Na jednání Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu (BESIP) dne 23.4.2009 na MD ČR byly uvedeny zajímavé údaje o počtech nehod a počtech usmrcených osob v osobních automobilech za rok 2008 v závislosti na stáří (roku výroby) vozidla.
Z ůdajů jasně vyplývá, že podíly na usmrcených osobách převyšují u vozidel starších než 10 let podíly na počtu nehod, tedy že v případě nehody starého vozidla mají přepravované osoby nepochybně menší naději na přežití.
O nižší bezpečnosti starších vozidel vypovídají nejen poměrové ukazatele, ale i absolutní čísla. V osobních automobilech starších než 10 let bylo v roce 2008 při nehodách usmrceno 62 % ze všech usmrcených osob (421 osob), v mladších vozidlech to bylo 38 % (258 osob). Vezmeme-li do úvahy počty registrovaných osobních automobilů dle stáří a jejich předpokládané roční proběhy km (u mladších odhadujeme v průměru 10 000 km za rok na 1 vozidlo, u starších jen 6 500 km za rok na 1 vozidlo), dojdeme opět k zajímavým výsledkům.
Při zhruba stejném celkovém ročním proběhu km (vozy ve stáří do 10 let včetně cca 18 170 mil.km/rok, vozy nad 10 let cca 16 942 mil. km/rok) a téměř stejném počtu nehod je ve starším automobilu pravděpodobnost úmrtí při nehodě o více než 60 % vyšší !
Na základě výše uvedených údajů je možno konstatovat, že obnova vozového parku osobních automobilů v ČR (motivace občanů k vyřazování starých vozidel) by mohla relativně výrazně přispět ke snížení tragických následků dopravních nehod.
Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení AP, člen Rady vlády pro BESIP