Citroen na mistrovství světa v rallye WRC: Rallye Irsko (29. ledna – 1. února 2009)

Citroën vyráží za obhajobou obou titulů, které získali v minulém roce na vozech Citroën C4 WRC Sébastien Loeb a Dani Sorda.

Po sedmitýdenní zimní přestávce zahajuje mistrovství světa v rallye WRC prvním podnikem v Irsku.

Citroën vyráží po výjimečné sezoně 2008, ve které zaznamenal celkem 11 z 15 možných vítězství a získal oba světové tituly, za obhajobou obou korun. Stejně jako v minulých sezonách budou oba vozy Citroën C4 WRC, oficiálně reprezentované týmem Citroën Total World Rally Team, v rukou pětinásobných mistrů světa Sébastiena Loeba a Daniela Eleny a jejich stájových kolegů Dani Sorda a Marc Martího.

Rallye Irsko v kostce

  • Centrum rallye: Sligo
  • Povrch: asfalt
  • Celková délka tratě: 1407,68 km, z toho je 366,94 km měřených v 19 RZ na 13 odlišných trasách.
  • Shakedown: čtvrtek 29. ledna od 8 do 12 hodin na okruhu 2,87 km nedaleko Lisduffu.

Slavnostní start proběhl včera ve čtvrtek 29. ledna v 19.30, Enniskillen.

1.etapa – pátek 30. ledna: celkem 642,54 km, z toho 164,57 km měřených v 8 RZ. Start ze servisního parku v 7.25 hod. RZ 1 (Glenboy 1, 22,25 km), RZ 2 (Cavan 1, 15,9 km) a RZ 3 (Aughnasheelan 1, 25,1 km). Seskupení (11.24, 20 minut. Servis A (11.44, 30 min.). RZ 4 (Glenboy 2), RZ 5 (Cavan 2) a RZ 6 (Aughnasheelan 2). Seskupení (16.16 hod., 20 min.). Servis B (16.36 hod., 30 min.). RZ 7 (Murley, 24,70 km) a RZ 8 (Fardross, 14,7 km). Servis C (21.39 hod., 45 min.). Cíl kolem 02 hod.

2. etapa – sobota 31. ledna: celkem 515,76 km, z toho 133,6 km měřených v 6 RZ. Start – servis D (6.25 hod., 15 min.). RZ 9 (Sloughan Glen 1, 27,76 km), RZ 10 (Ballinamallard 1, 25,51 km) a RZ 11 (Tempo 1, 13,46 km). Seskupení (11.34 hod., 20 min.). Servis E (11.54 hod., 30 min.). RZ 12 (Sloughan Glen 2), RZ 13 (Ballinamallard 2) a RZ 14 (Tempo 2). Servis F (17.18 hod., 45 min.). Cíl kolem 21.30 hod.

3. etapa – neděle 1. února: celkem 249,38 km, z toho 68,91 km měřených v 5 RZ. Start – Servis G (7.40 hod., 15 min.). RZ 15 (Geevagh, 11,48 km), RZ 16 (Arigna, 27,90 km) a RZ 17 (Lough Gill, 13,51 km). Seskupení (10.21 hod., 20 min.). Servis H (10.41 hod., 30 min.). RZ 18 (Donegal Bay, 14,52 km) a RZ 19 (Donegal Town, 1,50 km). Servis I (14.30 hod., 10 min.). Slavnostní ceremoniál kolem 15.10 hod. (Sligo).

Statistiky posádek Citroën:

Sébastien Loeb/Daniel Elena

  • WRC debut: Katalánsko 1999 (Saxo Kit-Car, vypadli).
  • WRC starty: 113.
  • První vítězství ve WRC: Německo 2002 (Xsara WRC).
  • WRC vítězství celkem: 47.
  • WRC titulů: 5 (2004 až 2008).

Dani Sordo

  • WRC debut: Katalánsko 2003 (18. místo).
  • WRC starty: 59.
  • Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).

Marc Martí

  • WRC debut: Katalánsko 1992 (21.).
  • WRC starty: 125.
  • Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).

Předcházející Rallye Irsko:

  • Sébastien Loeb/Daniel Elena: 2. účast – 2007 (C4, 1.)
  • Dani Sordo/Marc Martí: 2. účast – 2007 (C4, 2.)

Návrat do kalendáře

Rallye Irsko se po své premiéře ve světovém šampionátu po dvou letech vrací do programu mistrovství světa, co víc připadla jí čest „výkopu“ nového ročníku. Trasy soutěže se táhnou z pohoří Sligo až k jezerům Fermanagh, přičemž rychlostní testy se jedou jak v Severním Irsku, tak v Irské republice. Povrch trati je obecně hrbolatý, nicméně posádkám i vozům Citroën vyhovuje. Důkazem může být první a druhá pozice Loeba a Sorda v roce 2007.

