A statistiky dopravních nehod z posledních dnů to jen potvrzují.
Komunikace jsou vlivem neustále se měnícího počasí a teplot blížící se bodu mrazu nevyzpytatelné a proto nebezpečné. V tomto čase se stává nejvíce dopravních nehod s tragickými následky. Na místě je zvýšená opatrnost, která je tou nejlepší prevencí.
Zimní pneumatiky určitě pomohou
K bezpečnosti silničního provozu mohou řidiči motorových vozidel výrazně přispět výměnou letních pneumatik za zimní. Bohužel tato výměna není v České republice zatím celoplošně povinná.
Praxe však jednoznačně potvrzuje, že se zimními pneumatikami je jízda daleko bezpečnější – letní pneumatiky za teploty kolem 7°C začínají již tvrdnout a ztrácejí tím přilnavost a účinnost.
Zimní pneumatiky mají lepší záběr na sněhu a ledu, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami, vyšší adhezi i na suchých vozovkách a podstatně kratší brzdnou dráhu. Jsou zkrátka schopny zajistit lepší ovládání vozidla. Na mokré vozovce je přilnavost dvakrát menší než na suché. Na zasněžené vozovce je přilnavost dvakrát menší než na mokré. Na náledí je přilnavost dvakrát menší než na sněhu. Výhodnější je přezout všechny 4 pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem. Nebezpečí „hodin“ je mnohem nižší než v případě, kdy jsou zimní pneumatiky jen na předních kolech. Dále se sníží nebezpečí vybočení z dráhy.
Důležitá je také starost o správně nahuštěnou pneumatiku. Čím více klesá teplota, tím je naměřená hodnota tlaku v pneumatikách nižší oproti obvyklému stavu. V zájmu vlastní bezpečnosti kontrolujte tlak v pneumatikách v zimě více než jindy. Další možností zlepšení podmínek pro jízdu autem při špatných povětrnostních podmínkách je včasné nasazení sněhových řetězů. Jejich nasazování si předem vyzkoušejte.
Zimní prohlídky aut jsou dobrou investicí
V současném období nabízí řada autorizovaných servisů buď zcela bezplatné anebo cenově velice zvýhodněné základní prohlídky vozu před zimním období. Zkontrolovat je třeba především – stav baterie, stav nemrznoucí směsi v chladiči a v ostřikovačích. V autě by neměla chybět škrabka na okna. Vhodné je nechat si prověřit seřízení světlometů.
Retroreflexní materiály bezpečnost v silničním provozu každopádně zvyšují
Nastupující zimní měsíce se vyznačují často zataženou oblohou, mlhami a celkově špatnou viditelností. I ohleduplný a nespěchající řidič se tak může dostat do situace, kdy špatně viditelnou postavu na ulici spatří až příliš pozdě a tragédii již nemůže zabránit. Většině těchto kolizních situací mohou chodci a cyklisté, jako nejzranitelnější účastníci silničního provozu, předejít třeba jen vhodnějším oblečením.
Velmi důležitým fenoménem je barva oblečení chodců a jejich viditelnost v noci na větší vzdálenost. Například siluetu v modrém oblečení vidí řidič na vzdálenost 18 metrů, červené oblečení je vidět na 24 metrů, žluté na vzdálenost 37 metrů. Největší vzdálenosti lze dosáhnout pomocí bílého oblečení – na vzdálenost 55 metrů. Velice aktivním prvkem v těchto situacích však mohou být retroreflexní materiály fungující na principu zpětného odrazu (tzv. retroreflexe), což je fyzikální vlastnost zajišťující, že světelné paprsky dopadající na povrch retroreflexního materiálu jsou odráženy zpět ke zdroji tohoto světla.
Retroreflexní materiály jsou materiály, které jsou schopny odrážet dopadající světlo až na vzdálenost 200 metrů. Mají proto perspektivně velké uplatnění při zajištění bezpečnosti chodců a cyklistů v silničním provozu. Nehody, při kterých je zraněn chodec, se ze 70 % stávají při snížené viditelnosti.
Retroreflexní materiály (certifikované a odpovídající normě ČSN EN 471) umožní zajistit bezpečnost nejvíce ohrožených dětí, seniorů a cyklistů. Děti jsou ohroženy každý den při cestě do školy, ze školy, při různých hrách či sportu. Senioři mají problémy především na přechodech pro chodce. Při snížené viditelnosti a v noci se přihodí 35 % z celkového počtu cyklistických nehod.
Trh nabízí široký sortiment našívacích pásků pro výstražné oděvy, sportovní a pracovní oblečení, bundy, kalhoty, mikiny, batohy, tašky, obuv apod. Dále je možné využívat zažehlovací folie, samolepící folie určené k aplikaci na pevné podklady (přilby, jízdní kola, hole), výrobky s vetkaným reflexním proužkem (vodítka a obojky pro psy, zdobící prvky batohů a brašen, lampasy pro sportovní oblečení) atd.
Dětské vestičky
Reakcí na uvedený problém bylo také organizování velmi zajímavého a přínosného projektu s názvem „Více bezpečí pro děti při pohybu na ulici“.
Cílem tohoto projektu je vybavit mateřské školy dětskými reflexními vestami. Jasně zářivé vesty se navlékají malým dětem na jejich oblečení. Podle zkušeností řady států západní Evropy, kde je užívání takovýchto reflexních vest zcela běžné, stačí, když pouze některé z děcek na začátku a na konci celé skupiny má přes své oblečení navlečenou jasně viditelnou vestičku a každý řidič již z dálky vidí, že se blíží ke skupince dětí z mateřské školy na procházce a může tak včas reagovat a přizpůsobit rychlost jízdy. Popisovaný celostátní projekt, který je hodnocen v oblasti prevence nehodovosti a ochrany zdraví a životů malých dětí jako velmi přínosný, má plnou podporu Ministerstva dopravy – oddělení BESIP, Policie ČR i dalších institucí. Vznikl a úspěšně byl realizován nejprve v Liberci.
Vestičky jsou vyráběny z jasně zářivé žlutozelené síťoviny, mají dva reflexní pruhy a z jedné strany reflexní nápis DĚTI. Vyrábějí se v jedné standardní velikosti.
Ke správné viditelnosti při jízdě na kole jsou nezbytné také další bezpečnostní prvky
- Mimo oblečení a jiných bezpečnostních doplňků patří k základní výbavě každého jízdního kola zejména:
- Přední bílá odrazka.
- Zadní červená odrazka.
- Oranžové odrazky na pedálech a v paprscích kol.
- Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu.
Reflexní vesty
Častými oběťmi dopravních nehod jsou řidiči a spolujezdci, kteří opustí svůj vůz z důvodu jeho opravy nebo aby pomohli při řešení dopravní nehody. Při pohybu na vozovce je pak ohrožují okolo projíždějící vozy. Chodec totiž představuje na vzdálenost 50 metrů příliš malý vizuální vjem pro řidiče jedoucího za snížené viditelnosti na to, aby si ho včas všiml a podle toho zareagoval. Například, podle dopravních expertů, při rychlosti jen 72 km /h potřebuje řidič nejméně 200 metrů (10 vteřin) na to, aby si uvědomil hrozící nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. Současná právní úprava ukládá všem řidičům povinnost mít ve vozidle při ruce reflexní vestu a při jakémkoliv vystoupení na vozovku mimo parkoviště si jí musí navléci.
Dopravní značení
Jedním z neméně důležitých faktorů ovlivňujících bezpečnost a plynulost silničního provozu je stav a viditelnost dopravního značení. Je dobře, že i ze státních finančních prostředků Programu prevence kriminality na místní úrovni – Partnerství byly dotovány v obcích například následující projekty – přechody pro chodce a cyklisty vyznačené na vozovce metodou „3D“, nastříkání optických brzd, nasvěcování přechodů pomocí bodového osvětlení či zvýrazňování dopravních značek retroreflexními podkladovými materiály.
Jedině společné využívání vyjmenovaných opatření může pomoci všem účastníkům silničního provozu, zejména jejich nejzranitelnějším účastníkům – chodcům a cyklistům, překonat nepříjemné zimní období bez větších následků.