K problémům, které musí firmy automobilového průmyslu nyní řešit v souvislosti s probíhající ekonomickou recesí, přidává vláda České republiky další: celoroční páteční zákaz jízd vozidel nad 7,5 t celkové hmotnosti. Namísto toho, aby se vláda snažila alespoň nějak usnadnit průmyslovým firmám současnou nelehkou situaci, hodlá předložit Parlamentu ČR další regulační opatření s jednoznačně negativními dopady.
Kromě hledání východisek daných poklesem poptávky, ztíženým a zřejmě i dražším přístupům k úvěrům, otázkami spojenými se zaměstnaností, problematikou vývoje kursu Kč a neexistencí termínu pro vstup ČR do eurozóny, bude tak řada výrobních firem nucena (v případě schválení vládního návrhu Parlamentem ČR) přepracovat logistiku příjmu zboží a expedice výrobků, investovat do výstavby skladovacích prostor, nákupu dopravních prostředků, úprav řídícího software či pozměnit režim výroby a dodávek domácím i zahraničním odběratelům. Šetřením mezi firmami Sdružení AP byly jen finanční dopady vyčísleny na 2,8 miliardy Kč za rok. Navíc nutno dodat, že řadu těchto opatření nelze prakticky realizovat v průběhu několika málo měsíců, bylo by tedy nutné vytvořit dostatečný časový prostor a nikoli rozhodnout „ihned a úřednicky“ bez ohledu na časové a reálné možnosti podnikatelské sféry.
Je naprosto paradoxní, že vláda ČR schválila návrh zákona zakazujícího celoročně v době od 15 do 18 hodin páteční jízdy vozidel nad 7,5 t celkové hmotnosti téměř současně s představením loga pro předsednictví ČR v EU spolu s mottem „Evropa bez bariér“. Je evidentní, že pátečním zákazem dojde k vytvoření bariéry dopravy a pohybu zboží v centru Evropy, neboť v žádném sousedním státě obdobný zákaz není realizován. Návrh zřejmě nebyl projednán s příslušnými orgány EU, přestože může mít i přeshraniční dopady. Dle našich informací byl totiž z Bruselu vznesen oficiální dotaz požadující vysvětlení záměrů a dopadů tohoto zákona.
Podnikatelská sféra byla v podstatě (a zřejmě z politických důvodů) vyloučena z přípravy návrhu tohoto zákona, o čemž svědčí následující skutečnosti. Přestože vládní návrh byl odůvodněn plněním Programového prohlášení vlády, nebylo toto vládní prohlášení, jak je níže uvedeno, v daném znění naplněno.
Z Programového prohlášení vlády:
Vláda předloží návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který omezí jízdy vozidel nad 7,5 tuny celoročně v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne, v neděli odpoledne a během státních svátků. Přesná doba trvání omezení během jednotlivých dnů bude určena na základě výsledků činnosti pracovní skupiny složené ze zástupců koaličních stran, Ministerstva dopravy, Policie ČR, Asociace krajů, Svazu měst a obcí, dopravců a odborné veřejnosti, která formuluje svá doporučení. Zároveň bude přehodnocen systém vydávání výjimek ze zákazu jízdy podle § 43 odst. 5 tak, aby byl zachován efekt omezení jízdy požadovaný zákonem.
Pracovní skupina však žádné doporučení nezformulovala, dopravcům a odborné veřejnosti tedy byla upřena možnost podílet se na přípravě zákona ve smyslu vládního prohlášení.
Rovněž tak neproběhlo obvyklé připomínkové řízení, možnost podnikatelské sféry uplatnit své připomínky prostřednictvím Hospodářské komory ČR či Svazu průmyslu a dopravy ČR (jako účastníků připomínkového řízení) tedy ani zde nebyla umožněna. Návrh zákona nebyl projednán ani pracovními komisemi Legislativní rady vlády, bylo vypracováno pouze stanovisko předsedy Legislativní rady vlády.
Odpověď na otázku, proč byla podnikatelská sféra z participace na návrhu zákona vyloučena je jednoduchá. Ze strany předkladatelů návrhu by zřejmě bylo příliš těžké až nemožné vypořádat došlé připomínky, neboť neexistuje racionální zdůvodnění tohoto návrhu. Kromě obecných hesel jako je „bezpečnost silničního provozu“, „životní prostředí“, „volnočasové aktivity českých občanů“, „stres z nákladních aut“ apod. postrádáme uvedení konkrétních pozitivních dopadů do jednotlivých oblastí a na ekonomiku České republiky. Je však otázkou, zda nějaké pozitivní dopady plynoucí z pátečního zákazu jízd kamiónů vůbec existují. To dokládá i Důvodová zpráva k předmětnému návrhu, kde se jako jediný věcný důvod uvádí, že „dopravní nehodovost je nejvyšší v pátek odpoledne, v neděli a ostatních dnech pracovního klidu po celý den“ (bez rozlišení viníků nehod, přičemž v neděli a ostatních dnech pracovního klidu jej již v současné době provoz kamiónů celoročně omezen). Nehodovost v uvedených dnech je přitom dána především vysokým provozem osobních automobilů, ve smyslu „logiky“ uvedeného zdůvodnění by bylo pro snížení nehodovosti zřejmě potřebné omezit především jízdy vozidel této kategorie (což by již nebylo tak populární).
Schvalování legislativních norem, které v době probíhající ekonomické recese dále zvýší náklady firem a zhorší jejich ekonomickou situaci a konkurenční schopnost, považujeme za kroky ohrožující další vývoj hospodářství ČR. Celoroční páteční zákaz jízd kamiónů je právě jednou z nich. Pokud vláda nadřazuje vlastní politické zájmy zájmům podnikatelské sféry nezbývá nic jiného, než tento postup prohlásit za krajně nerozvážný. Proto opakovaně vyzýváme vládu ČR, Poslaneckou sněmovnu a Senát Parlamentu ČR ke skutečně uvážlivému a vůči podnikatelské sféře i dalšímu vývoji hospodářství České republiky zodpovědnému rozhodování v předmětné záležitosti.
Ing. Antonín Šípek, v.r. – ředitel sekretariátu Sdružení AP
Ing. Jiří Černý, v.r. – viceprezident Sdružení AP