Co se ale stane, když se v názvu automobilu BMW objeví kombinace písmene M a X? Jízdní zážitky dostávají nový rozměr. To ostatně dokazují vozy BMW X5 M a BMW X6 M.
U sportovního automobilu je nejdůležitější jeho motor. V případě vozů BMW X5 M a BMW X6 M se jedná o zážehový osmiválec přeplňovaný patentovaným systémem s dvojicí turbodmychadel Twin Scroll. Z objemu 4,4 litru produkuje při 6000 min-1 výkon 408 kW/555 k, což z něj činí nejvýkonnější jednotku použitou v sériovém voze BMW. Ještě úchvatnější je ale nabízený točivý moment. Svého maxima 680 Nm totiž dosahuje takřka v celém svém provozním rozsahu – mezi 1500 a 5750 min-1!
Přeneseny do praxe znamenají tyto hodnoty u obou modelů, BMW X5 M i BMW X6 M, zrychlení z klidu na 100 km/h během 4,7 sekundy, akceleraci na dvojnásobnou rychlost 16,9 s a schopnost ujet kilometr s pevným startem jen za 23,5 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena, avšak vzhledem k výjimečnému charakteru lze v rámci doplňkové výbavy M Driver’s paket posunout zásah omezovače až na 275 km/h.
Automobily BMW jsou pověstné tím, že jejich podvozek je rychlejší než výkonný motor. V případě vozů BMW X5 M a BMW X6 M to samozřejmě beze zbytku platí také. Jsou totiž vybaveny propracovaným podvozkem s dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou. Samozřejmostí je rovněž inteligentní pohon všech kol xDrive, který automaticky rozděluje sílu motoru mezi předními a zadními koly. Řízenou distribuci mezi oběma zadními koly má na starosti systém Dynamic Performance Control. Jedná se o nejvyspělejší a nejpřizpůsobivější pohon všech kol na trhu. Vyznačuje se schopností maximálně využít dostupnou trakci, což se projevuje jak vyššími rychlostmi při jízdě v zatáčkách, tak také působivou stabilitou a bezpečností.
Automobily BMW z divize M jsou pověstné nejen dynamikou, ale také přesnými a rychlými reakcemi na všechny impulzy řidiče. Svým projevem tyto automobily dokáží ohromit méně zkušené řidiče a současně také zapůsobit na profesionální piloty. To všechno jsou vlastnosti, které vycházejí ze sladění všech systémů podvozku. Kromě zmiňovaného inteligentního pohonu všech kol se jedná o odpružení Adaptive Drive, jež kombinuje stabilizátory s proměnnou tuhostí a adaptivní tlumiče EDC. Opomenout nelze ani variabilní posilovač řízení Servotronic, který je schopen zprostředkovat intenzivní zpětnou vazbu.
Výjimečný celek doplňuje sportovní šestistupňová samočinná převodovka s možností sekvenčního řazení pomocí páček na volantu, jež dokáže řidiči navodit pocit přímého spojení motoru s koly. Řidiči ostatních modelů z produkce BMW M GmbH si oblíbili systém M Drive, umožňující široké nastavení různých režimů automobilu. Z komfortního vozu pro každodenní ježdění se může na povel jediného tlačítka během okamžiku stát nekompromisní sportovní vůz se vším, co k tomu patří. Řidič si může pod tlačítko M Drive na volantu uložit vlastní nastavení charakteristiky motoru, převodovky, řízení, odpružení, stabilizačního systému DSC a například také režimu zobrazení na přání dodávaného Head-Up displeje.
Exkluzivita vozů BMW X5 M a BMW X6 M je zřejmá na první pohled. Oba vozy mají shodnou přední část, která vychází z modelu BMW X6. Příď je ale zcela přepracovaná a jejím dominantním rysem jsou nezaměnitelné otvory pro příchod vzduchu k chladičům. Jejich provedení působí tak intenzivně díky zapuštěným ochranným mřížkám, které přední části dodávají originální tříprostorový výraz. Nezaměnitelné rysy designu jsou u obou modelů použity také na zádi a prazích. Zaměření těchto vozů na sportovní jízdu po silnicích ukazuje také kompletní lakování nárazníků barvou karoserie, stejně tak jako nepřehlédnutelná kola originálního designu.
Oba vozy jsou typickými produkty BMW M také uvnitř. Sportovní sedadla jsou standardně čalouněná kůží a vyznačují se elektrickým nastavováním a logem M umístěným na hlavových opěrkách. Do bohaté výbavy patří sportovní M volant, bi-xenonové světlomety, ale také kvalitní hi-fi aparatura. Zmínit je potřeba též novou generaci systému iDrive, který ve spojení s navigačním systémem Professional disponuje mnoha novými komfortními a bezpečnostními funkcemi z programu BMW ConnectedDrive.
Specifikace:
X5 M | X6 M | ||
Karoserie | Pokud není uvedeno stejné jako u X5 M | ||
Počet dveří/sedadel | 5/5 | 5/4 | |
Délka/šířka/výška (nezatíženo)1) | mm | 4851/1994/1764 | 4876/1983/1684 |
Rozvor | mm | 2933 | |
Rozchod, vpředu/vzadu | mm | 1660/1672 | |
Průměr otáčení | m | 12,8 | |
Palivová nádrž | cca l | 85 | |
Chladicí kapalina | l | 17 | |
Motorový olej | l | 8,5 | |
Olej v převodovce | celoživotní | ||
Olej v zadním diferenciálu | celoživotní | ||
Provozní hmot., EU (DIN)2) | kg | 2380 (2305) | |
Užitečné zatížení | kg | 600 | |
Max. přípustná hmotnost | kg | 2905 | |
Max. zatížení náprav, vpředu/vzadu | kg | 1400/1560 | 1400/1520 |
Max. hmot. brzděného a nebrzděného přívěsu (12 %)3) | kg | 3000/750 | |
Zatížení střechy/zatížení tažného zařízení | kg | 100/120 | |
Zavazadlový prostor | l | 620–1750 | 570–1450 |
Čelní odpor vzduchu | cx x A | 0,38 x 2,90 | 0,38 x 2,85 |
Motor | |||
Koncepce/válce/ventily | V/8/4 | ||
Zdvihový objem | cm3 | 4395 | |
Vrtání/zdvih | mm | 89,0/88,3 | |
Kompresní poměr | :1 | 9,3 | |
Typ paliva4) | min RON 95 | ||
Výkon | kW/k | 408/555 | |
při | min-1 | 6000 | |
Točivý moment | Nm | 680/501 | |
při | min-1 | 1500–5650 | |
Elektrický systém | |||
Akumulátor/umístění | Ah/– | 90/zav. prostor | |
Alternátor | A/W | 210/2940 | |
Podvozek | |||
Přední náprava | dvojitá příčná ramena omezující předklánění | ||
Zadní náprava | Integral víceprvková náprava; omezuje předklánění a zaklánění | ||
Brzdové třmeny, vpředu | 4pístkové pevné třmeny | ||
Průměr | mm | 395 x 36, vnitřní chlazení | |
Brzdové třmeny, vzadu | 1pístkové pevné třmeny | ||
Průměr | mm | 385 x 24, vnitřní chlazení | |
Stabilizační systém | DSC III (HDC, DBC, ABS, ASC-X, ADB-X, DTC, stabilizace přívěsu) | ||
Řízení | hřebenové s posilovačem | ||
Převod řízení, celkový | :1 | 19,5 | |
Převodovka | šestistupňová sportovní samočinná převodovka s funkcí Steptronic, elektronickým voličem a řadicími páčkami na volantu | ||
Převodové poměry I | :1 | 4,171 | |
II | :1 | 2,340 | |
III | :1 | 1,521 | |
IV | :1 | 1,143 | |
V | :1 | 0,867 | |
VI | :1 | 0,691 | |
R | :1 | 3,403 | |
Stálý převod | : 1 | 3,909 | |
Pneumatiky, vpředu | 275/40 R20 106Y XL RSC | ||
Pneumatiky, vzadu | 315/35 R20 110Y XL RSC | ||
Kola, vpředu | 10J x 20 hliníková slitina | ||
Kola, vzadu | 11J x 20 hliníková slitina | ||
Jízdní výkony | |||
Výkonová hmotnost DIN | kg/kW | 5,6 | |
Litrový výkon | kW/l | 92,8 | |
Zrychlení 0–100 km/h | s | 4,7 | |
0–200 km/h | s | 16,9 | |
1km, pevný start | s | 23,5 | |
Zrychlení 80-120 km/h na 4./5. r.st. | s | 4,3/5,1 | |
Nejvyšší rychlost | km/h | 250 (2752)) | |
Spotřeba paliva podle EU | |||
Město | l/100 km | 19,3 | |
Mimo město | l/100 km | 10,8 | |
Kombinace | l/100 km | 13,9 | |
Emise CO2 | g/km | 325 | |
Emisní norma | EU5 | ||
Rozdělení výkonu pohonem 4×4 | proměnné |
Nové modely BMW X5 M a BMW X6 M jsou na trhu zcela výjimečnými vozy, nabízejícími nefalšovaně sportovní projev typický pro všechny vozy BMW s písmenem M ve znaku, ale současně také každodenní použitelnost a přirozenou chuť po pohodlném překonávání dlouhých vzdáleností. Oba tyto automobily, ačkoliv se od sebe liší svým charakterem, nemají na trhu rovného soupeře, a to platí nejen pro nabízenou dynamiku, bezpečnost či komfort, ale také z hlediska úspornosti.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií