Jedná se v podstatě o uzavřenou spojku lamelového typu s náplní silikonového oleje. Technicky přesně vysvětleno se v této spojce jedná o „přenos točivého momentu smykovými silami vzniklými mechanickým namáháním sloupce nenewtonových kapalin, jejichž viskozita klesá s růstem deformační rychlosti“. Zjednodušeně řečeno se rozdílnými otáčkami vnějších a vnitřních lamel silikonový olej tvořící náplň spojky zahřívá a houstne, navíc v tělese spojky stoupá tlak. Vznikají tak podmínky pro přenos točivého momentu, které se dají konstrukčně ovlivňovat jak tvarem lamel, tak množstvím použité kapaliny.
U Volkswagenů je viskozní spojka použitá na místě mezinápravového diferenciálu pro vyrovnání otáček kol při jízdě v zatáčce a odladěna tak, aby v případě stejných otáček předních a zadních kol přenášela jen nepatrnou část hnací síly na zadní nápravu (kolem 15 %). Vůz se tak chová velmi podobně jako by byla poháněna pouze kola přední nápravy. Dojde-li však k většímu rozdílu otáček kol přední a zadní nápravy (přední kola začnou prokluzovat), během 0,2 s viskozní spojka začne přenášet větší díl hnací síly na zadní kola, za dalších 0,6 s se hnací síly na obě nápravy téměř vyrovnají (60:40). Protože viskozní spojka zabraňuje protáčení kol, má zároveň funkci závěry mezinápravového diferenciálu. K tomu, aby u tohoto systému mohlo účinně pracovat protiblokovací zařízení brzd ABS, je na rozvodovce zadní nápravy použita volnoběžka.
Označení syncro zůstalo zachováno i u nového vozu Volkswagen Passat se stálým pohonem všech kol i přesto, že systém přenosu točivého momentu je jiný. Vychází se z toho, že Passat má nyní motor uložený vpředu podélně, kde se s úspěchem uplatnil již u obdobné koncepce vozů Audi mezinápravový diferenciál šnekového typu (Torsen). Jeho třecí poměry dovolují v určitých mezích podle aktuálních adhezních podmínek vhodně rozložit točivý moment na kola přední a zadní nápravy. Pokud jsou však jízdní podmínky normální, hnací síla se dělí půl na půl na přední a zadní kola. Při změně se tento poměr může plynule přechýlit až na poměr 75:25 a opačně. Hnací větev systému Passatu syncro doplňuje elektronická závěra diferenciálu (EDS) umožňující překonávat mimořádně složitého terénu přibrzďováním protáčejících se kol.
Pavel Biskup
převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií