BlueEFFICIENCY a Mercedes-Benz

BlueEFFICIENCY je označení pro hospodárné a k životnímu prostředí ohleduplné osobní vozy Mercedes-Benz.

Jedná se o soubor opatření ze všech oblastí vývoje pro snížení např.hmotnosti, valivého a aerodynamického odporu, o další optimalizaci motorové techniky a účinnější hospodaření s energií.

Angažovanost Mercedesu pro snížení spotřeby a emisí oxidu uhličitého směřuje na reálný celkový obraz automobilisty při využití vozidla. V rámci rozsáhlého projektu byly zjištěny typické jízdní profily zákazníků Mercedesu a shrnuty do firemního testu spotřeby. Ten zohledňuje celkem téměř dva miliony v praxi ujetých kilometrů. Tak bylo možno zajistit, aby se koncepce BlueEFFICIENCY pozitivně projevila především v běžném všedním provozu automobilu.

Pro novou třídu E kupé navrhl Mercedes-Benz řadu opatření, která mají na spotřebu paliva rozhodující vliv. Od posilovače řízení až k pneumatikám, od palivového čerpadla až po generátor podrobili inženýři z vývoje jejich jednotlivé komponenty důkladné analýze, zda a jak je možné snížením hmotnosti, novým tvarem, účinnější regulací nebo vylepšenou funkcí spotřebu paliva snížit. Přestože se v těchto případech jedná často o pouhá procenta, jejich součet už ale vede k pozoruhodnému výsledku.

Větrací žaluzie. Průchod vzduchu motorovým prostorem podle aktuální situace.

Komplexními výpočty a pečlivou detailní prací v aerodynamickém tunelu se podařilo inženýrům Mercedesu proudovou stránku nové třídy E optimalizovat do té míry, že svým konečným výsledkem ve formě součinitele odporu vzduchu začínající na hodnotě cx = 0,24 (podle modelové verze) je třída E kupé mezi sériovými automobily z hlediska aerodynamiky světovou jedničkou.

Důležitým přínosem ke snížení odporu vzduchu jsou nové, elektropneumaticky seřiditelné větrací žaluzie. Jejich vývoj byl postaven na poznatku, že průchod vzduchu chladičem a motorovým prostorem má až desetiprocentní podíl na celkovém aerodynamickém odporu automobilové karoserie. Pomocí větracích žaluzií je možné množství průchozího vzduchu potřebného pro chlazení regulovat podle aktuální potřeby a tak spotřebu paliva zredukovat. Znamená to, že pokud motor pracuje v dílčím zatížení a potřeba jeho chlazení není tak vysoká, je maska chladiče lamelovým systémem umístěným za chladičem uzavřena. Pro minimální chlazení postačí pouze malé množství vzduchu propuštěné žaluziemi do motorového prostoru. Pokud ale čidla signalizují potřebu intenzivnějšího chlazení, žaluzie se otevřou.

Účinek větracích žaluzií podporuje hermetické uzavření okolí chladiče. Tímto způsobem je možné cíleně regulovat proud vzduchu do motorového prostoru. Jsou-li větrací žaluzie uzavřené, snižuje se součinitel cx o 0,013, což při dálniční rychlosti 130 km/h znamená úsporu na palivu až 0,2 litru na 100 kilometrů. Větracími žaluziemi jsou sériově vybaveny modely poháněné čtyřválcovými motory a model E 350 CGI BlueEFFICIENCY kupé.

Energetické hospodářství: inteligentní řešení detailů pod kapotou

Důležitým aspektem pro snížení spotřeby paliva a CO2 ve výfuku je zabránění zbytečným ztrátám energie. Jde jak o vnitřní ztráty třením v pohonné větvi tak o ztráty jízdními odpory. Tak například využití turbodmychadla místo dosavadního mechanicky poháněného kompresoru u nových benzínových motorů s přímým vstřikem paliva šetří energii potřebnou pro pohon kompresoru prostřednictvím mechanického převodu. Značný přínos všech nových čtyřválcových motorů je homogenní přímý vstřik, který oproti dosavadnímu vstřiku do sacích kanálů výrazně zvyšuje jejich termodynamickou účinnost. V pracovních válcích odpařené palivo snižuje teplotu ve spalovacích prostorech, snižuje tak náchylnost ke klepání motoru a umožňuje tak vyšší stlačení.

Dalším přínosem ke snížení spotřeby paliva je inteligentní řízení tepelného procesu motoru. Při studeném chodu neproudí chladící kapalina kolem pracovních válců a spalovací prostory se rychleji dostanou na provozní teplotu.

Také automatické převodovky byly v rámci koncepce BlueEFFICIENCY optimalizovány. Nově vyvinutý měnič momentu pětistupňové automatické převodovky snižuje svoje hydraulické ztráty, což se pozitivně projevuje na spotřebě paliva. Pro sedmistupňový řadící automat modelu E 350 CDI BlueEFFICIENCY kupé vyvinul Mercedes-Benz systém jeho odpojování během stání. Jakmile je vůz přinucen například u signalizačního zařízení zastavit nebo se dostal do dopravní zácpy, převodovka přejde do režimu „N“ a snižuje tak zatížení motoru.

Sériový posilovač řízení přešel nyní na inteligentní ovládání, které zabraňuje energetickým ztrátám a získal tak svůj podíl na nižší spotřebě paliva. U běžného řízení pracuje čerpadlo posilovače stále na plný výkon, čerpadlo nového kupé je přídavným ventilem regulováno tak, aby bylo v činnosti pouze v případě potřeby. To znamená, že když řidič žádný posilovací účinek řízení nevyžaduje, elektronické řízení snižuje výkon čerpadla na minimum. Motor tak nemusí dodávat tolik energie, kterou čerpadlo vyžaduje pro jeho plný výkon. Množství dopravované kapaliny spontánně znovu naroste, jakmile řidič začne volantem pohybovat. I nyní pracuje systém podle konkrétní situace, to znamená, že se přizpůsobuje rychlosti pohybu volantu a rychlosti jízdy.

Pro zvládnutí dodávky energie pouze pro případy, kdy to je zapotřebí, používá Mercedes-Benz od zavedení nové třídy E kupé u všech benzínových a naftových motorů regulované palivové čerpadlo. Řízení motoru vyvolá maximální výkon čerpadla pouze při plném zatížení motoru. Ve všech ostatních jízdních situacích se čerpadlo přizpůsobuje jak svým dopravovaným množstvím tak tlakem aktuální potřebě, což se v normovaném jízdním cyklu projevuje úsporou na spotřebě paliva až 0,15 litru na 100 kilometrů.

Svůj podíl na snižování spotřeby mají také pneumatiky. Třída E používá nově vyvinuté pneumatiky, jejichž valivý odpor se při zachování dosavadních vlastností snižuje až o 17 procent.

Generátor: elektrický proud získaný z pohybové energie při brždění

Při každém brždění dochází k přeměně kinetické energie na teplo a není tedy pro provoz vozu využitá. V nové třídě E kupé je zavedeno účinnější řízení generátoru. Při jízdě setrvačností a při brždění generátor dobíjí akumulátory. Toto vyšší zatížení generátoru podporuje řidiče během fáze brždění a zároveň část kinetické energie vozidla přeměňuje na elektrickou (tzv.rekuperace). Obráceně je generátor v určitých situacích – např.při zrychlování vozu a při dobrém stavu nabití akumulátorů – bez zatížení, což znamená odlehčení pro spalovací motor. Úspora paliva je v normovaném jízdním cyklu asi 0,1 litru na 100 kilometrů a v reálném městském provozu s častější jízdou setrvačností a bržděním než vyžaduje testovací cyklus, to je až 0,2 litru.

Informace pro řidiče: ukazatel aktuální spotřeby

Ke snížení spotřeby paliva mohou sami řidiči přispět značným dílem. Může jim k tomu pomoci displej zavedený v nové třídě E uprostřed rychloměru, který udává momentální spotřebu v litrech na 100 kilometrů. Tak si řidič může kontrolovat jak dalece je jeho jízda hospodárná. Kromě hodnoty spotřeby se na displeji objevuje informace, kdy je vhodné zařadit vyšší rychlostní stupeň.

Zkušenosti z tréninku ekonomické jízdy („ECO-Fahrtraining“), které pořádá Mercedes Benz, ukazují, že jenom svým na hospodárnost orientovaným způsobem jízdy může řidič v průměru ušetřit až 15 % paliva.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....