Sdružení AP jednalo 21. ledna 2010 s představiteli Odborového svazu KOVO

Ve většině projednávaných bodů došlo k plné či částečné shodě.

Dne 21. ledna 2010 se uskutečnilo jednání představitelů Sdružení AP a Odvětvové sekce automobilového průmyslu Odborového svazu KOVO.

Za Sdružení AP jednání vedl jeho viceprezident pan Pavel Juříček, za stranu odborů pan Břetislav Witwer (předseda Odvětvové sekce AP) a pan Zdeněk Dobiáš (ved. úseku odb. politiky Odborového svazu KOVO). Jednání proběhlo dle připraveného programu, k jednotlivým bodům proběhla vzájemná výměna informací a názorů.

Obě strany se v úvodu jednání shodly v tom, že situace v evropském automobilovém průmyslu není ve výhledu na rok 2010 (i přes některé dílčí pozitivní signály) příliš optimistická. V současné době je avizováno snižování výroby u většiny evropských automobilek, což může mít negativní dopady na české dodavatele v dalším průběhu roku 2010.

Ještě horší situace je v oblasti výroby nákladních automobilů, přívěsů a návěsů, kde v roce 2009 došlo k poklesům výroby o více než 60 %. Pro rok 2010 není předpokládáno žádné výrazné zlepšení situace.

Dále bylo konstatováno, že ve vládním materiálu „Východiska z ekonomické krize“, který byl projednáván v „Radě hospodářské a sociální dohody“ (tripartitě) 21.1.2010, nebyl zmíněn tzv. „kurzarbeit“ (tj. zkrácený pracovní týden – systém, kde v rámci zachování pracovních míst stát doplácí zaměstnavateli 25 % platu zaměstnance). Dle dostupných informací z tohoto jednání vláda ČR s jeho zavedením nepočítá (z finančních důvodů).

Při jednání se představitelé Sdružení AP i přítomní zástupci odborů shodly na jednoznačné podpoře uplatnění tohoto opatření. Shoda panuje i v tom, že při prosazování tohoto opatření budou zdůrazňovány argumenty úspor na straně státu a argument zachování zaměstnanosti.

Kriticky byla při jednání hodnocena i připravovaná Smlouva EU o volném obchodu s Jižní Koreou. Obě strany v souladu se svými dřívějšími prohlášeními jednoznačně odmítají schválení předmětné dohody ze strany ČR.

Bylo rovněž konstatováno, že v souvislosti s probíhající hospodářskou recesí se objevují též náznaky ochranářských opatření domácího průmyslu u vlád některých zemí EU. Sdružení AP a Odvětvová sekce automobilového průmyslu OS KOVO vyjadřují nesouhlas s ochranářskými opatřeními, která se některé země EU snaží prosazovat z vládní úrovně.

Do programu jednání byla zařazena i otázka obnovy vozového parku. Sdružení AP a Odvětvová sekce automobilového průmyslu OS KOVO společně prohlašují, že vláda ČR by měla připravit komplexní program obnovy vozového parku. Jednotlivé prvky tohoto programu však vyžadují veřejnou diskusi k nalezení konsenzu. Zároveň bude nutné nastavit parametry systému tak, aby přinesly žádoucí efekty (zlepšení ekologie, zvýšení bezpečnosti provozu) při zachování sociální únosnosti ve vazbě na veřejnou dopravní obslužnost v jednotlivých regiónech.

Diskutována byla i problematika vzdělávání. Obě strany vyjádřily svou podporu programům „Školení je šance“ „Vzdělávejte se“, které v loňském roce vyhlásilo MPSV ČR. Ze strany odborů budou podporovány i připravované vzdělávací projekty Sdružení AP „Autoadapt“ a „Auta nás baví“ a již probíhající projekt „IQ Industry“.

V otázce daní z příjmu fyzických a právnických osob ke shodě nedošlo. OS KOVO je pro opětovné zavedení progresivní daně. Zástupci Sdružení AP k tomu uvedli, že Česká republika potřebuje sociálně – pragmaticky orientované daně.

K nyní silně medializované problematice státních, veřejných a soukromých zakázek bylo oboustranně konstatováno, že při jednání se státní správou a samosprávou bude podporována tzv. „metoda poslední výzvy“ (tj. dát vždy šanci českým firmám – vyzvat je k účasti ve výběrových řízeních). V době ekonomické recese by měla být preferována zásada, aby ke státním a veřejným, ale i soukromým zakázkám, byly, samozřejmě v souladu s principy volného obchodu, v co možné nejvyšší míře využívány výrobní firmy působící na území ČR.

Ze strany odborů bylo dále uvedeno, že v celé EU se rozšiřují tzv. rizikové formy zaměstnanosti. OS KOVO zásadně upřednostňuje pracovní poměry na dobu neurčitou. Cílem odborových organizací je samozřejmě omezování jiných forem zaměstnávání (agenturní zaměstnávání, dohody o provedení práce, …). Zároveň ale zástupci OS KOVO chápou, že v současné ekonomické situaci musí tyto formy práce firmy částečně využívat. OS KOVO ale důrazně trvá na dodržování Zákoníku práce a využívání těchto forem práce pouze v omezeném rozsahu. Obě strany se shodují na žádoucím omezení počtu pracovních agentur a zejména na sjednocení podmínek pro služby, které při zprostředkování práce tyto subjekty poskytují.

Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Svazu automobilového průmyslu

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...