Počasí může úřadovat

Didier Clément, operační manažer týmu, zdůrazňuje dva klíčové momenty charakteristické pro zahajovací podnik: „Především musíme vzít v úvahu zdejší počasí, které má být proměnlivé a vlhké. A navíc s teplotami, které se mohou blížit k nule, takže led a sníh nelze vyloučit. Hlavní změna ale přichází kolem pneumatik Pirelli, které máme na tuto soutěž. Volit budeme buď PZero s měkkou směsí, anebo Sotto Zero, což je pneumatika se zimním profilem. Při předsezonním testování jsme měli možnost vyzkoušet nejen nastavení vozů, ale také oba druhy pneumatik. Připravovali jsme se dobře, ale samotnou soutěž nemůže nikdy nic nahradit, až při ní zjistíme, jak si opravdu stojíme.“

Ačkoli stáje nehlásí u svých vozů velké technické změny, nicméně apel na bezpečnost posádek je zřejmý. „Například dveře mají výplň ze speciální hmoty, která má pohlcovat nárazy při nehodách. Díky tomu se nedají otevřít boční okna, která jsou vyrobená z polykarbonátů. Tento významný krok vpřed by nebyl možný bez úzké spolupráce mezi FIA a jednotlivými výrobci,“ vysvětluje Didier Clément.

Loeb: Míříme k šestému titulu

Sébastien Loeb a Daniel Elena, kteří vyhráli Irsko před dvěma lety, jsou rádi, že tu budou bojovat znovu. „Když jsme sem přijeli poprvé, panovaly tu zvláštní podmínky. Všechno se ale pro nás vyvíjelo dobře a zdejší výsledek nás vlastně vybídl ke čtvrtému světovému titulu,“ vzpomíná Séb. Letošní mistrovství začíná čtyřmi zkouškami, které v posledním ročníku chyběly. Ale nejsou ve zcela neznámém terénu. Náš cíl se nemění: po zisku pěti titulů míříme k šestému! Určitě to letos bude hodně zajímavé a také hodně těsné. Mirko Hirvonen se neustále zlepšuje a také Jari-Matti Latvala do toho půjde také. Ale jsou tu i další piloti na C4 WRC, ať je to kolega Dani Sordo, nebo také Chris Atkinson.“

Francouzský pilot, který už má na kontě 47 vítězství v mistrovství světa, vidí podmínky v Irsku jako záludné: „Tahle rallye bude mít všechno, co patří k náročné soutěži. V testech se nám podařilo optimálně nastavit naše C4 WRC. Dani to cítí stejně, ale až během rychlostních zkoušek uvidíme, jak efektivní naše přípravné práce byly.“

Sordo: Chci vyhrát svou první rallye

Dani Sordo se po zimní přestávce nemohl dočkat, až zase usedne za volant soutěžního vozu. „Jako v předcházejících letech se opět začíná na asfaltu a to je dobré. Mám rád irské tratě, ale na jejich obtížnosti se podepíše počasí. Určitě budeme schopní si správně vybrat ze dvou druhů pneumatik. Ovšem Sotto Zero použijeme jen v případě, že bude sněžit. Připravoval jsem se na Irsko opravdu tvrdě, ve fitnessu každý den a k tomu ještě připadlo testování.“

Po bronzové medaili v mistrovství světa 2008 si mladý Španěl staví své cíle hodně vysoko: „Hlavně bych chtěl získávat co nejvíc bodů pro Citroën. Loni jsem skončil třetí v pořadí pilotů a letos bych chtěl být přinejmenším stejně dobrý. A proč ne ještě o příčku výš? Tento rok bych velice rád poprvé vyhrál nějakou soutěž WRC.“

Quesnel: Cíl je jasný – obě koruny

Olivier Quesnel, týmový šéf Citroën Sport: „Po loňském dvojnásobném triumfu nemůžeme mít skromnější cíle pro tento ročník a chceme vyhrát obě koruny i v roce 2009. Séb a Daniel budou chtít zamířit k šestému světovému titulu a bylo by také příjemné vidět Daniho, jak vyhraje první soutěž WRC. Tím, že jsme vytvořili juniorský tým, budeme mít zajištěn přísun dalších talentovaných pilotů počínaje Sébastienem Ogierem. Doufám, že juniorský tým bude naším cenným spojencem.“

Bude letošní ročník WRC opět tak vzrušující jako loňský?

„Ano, dokonce bude ještě vyrovnanější! Jako v minulých letech budou spolu bojovat Citroën a Ford v obou soutěžích. Oba týmy jsou dnes bezpochyby ještě silnější. Bude rovněž zajímavé vidět další piloty jako například Chris Atkinsona na C4 WRC. Známe kvalitu vozů, které poskytujeme našim zákazníkům, a jsem přesvědčen, že se velmi brzo objeví další potenciální vítězové.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...