kromě jiného také osm programovatelných tlačítek přímé volby, pod něž si lze uložit například oblíbenou frekvenci rádia, telefonní číslo, cíl navigačního systému nebo konkrétní menu systému iDrive.

Na přání dodávaný navigační systém Professional má mapy umístěné na pevném disku, na nějž lze současně uložit i oblíbené hudební soubory. Součástí systému Professional je kromě jiného i možnost rozšířeného hlasového ovládání a zadávání adresy.

Nadstandardní variabilita interiéru, třetí řada sedadel na přání:

Samozřejmostí je nejvyšší možný komfort na zadních sedadlech, který je dán především značnou prostorností pro hlavu i nohy. Prostor pro zavazadla nabízí objem celých 620 litrů, jejž lze pomocí v poměru 40:60 dělených zadních sedadel zvětšit až na celkových 1750 l. BMW X5 má velmi prakticky vyřešen přístup do zavazadlového prostoru. Zadní stěna je horizontálně rozdělená, její horní část se vyklápí vzhůru, zatímco spodní dolů. Ve vyklopeném stavu unese 250 kg.

Na přání může být BMW X5 vybaveno třetí řadou sedadel, která nabídne místo další dvojici cestujících. Tato sedadla jsou samostatná a lze je nezávisle sklápět do podlahy zavazadlového prostoru. BMW X5 v 7místném uspořádání odveze ještě 200 litrů nákladu.

Nové motory:

Všechny zážehové i vznětové jednotky s přímým vstřikováním a přeplňováním. Zcela nové motory jsou zárukou, že si nové BMW X5 udrží postavení nejdynamičtějšího vozu ve svém segmentu. Všechny pohonné jednotky samozřejmě splňují emisní normy EU5, stejně tak jako americkou normu ULEV II. Všechny motory spolupracují výhradně s osmistupňovou samočinnou převodovkou, která účinně snižuje spotřebu paliva a produkci emisí.

Samozřejmě ani v případě nového BMW X5 nechybí aplikace přístupu BMW EfficientDynamics. Standardní výbavou proto je například systém regenerace kinetické energie, parametricky řízené příslušenství motoru (vodní a olejové čerpadlo, elektrický posilovač řízení), stejně tak jako odpojitelný kompresor klimatizace. Opomenout nelze ani důraz na snižování hmotnosti, pneumatiky se sníženým valivým odporem nebo aktivní aerodynamické klapky v masce chladiče.

Zážehové motory:

Významně posílený výkon zásluhou BMW TwinPower Turbo. Osmiválcový model BMW X5 xDrive50i přináší ve srovnání se svým předchůdcem díky aplikaci technologie BMW TwinPower Turbo zvýšení výkonu o 39 kW. Unikátní motor V8 s objemem 4,4 l má dvojici turbodmychadel umístěnou mezi řadami válců a vyznačuje se největším výkonem 300 kW/407 k v rozpětí 5500 až 6400 min -1 . Točivý moment 600 N.m vrcholí mezi 1750 a 4500 min -1. Tento vysokootáčkový motor zaujme dynamickým projevem svého potenciálu. Současně se však jedná o nejúspornější motor s podobnou zásobou výkonu a točivého momentu. BMW X5 xDrive50i zrychluje z klidu na 100 km/h během 5,5 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 250 km/h. Kombinovaná spotřeba přitom činí 12,5 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 292 g/km.

Také druhé nabízené zážehové provedení se vyznačuje zvětšenou dynamikou a nízkou spotřebou paliva. V BMW X5 xDrive35i pracuje první zážehový řadový šestiválec vybavený přeplňováním BMW TwinPower Turbo, přímým vstřikováním (High Precision Injection) a variabilním ventilovým rozvodem VALVETRONIC. Systém přeplňování je v tomto motoru tvořen dvoukomorovým turbodmychadlem Twin-scroll, které spojuje výfukové svody od každé z trojic válců až přímo u turbíny. Fascinující rychlost reakcí, stejně tak jako ochotu k vytáčení této jednotce zajišťuje i přepracovaný systém VALVETRONIC, který umožňuje měnit nejen časování obou vačkových hřídelí, ale také zdvih sacích ventilů. Výkon 225 kW/306 k při 5800 min -1 překonává předchozí model o 25 kW. Nové BMW X5 xDrive35i dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během 6,8 s a jet nejvyšší rychlostí 235 km/h. Kombinovaná spotřeba tohoto provedení přitom byla snížena na 10,1 l/100 km. Produkce CO2 činí 236 g/km.

Nová generace vznětových motorů ve dvou výkonnostních verzích:

Také dvojice turbodieselů nabízených v novém BMW X5 je zcela novou generací motorů, která se vyznačuje celohliníkovou konstrukcí, nejmodernější edicí přímého vstřikování Common Rail s piezo-elektrickými vstřikovači a pokrokovým systémem přeplňování. Výsledkem je nejen zvýšený výkon, ale současně také snížená spotřeba paliva a v neposlední řadě i menší hmotnost, jež se pozitivně odráží v lepší ovladatelnosti.

Velmi podmanivé jsou parametry především BMW X5 xDrive40d, které je vybaveno motorem s přeplňováním BMW TwinPower Turbo, jenž měl premiéru v BMW 740d. Motor s největším výkonem 225 kW/306 k při 4400 min -1 dosahuje v rozmezí 1500 a 2500 min -1 točivého momentu 600 N.m. Již při 1000 min -1 tato pohonná jednotka nabízí k použití celých 450 N.m a více než 90 % maxima síly je připraveno mezi 3500 a 5000 min -1. Jistě není bez zajímavosti, že tento nový vznětový motor točí až 5600 min -1.

Přeplňování BMW TwinPower Turbo v tomto šestiválci spojuje malé a velké turbodmychadlo, které se spínají postupně. BMW X5 xDrive40d je připraveno akcelerovat na 100 km/h během 6,6 s a jet nejvyšší rychlostí 236 km/h. Kombinovaná spotřeba podle EU má v tomto modelu hodnotu 7,5 l/100 km (CO2: 198 g/km).

Druhým vznětovým modelem je BMW X5 xDrive30d s řadovým šestiválcem přeplňovaným variabilním turbodmychadlem. Samozřejmostí je nejnovější generace přímého vstřikování Common Rail s pracovním tlakem 180 MPa. Tento model se vyznačuje výkonem 180 kW/245 k při 4000 min -1 a točivým momentem 540 N.m mezi 1750 a 3000 min -1. Nové BMW X5 xDrive30d zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,6 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 222 km/h. I přesto, že má o 7 kW větší výkon než jeho předchůdce, jeho kombinovaná spotřeba paliva 7,4 l/100 km je o 10 % nižší (CO2: 195 g/km).

Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive:

Stálý pohon všech kol s elektronicky řízeným rozdělením točivého momentu mezi nápravy je zárukou nejen optimální trakce na nezpevněním povrchu, ale také zvýšené dynamiky při jízdě na kvalitních silnicích. BMW xDrive se poprvé představilo v první generaci BMW X5 a od té doby se neustále zdokonaluje. Jeho srdcem je elektronicky ovládaná lamelová spojka, která neustále mění rozdělení síly motoru mezi nápravy podle aktuální trakce jednotlivých kol. Díky tomu je systém xDrive například schopen potlačit nedotáčivost nebo přetáčivost i v rychle projížděných zatáčkách.

Ve standardních podmínkách pohon všech kol BMW xDrive rozděluje sílu motoru v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Automobil však neustále monitoruje rychlost otáčení jednotlivých kol a ve zlomku sekundy je schopen na ni reagovat změnou rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Na rozdíl od jiných systémů BMW xDrive nečeká až na samotný prokluz některého z kol, ale díky své rychlosti mu dokáže účinně předcházet.

To je také důvodem, proč dojde ke stabilizaci vozu ještě dříve, než je ji schopen řidič pocítit. Díky zdokonalením provedeným na pohonu všech kol xDrive nového BMW X5 je jízdní projev tohoto vozu ještě dynamičtější a neutrálnější. Například v táhlých zatáčkách nyní xDrive posílá pro zlepšení ovladatelnosti na zadní kola třeba i 80 % síly motoru a ke standardnímu rozdělení se vrací až po opuštění zatáčky.

Dokonalá kooperace mezi xDrive a DSC:

Dokonalou souhru pohonu všech kol xDrive a stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control) zajišťuje centrální řídicí jednotka podvozku ICM (Integrated Chassis Management), která může spolupracovat i s na přání dodávaným aktivním řízením. Možnost variabilního rozdělování síly motoru mezi nápravy významně snižuje nutnost zásahu systému DSC, takže zásahy do brzdové soustavy a případné omezení výkonu motoru přicházejí až mnohem později a na skutečném limitu.

Součástí systému DSC je samozřejmě ABS, protiprokluzový systém ASC, funkce stabilizace přívěsu, brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control) a funkce optimalizace brzdění v zatáčkách CBC (Corner Brake Control). Nechybí však ani asistent pro sjíždění příkrých svahů HDC (Hill Descent Control) nebo elektronický závěr diferenciálů ADB (Automatic Differential Brake). Zmínit je třeba také tzv. sušení brzd při jízdě v dešti, asistent rozjezdu, funkci kompenzující vadnutí brzd nebo standardně dodávaný tempomat s brzdnou funkcí. Systém DSC samozřejmě i v novém BMW X5 nabízí režim DTC (Dynamic Traction Control), který posunem zásahu dokáže řidiči poskytnout ještě větší kontrolu nad vozem i při obzvláště sportovním stylu jízdy. Funkce DTC však také dokáže pomoci při rozjezdu na sněhu nebo v písku.

Podvozek a řízení s funkcí Servotronic – na přání aktivní řízení.

Vyspělý podvozek nového BMW je navržen tak, aby na silnicích zajistil velmi dynamický projev. Přední náprava je tvořena dvojitými příčnými rameny, zatímco vzadu je použito víceprvkové zavěšení. Na přání může být toto SAV vybaveno vzduchovým odpružením zadní nápravy, jež nezávisle na zatížení udržuje stálou světlou výšku.

Hřebenové řízení nového BMW X5 je standardně doplněno posilovačem Servotronic, který se stoupající rychlostí omezuje svůj účinek. Na přání je nabízeno i aktivní řízení, jež v závislosti na rychlosti jízdy mění převod řízení. Zatímco při pomalé jízdě je řízení velmi přímé, aby zajistilo obratnost a snadnou manévrovatelnost, ve vysokých rychlostech je pro pocit jistoty méně přímé.

Adaptive Drive přináší skutečnou jízdní dokonalost:

Systém Adaptive Drive BMW X5 je tvořen spojením adaptivních stabilizátorů a aktivních elektronicky řízených tlumičů. Systém Adaptive Drive neustále monitoruje rychlost jízdy, úhel natočení volantu, podélné a příčné zrychlení, pohyby karoserie i jednotlivých kol, stejně tak jako světlou výšku. Na základě těchto informací optimalizuje tuhost stabilizátorů i nastavení elektromagnetických ventilů v tlumičích. Tímto propojením se omezuje naklánění karoserie a současně nastavuje ideální tlumení pro každou jízdní situaci. Velmi rychlou součinnost všech systémů v BMW X5 zajišťuje vysokorychlostní sběrnice FlexRay, kterou právě tato modelová řada přinesla do světa osobních automobilů.

Výkonná brzdová soustava a dojezdové pneumatiky:

Model BMW X5 xDrive50i je vybaven novými brzdami lehké konstrukce s hliníkovými plovoucími třmeny. Přední kotouče mají v tomto voze průměr 385 mm.

Nejvýše postavený model BMW X5 xDrive50i je standardně vybaven 19palcovými koly, pro ostatní modely jsou standardně připravena 18palcová kola. Na přání lze ale pro BMW X5 objednat kola s působivými designy o průměru 19 a 20 palců. Všechna kola obouvají dojezdové pneumatiky runflat, které jsou schopné i po ztrátě vzduchu ujet omezenou rychlostí podle zatížení vozu od 50 do 250 km. Samozřejmostí je systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Tuhá struktura karoserie a vysoká míra bezpečnosti:

Stejně jako všechna ostatní BMW řady X, také nové BMW X5 se vyznačuje velmi tuhou a přitom lehkou karoserií, jejímž přínosem je nejen vynikající základ pro tradiční radost z jízdy, ale rovněž nejvyšší možná míra ochrany posádky. S bezpečností souvisí také standardní výbava všech provedení čelními, bočními a hlavovými airbagy. Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech jsou vpředu doplněné předpínači a omezovači jejich síly. Všechny zádržné systémy vozu jsou řízeny centrální jednotkou, která optimalizuje jejich součinnost.

Unikátní vlastnosti v daném segmentu – nové asistenční systémy BMW ConnectedDrive:

V rámci konceptu BMW ConnectedDrive se do nového BMW X5 dostává unikátní soubor asistenčních systémů řidiče, zvyšujících komfort i bezpečnost. Jedním z nich je například aktivní tempomat s funkcí Stop & Go, který rychlost upravuje podle vpředu jedoucích vozidel a současně dokáže i zastavit, například při jízdě v koloně.

Zmínit je třeba také funkci varující na nechtěné opuštění jízdního pruhu, jež pracuje od rychlosti 70 km/h. Tento systém používá kameru umístěnou v modulu vnitřního zpětného zrcátka. Vyhodnocením snímaného obrazu dokáže určit daný jízdní pruh a na vybočení z něj řidiče upozorňuje vibracemi ve volantu. Systém pracuje ve dne a po rozsvícení světel i v noci.

V součinnosti se systémem varujícím před opuštěním jízdního pruhu a navigačním systémem Professional je k dispozici rovněž funkce signalizující aktuální rychlostní limit v daném místě. Systém čte značky rychlostních omezení včetně doplňkových tabulek a společně s údaji navigačního systému rozhoduje o aktuálním rychlostním omezení.

Další technickou inovací je funkce nazvaná Side View, která pomocí kamer umístěných v předních blatnících ukazuje prostor šikmo před vozem. Tento doplněk řidič ocení zejména v takových situacích, jako je například výjezd z garáže, kdy si pohodlně na displeji prohlédne dopravní situaci bez toho, aby musel nebezpečně vyjíždět do silnice.

Dalšími asistenčními a informačními systémy v rámci programu BMW ConnectedDrive je také Head-Up displej, asistent dálkových světel nebo adaptivní světlomety včetně odbočovací funkce, variabilního rozdělení světla a automatického nastavování dosvitu. Nechybí ani parkovací asistent, couvací kamery, stejně tak jako systém Surround View monitorující bezprostřední okolí vozu. Součástí přístupu BMW ConnectedDrive je také ucelená paleta telematických funkcí, mezi něž patří například přístup na internet, BMW Assist, BMW Online, BMW TeleSevices, ale třeba také rozšířené nouzové volání.

Prémiová standardní výbava, exkluzivní doplňky:

Neodmyslitelnou součástí nového BMW X5 je velmi bohatá základní výbava, která je zárukou vysokého standardu komfortu, jenž odpovídá jeho prémiovému charakteru. Nechybí samozřejmě automatická klimatizace, audiosystém s přehrávačem CD, dešťový a světelný senzor, multifunkční volant, vstup AUX IN, ale ani elektrické výškové nastavování sedadla řidiče a sklonu jeho opěradla. Na přání je připraven například navigační systém Professional, TV tuner, komunikační rozhraní USB i špičková audioaparatura High End z programu BMW Individual. Praktickému charakteru odpovídá rovněž možnost vybavit BMW X5 elektricky výklopným tažným zařízením, díky němuž nové BMW X5 utáhne přívěs až do hmotnosti 3500 kg.

Nové BMW X5 je nejnovější interpretací úspěšného konceptu automobilu SAV (Sports Activity Vehicle), který BMW uvedlo na trh v roce 1999. Tato modelová řada vždy nabízela zcela jedinečnou kombinaci fascinujícího jízdního projevu, osobitého vzhledu, prémiového charakteru, luxusu a v neposlední řadě i úspornosti. Nejnovější generace pohonných jednotek spolu s osmistupňovou samočinnou převodovkou tyto vlastnosti posunují ještě dál.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...