Pětinásobný mistr světa v rally Sébastien Loeb, ztrácející jediný bod na vedoucího pilota průběžného pořadí Mikko Hirvonena, věří, že šampionát skutečně začíná až nyní v Jyväskylä!
Loeb a jeho spolujezdec Daniel Elena doufají, že se jim podaří zopakovat památné vítězství z loňského roku a tím se znovu posunout do čela klasifikace mistrovství světa pilotů. Citroën Total World Rally Team bude ve Finsku startovat coby vedoucí tým průběžného pořadí mistrovství světa Poháru konstruktérů, Dani Sordo a Marc Martí by rádi dojeli na stupních vítězů na povrchu, na kterém se cítí stále lépe.
Jen tři!
Vysoké rychlosti, velkolepé skoky vozů a nečekané zatáčky bývalé Rally 1000 jezer jsou jedinečnou příležitostí pro všechny piloty. Finská rally se coby součást programu mistrovství světa jela už 33krát, ale v celé historii pouze tři neskandinávštví piloti mohli v Jyväskylä bouchat šampaňské – Carlos Sainz, Didier Auriol a …Sébastien Loeb, který po vzrušujícím souboji s Mikko Hirvonenem stanul nejvýš. Sébastien Loeb a Daniel Elena by samozřejmě rádi zopakovali stejný triumf na domácí půdě svých největších rivalů.
Loeb: Útok – jediná možnost!
„Bylo by určitě mnohem víc uklidňující, kdybychom do této rally vstupovali s náskokem řekněme 20 bodů. Loni byl Mikko za námi o tři body,“ vzpomíná Séb. „Tentokrát je odstup ještě menší a zbývají poslední čtyři podniky do konce sezony. Řekl bych, že mistrovství fakticky začíná nanovo právě ve Finsku a naše možnost je jediná – útočit.“
Možné vítězství ve Finsku opírá o bezmeznou důvěru ve svůj vůz a noty. „Náš C4 WRC se průběžně zlepšuje a je plně konkurenční právě pro tento podnik. Také loni jsem svému vozu plně důvěřoval, a to mi umožnilo jet naplno hned od začátku až do cíle. To se ukázalo být rozhodující v tvrdém boji, po které jsme na konci měli náskok méně než 10 sekund…Pokud budeme chtít vyhrát, musíme zopakovat stejný výkon.“
Sordó: Lépe než loni?
Po druhém místu v Polsku budou Dani Sordó a Marc Martí znovu útočit na pozice na stupních vítězů, a to na povrchu, který jim stále více sedí. „Polsko se ukázalo jako velmi dobrá příprava na Finsko. Loni jsme neuspěli v souboji s Chrisem Atkinsonem, ale ještě jsme skončili čtvrtí. Doufám, že letos bych mohl skončit ještě lépe. Finské tratě skýtají jedinečné vzrušení, i když už na nich není tolik slavných skoků, jak tomu bývalo v minulosti této soutěže. Nejtěžší jsou slepé vrcholy, které vyžadují bezmeznou víru ve vaše poznámky. Uvidíme, jak to půjde, ale v každém případě chceme ještě jednou zabodovat tolika body pro Pohár konstruktérů a pomoci Citroënu.“
Tři otázky pro Sébastiena Loeba
Jak hodnotíte stav mistrovství světa před vstupem do 9. podniku?
„Je těžké mít čistou hlavu za situace, která momentálně je. Ale i tak se cítím poměrně uvolněně. Navzdory některým článkům jsem nestrávil prázdniny v simulátoru F1! Využil jsem většinu z krátkého času přestávky sám pro sebe. Navštívili mě přátelé a dopřáli jsme si víkend v Alpách na horských kolech, při raftingu a canoyngu. Zbývají poslední čtyři kola soutěže a my nemáme jinou možnost než útočit. Když vezmete v úvahu všechna rizika, která se mohou přihodit, tak právě to dělá tohle mistrovství tak zajímavé…“
Nakolik vás ovlivnil nepříjemný zahajovací den Rally Polsko?
„Samozřejmě jsem to v tu chvíli nebral moc sportovně. Kdybych viděl pařez během seznamovacích jízd, poznamenali bychom si to a použili bychom jinou stopu do zatáčky. A pak se to stalo a já rozbil o ten pahýl přední nápravu. Pokaždé, když vznikne podobný problém, náš technický tým podrobně analyzuje problém a prozkoumal také poškozený díl. Zjistili, že právě u tohoto dílu byly určité problémy z výroby. Ale člověk si nemůže být jist nikde na trati.“
Zbývají poslední čtyři rally. Jak k nim přistoupíte?
„Loňský rok ukázal, že jsme schopní se měřit s Finy na jejich domácí půdě. Rally Austrálie bude opět otevřená pro všechny, takže všichni budou mít stejnou šanci. V Katalánsku bychom měli být papírově ve výhodě, ale jsem si vědom, jak moc se Mikko zlepšil na hladkých površích. Sezona skončí na Wales Rally GB, kterou jsme loni vyhráli, ačkoli tam je Mikko jako doma. To by mohlo být velké finále. Může se stát, že jeden z nás soutěž nedokončí. Pokud by se to stalo, bylo by pak prakticky nemožné dohnat ztrátu, pokud by druhý pilot neudělal žádnou chybu. Jedna věc je ale jistá – vítězství ve Finsku by mi dalo velkou psychickou výhodu do posledních třech soutěží…“
Rally Finland (30. července – 2. srpna), 9 rally z 12
- Povrch: šotolina
- Centrum rally: Jyväskylä
- Seznamovací jízdy: úterý 28. a středa 29. července (8 – 20).
- Shakedown: čtvrtek 30. července (8 – 12), na trati 3,76 km v Laajavuori (stejná jako v roce 2008).
- Celková délka trati: 1263,20 km, z toho 347,12 km měřených v 17 RZ.
1. etapa: 519,45 km, z toho 130,84 km měřených v 10 RZ. Čtvrtek 30. července – start v 18.15. RZ 1 (Killeri 1, 2.06 km). Cíl kolem 19.30. Pátek 31. července: Servis A (6.00, 15 min.). RZ 2 (Jukojärvi 1, 22.29 km). RZ 3 (Kruununperä 1, 13.51 km), RZ 4 (Mökkiperä 1, 13.64 km) a RZ 5 (Palsankylä 1, 13.92 km). Seskupení (10.56, 13 min.). Servis B (11.09, 30 min.). RZ 6 (Jukojärvi 2, 22.29 km), RZ 7 (Kruununperä 2, 13.51 km), RZ 8 (Mökkiperä 2, 13.64 km) a RZ 9 (Palsankylä 2, 13.92 km). Servis C (16.20, 45 min.). RZ 10 (SSS Killeri 2, 2.06 km). Cíl kolem 20.30.
2. etapa – sobota 1. srpna: 644.89 km, z toho 166.87 km v 9 RZ. Servis D (6.15, 15 min.). RZ 11 (Leustu 1, 21.35 km), RZ 12 (Himos 1, 20.94 km) a RZ 13 (Surkee 1, 14.95 km). Seskupení (10.11, 13 min.). Servis E (10.24, 30 min.). RZ 14 (Leustu 2, 21.35 km), RZ 15 (Himos 2, 20.94 km) a RZ 16 (Surkee 2, 14.95 km). Seskupení (14.35, 13 min.). Servis F (14.48, 30 min.). RZ 17 (Urria, 12.75 km), RZ 18 (Kavala, 10.35 km) a RZ 19 (Väärinmaja, 29.29 km). Servis G (19.57, 45 min.). Cíl kolem 23 hod.
3. etapa – neděle 2. srpna: 285.27 km, z toho 47.44 km měřených v 4 RZ. Servis H (6.50, 15 min.). RZ 20 (Hannula, 10.82 km), RZ 21 (Myhinpää 1, 15.06 km). Seskupení (9.46, 30 min.). RZ 22 (Myhinpää 2, 15.06 km), RZ 23 (Ruuhimäki, 6.50 km). Servis I (13.16, 10 min.). Cíl 13.26 hod.
Slavnostní ceremoniál: neděle 2. srpna 14 hod.
Posádky Citroën – statistika:
Sébastien Loeb/Daniel Elena:
- WRC debut: Katalánsko 1999 (Saxo Kit-Car, vypadli).
- WRC startů: 120
- První WRC vítězství: Německo 2002 (Xsara WRC).
- WRC vítězství: 52.
- WRC titulů: 5 (2004 – 2008).
Dani Sordo:
- WRC debut: Katalánsko 2003 (18.).
- WRC startů: 66.
- Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Marc Marti:
- WRC debut: Katalánsko 1992 (21.).
- WRC startů: 132.
- Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Posádky Citroën na Rally Finsko:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: 10. účast – 2000 (Saxo Kit-Car, vypadl), 2001 (Saxo S6100, 28.), 2002 (Xsara WRC, 10.), 2003 (Xsara WRC, 5.), 2004 (Xsara WRC, 4.), 2005 (Xsara WRC, 2.), 2006 (Xsara WRC, 2.), 2007 (C4 WRC, 3.) a 2008 (C4 WRC, 1.).
Dani Sordo: 5. účast – 2005 (C2 S1600, 15.), 2006 (Xsara WRC, vypadl), 2007 (C4 WRC, vypadl) a 2008 (C4 WRC, 4.).
Marc Marti: 11. start – 1997 (Seat Ibiza, 23.), 1998 (Seat Cordoba, vypadl), 1999 (Subaru Impreza, vypadl), 2000 (Mitsubishi Lancer, vypadl), 2003 (Xsara WRC, 4.), 2004 (XsaraWRC, 3.), 2005 (C2 S1600, 15.), 2006 (Xsara WRC, vypadl), 2007 (C4 WRC, vypadl) a 2008 (C4 WRC, 4.).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií