V období od ledna do prosince 2009 prodala TME celkem 855 294 vozů značky Toyota (-20 % oproti roku 2008) a 27 057 vozů Lexus (-40 % oproti 2008), a dosáhla tak podílu na trhu 4,9 %.
Na prodejní výsledky měl dopad zejména pokles trhu v řadě evropských zemí a rovněž široká obměna modelů automobilky.
TME v roce 2009 vyrobila celkem 517 579 vozů (-26 %), 527 942 motorů (-34 %) a 553 839 převodovek (-5 %). Kumulativní objem výroby na evropském území již překročil hranici 6 milionů kusů.
Díky nabídce ekologických technologií, jako je např. Hybrid Synergy Drive (HSD), Toyota Optimal Drive a Lexus Hybrid Drive se průměrná hladina emisí CO2 celého vozového parku TME v roce 2009 dostala pod hranici 140 g/km. Zahájení výroby modelu Auris HSD, které je od června 2010 naplánováno ve Velké Británii, je dalším důkazem zasazení TME o rozšiřování nabídky hybridních vozů s nízkými emisemi pro všechny evropské zákazníky.
V roce 2009 se prodalo 565 008 nejdůležitějších modelů vyráběných na území Evropy – patří sem AYGO, Yaris, Auris, Verso a Avensis. Nejvyšších prodejů dosáhla Toyota s modelem Yaris, kterého se prodalo 215 921 kusů, což představuje meziroční pokles o 10 %. Nově uvedené modely Avensis a Verso dokázaly navýšit svůj podíl v příslušných třídách, zejména na trhu privátních zákazníků. Zákazníci rovněž s nadšením přijali třetí generaci modelu Prius představenou v létě 2009; prodeje tohoto modelu v roce 2009 vzrostly meziročně o 3 % a dosáhly 42 712 vozů. Kumulativní prodeje hybridních vozů TME na území Evropy díky tomu přesáhly hranici 200 000 jednotek.
K prodejním výsledkům značky Lexus přispěl zejména nový model RX, kterého se celoročně prodalo 13 647 kusů (-22 % oproti roku 2008, z důvodu modelové obměny). Velký podíl zde má hybridní model RX 450h uvedený v květnu 2009, kterého se prodalo 10 702 kusů, čímž byl dokonce překročen prodejní cíl. Model vykazuje nejnižší hladinu emisí CO2 ve své třídě, pouhých 148 g/km. V roce 2009 se vozy s hybridním pohonem podílely na celkovém počtu prodaných automobilů Lexus ze 45 % (12 134 vozů), což vypovídá o rostoucí poptávce po prémiových vozech s menšími dopady na životní prostředí. Na prodejní výsledky i objem výroby mělo vliv kolísání evropského trhu, který byl negativně ovlivněn hospodářským poklesem, ale na druhou stranu zde byly pozitivní dopady vládních pobídek v různých zemích. Toyota dosáhla rekordního podílu na trhu v klíčových zemích, kam se řadí Velká Británie, Španělsko, Nizozemí a Švédsko. Na druhé straně byly prodeje vozů Toyota a Lexus negativně ovlivněny recesí na trzích jako je Rusko či Irsko, kde má společnost velký tržní podíl. „V roce 2010 výhledově očekáváme nižší míru kolísání evropského trhu, přičemž celé odvětví meziročně zřejmě mírně poklesne,“ uvedl Tadaši Arašima, prezident TME. „Na druhou stranu očekáváme navýšení našeho podílu na trhu. Zřejmé důkazy tohoto pozitivního trendu jsme již zaznamenali v posledním čtvrtletí roku 2009, kdy jsme pocítili pozitivní dopady naší renovované produktové řady, zejména v sektoru privátních zákazníků. Naše prodeje v příštích letech navíc posílí modernizovaná produktová nabídka v důležité nižší střední třídě, kde nabídneme standardní i prémiové modely, a kde se představí model Auris HSD vyráběný v Evropě i zcela nový hybridní model Lexus. V obou případech se jedná o premiéry v rámci celého odvětví, které navíc směřují na strategické segmenty trhu V kontextu náročných tržních podmínek budeme i nadále prosazovat výhody nízkých pořizovacích a provozních nákladů spojených s naší technologií plně hybridního systému pohonu,“ uvedl Arašima. „Na silnicích se pohybuje již přes dva miliony vozů s plnohodnotným hybridním pohonem provozovaných k naprosté spokojenosti jejich majitelů. Domníváme se, že máme dobrou výchozí pozici, abychom našim zákazníkům nabídli pokroková řešení mobility, po kterých volají.“
V rámci dalšího vývoje technologie plnohodnotného hybridního pohonu uvede Toyota v Evropě počínaje rokem 2010 do provozu cca 200 hybridní vozů s technologií Plug-in, které budou mít ve zkušebním režimu k dispozici různé podniky a vládní organizace. Očekává se, že vozy s hybridním pohonem typu Plug-in budou dosahovat nižší spotřeby paliva než běžné hybridní vozy kombinující zážehový motor s elektromotorem, umožní snížit spotřebu fosilních paliv, produkci emisí CO2 i částic znečišťujících atmosféru.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií