S tím logicky souvisí i větší prostorová náročnost hybridního systému, s níž se musí konstruktéři hybridních vozů vypořádat, aby zajistili uživatelům dostatečný vnitřní a zavazadlový prostor.
V tomto šestém dílu našeho seriálu se zaměříme právě na tento aspekt konstrukce hybridních vozů Lexus.
V minulých dílech seriálu o technologiích hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive jsme si ukázali jednoznačné přednosti plně hybridního řešení používaného ve vozech Lexus, které spočívají především v nedostižné kombinaci působivého výkonu, komfortu a minimální spotřeby paliva doprovázené extrémně nízkými emisemi. Aby však full hybrid (plně hybridní vozidlo) těchto výhod dosáhl, musí být v porovnání s méně efektivními mild hybridy vybaven o poznání většími a výkonnějšími komponentami elektrické větve hybridní soustavy.
Zatímco většinu těchto součástí hybridního systému lze uložit do motorového prostoru, resp. na další místa, kde nijak neomezují velikost interiéru a zavazadlového prostoru, představuje optimální umístění relativně velkého akumulátoru poměrně tvrdý oříšek, který není ve většině případů možné rozlousknout bez určitých kompromisů.
Výjimku v nabídce hybridních modelů Lexus tvoří model RX 450h, jehož zvýšená karoserie nabízí mezi podlahou karoserie a zadními sedadly dostatek prostoru pro uložení kompletního akumulátoru, aniž by došlo ke zmenšení zavazadlového prostoru, jehož objem je v základní pětimístné konfiguraci 496 litrů a po sklopení zadních sedadel 1570 litrů. V porovnání s předchůdcem se podařilo prostorově nenáročnou konstrukcí vyspělé zadní nápravy s podélnými a dvojitými příčnými rameny zvětšit šířku zavazadlového prostoru o 150 mm. Hybridní verze disponuje dokonce větší užitečnou hmotností než RX 350 s klasickým pohonem.
Nízké sedany GS 450h a LS 600h možnost umístit akumulátor pod zadní sedadla přirozeně postrádají. Vzhledem k tomu, že se jedná o luxusní automobily, u nichž je na prvním místě pohodlí a bezpečnost posádky, rozhodli se konstruktéři značky Lexus, že plně zachovají velkorysé rozměry vnitřního prostoru výchozích modelů s klasickým pohonem a akumulátor uloží do zavazadlového prostoru. Jeho využitelný objem se tak sice zmenšil, avšak pro každodenní potřeby je bezesporu naprosto dostačující.
Lexus navíc neustále zdokonaluje konstrukci hybridních akumulátorů a souvisejících zařízení a tato vylepšení průběžně zavádí do sériové výroby.
Akumulátory používané v modelu LS 600h mají například téměř třikrát větší hustotu výkonu než u první generace Toyoty Prius. V porovnání s modely GS 450h a RX 400h (1. generace) disponují účinnějším chlazením a o 30 % větší hustotou výkonu. V praxi to znamená menší rozměry a nižší hmotnost.
Pro modelový rok 2010 došlo navíc u modelu LS 600h k rozdělení hybridního akumulátoru na dvě části tvořené 6 a 14 moduly a ke zmenšení jednotky zadní klimatizace, která je součástí inovativního okruhu chlazení sady akumulátorů. Objem zavazadlového prostoru tak vzrostl z původních 330 litrů na 370 litrů a tuto hodnotu lze zvětšit o dalších 50 litrů, pokud se zákazník rozhodne pro model se sadou na opravu poškozené pneumatiky místo plnohodnotného náhradního kola. Po těchto úpravách má majitel modelu LS 600h pro svá zavazadla k dispozici prostor o objemu 420 litrů. Pokroku doznal rovněž model GS 450h, jehož zavazadlový prostor má nyní objem 320 litrů místo původních 280 litrů.
Majitelé hybridních modelů samozřejmě mohou v případě potřeby převážet velmi objemné náklady na systému střešních nosičů, který je součástí rozsáhlé nabídky značkového příslušenství Lexus. U modelu GS 450h je nejvyšší přípustné zatížení střechy 75 kg, crossover RX 450h uveze na své střeše 80 kg a luxusní sedan LS 600h dokonce 100 kg. A tím ještě nejsou schopnosti hybridních modelů Lexus v oblasti přepravy nákladů zdaleka vyčerpány. Za vozy GS 450h a RX 450h lze totiž připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 2000 kg, nebrzděný přívěs do 750 kg.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas