Dva roky poté, co byla na evropský trh uvedena čtvrtá generace luxusního sedanu LS 460, vlajkové lodi značky Lexus, je možné tento model objednávat i se stálým pohonem všech kol, který dále podtrhuje nebývalou úroveň pohodlí, vynikající výkony, dynamické schopnosti i pokrokové systémy aktivní bezpečnosti.

Model LS 460 AWD v modelovém provedení 2009 vychází z jedinečné filozofie designu L-finesse značky Lexus a staví na revolučním systému výroby „Advanced Craftsmanship“ (pokrokové řemeslné zpracování). Představuje to nejlepší ze špičkového strojírenství, stejně tak jako promyšlené a intuitivní technologie i bezkonkurenční kultivovanost. Definuje zcela nové standardy v oblasti technologií pohonu, bezpečnosti, podpůrných systémů pro řidiče, pohodlí a zábavy na palubě.
Celosvětově první osmistupňová automatická převodovka v modelu LS 460 AWD zajišťuje bezproblémový přenos hnací síly z moderního celohliníkového agregátu V8 o zdvihovém objemu 4,6 l a výkonu 270 kW (367 k). Prémiový sedan má díky stálému pohonu všech kol ty nejlepší jízdní vlastnosti a dosahuje výtečných dynamických parametrů, jako je zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy. Akceleraci si může řidič plně vychutnat bez ohledu na špatný stav vozovky či nepřízeň počasí.
Bezvadně zpracovaný interiér je etalonem ochrany cestujících, luxusu a ticha na palubě. Mezi prvky výbavy patří 4zónová klimatizace včetně stropních difuzorů, které měli svou světovou premiéru právě v modelu LS 460, klimatizovaná sedadla či multifunkční dotyková obrazovka o úhlopříčce 8″ umožňující naprosto intuitivní ovládání funkcí audio soustavy, klimatizace, navigace a technologie Bluetooth®. O vrcholnou úroveň zábavy na palubě vozu se stará referenční zvuková aparatura Mark Levinson® Reference Surround System s 19 reproduktory o celkovém výkonu 450 W, která nabízí nekompromisní zážitky domácího kina v uspořádání 5.1.
Systém stálého pohonu všech kol
Systém stálého pohonu všech kol použitý ve voze LS 460 AWD sestává ze tří diferenciálů. Najdeme zde i kompaktní samosvorný diferenciál TORSEN® typu C (ten je použit i v modelu LS 600h), který rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Systém byl navržen speciálně tak, aby došlo k dalšímu zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti za kritických situací, s cílem zachovat charakter limuzíny s pohonem zadní nápravy a stabilitu při akceleraci, tak důležitou pro dynamický sedan prémiové třídy.
Diferenciál se vyznačuje velmi citlivým rozdělováním točivého momentu s průběžnou regulací a optimalizací v závislosti na jízdních podmínkách. Hnací síla se rozděluje mezi jednotlivé nápravy v poměru od 50:50 do 30:70. Tím se dále zlepšuje celková přilnavost, trakce kol a zejména stabilita při akceleraci v zatáčkách na úroveň představující vrchol třídy.
Technici Lexus si dali za cíl vybavit vůz stálým pohonem všech kol, aniž by obětovali vnitřní prostornost vozu. Po tři roky proto vyvíjeli samosvorný diferenciál TORSEN®, který je přibližně o 30 % menší a lehčí než všechny ostatní diferenciály tohoto druhu, a je umístěn společně s rozvody v jediné skříni.
Nové rozvody nahrazují tradiční hnací řetěz kompaktním uspořádáním převodového ústrojí ve 3 osách, což přispívá k celkově nižší hlučnosti hnacího ústrojí. K dalšímu snížení hluku při záběru kol přispívá precizní vyleštění zubů jednotlivých ozubených kol a optimalizace počtu zubů tak, aby nedocházelo k vibracím. Kromě toho technici zamezili zesilování hluku při přenosu hnacích sil skříní tím, že odstranili veškeré ploché povrchy a samotná skříň byla opatřena vnějším i vnitřním žebrováním. Žebrování se podílí i na vyšší pevnosti bez jakéhokoli nárůstu hmotnosti, a zároveň přispívá i k lepšímu chlazení celé jednotky. Všechna uvedená opatření na snížení projevů nekultivovanosti (hluku, vibrací a chvění) se odrazila ve výrazném snížení hluku v interiéru, a to o plných 10 dB.
K dalšímu snížení hluku a vibrací pocházejících od pohonu všech kol došlo montáží stejnoběžného kloubu s příčnými drážkami na hnací hřídeli přední nápravy a použitím hřídele zadní nápravy se třemi klouby.
Pohonná jednotka
Celohliníkový agregát V8 o zdvihovém objemu 4,6 litru určený pro model LS 460 AWD je technologicky nejpokrokovější spalovací motor, jaký kdy technici firmy Lexus vyvinuli. Tento bezkonkurenční agregát kombinuje přímé vstřikování paliva D-4S, tedy jediný systém vstřikování paliva se dvěma vstřikovacími ventily na válec, se systémem VVTi-E, což je celosvětově první elektricky ovládaný systém proměnného časování ventilů vačkového hřídele. Výsledkem je jeden z nejvyšších jednotkových výkonů v dané třídě mezi motory V8 bez přeplňování.
Vůz používá první osmistupňovou automatickou převodovku na světě s možností ručního sekvenčního řazení a inteligentním systémem řízení, který zajišťuje optimální volbu otáček a hladkou změnu převodových stupňů. Technicky dokonalý agregát V8 dodává výkon 270 kW / 367 k při 6 400 ot/min a mohutný zátah 469 N.m při 4 100 ot/min. Použití stálého pohonu všech kol značně rozšiřuje možnosti vozu s ohledem na nepříznivý stav vozovky či klimatické podmínky, za kterých může řidič plně využít potenciál LS 460 AWD s maximálním zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy.
Karoserie a podvozek
LS 460 AWD v modelovém provedení 2008 se chlubí nesmírně tuhou, ale současně i lehkou karoserií, která nabízí nejlepší parametry torzní tuhosti ve své třídě a velmi nízký koeficient aerodynamického odporu – ten činí pouze 0,27. Víceprvkové zavěšení kol s pneumatickým odpružením je spojeno s technicky vyspělým systémem adaptivního variabilního odpružení (AVS), jehož součástí je i systém řízení náklonu vozidla. Ten omezuje náklon vozidla v obou osách při průjezdu zatáčkami s ohledem na co nejvyšší pohodlí cestujících. Model LS 460 AWD spojuje nejširší rozchod kol ve své třídě s elektrickým posilovačem řízení (EPS) s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti vozu (systém VGRS). Ten dokáže změnit převodový poměr řízení až o 30 %, aby zajistil co nejvyšší stabilitu při jízdě vysokou rychlostí.Bezpečnost
Lexus LS 460 AWD přichází s celou řadu revolučních prvků postavených na principu předcházení kolizím na základě inteligentního předvídání. Systém pokročilé přednárazové preventivní bezpečnostní výbavy (APCS) nabízí řidiči maximální podporu pro zabránění nehodě, ať již ve dne nebo v noci. Systém APCS pro předcházení kolizím zahrnuje čtyři jedinečné technologie Lexus: pokročilý systém detekce překážek, monitorovací systém řidiče, nouzový asistent řízení a zadní přednárazový bezpečnostní systém.
LS 460 AWD využívající systém integrovaného řízení dynamiky vozu (VDIM) v kombinaci s řízením s proměnným převodovým poměrem (VGRS) staví na bezkonkurenční vazbě mezi systémy aktivní bezpečnosti a preventivní ochranou cestujících. Systém stálého pohonu všech kol znamenající sám o sobě lepší přenos hnacích sil na vozovku a vyšší úroveň trakce napomáhá systému VDIM, který aktivuje VGRS tak, aby automaticky zmírňoval případnou přetáčivost vozu, reguloval zbytečně prudké otáčení volantem v případě nedotáčivosti, a rovněž kontroloval úhel natočení kol během zrychlování na površích s rozdílnou úrovní přilnavosti. Kromě toho je zde k dispozici systém řízení pohonné jednotky, který zaručuje plnou spolupráci mezi VDIM a stálým pohonem všech kol. Tento systém reguluje ovládání plynu a řídí převodový poměr tak, aby zajistil rychlejší, hladší a přesnější odezvu v situacích, kdy by mohlo dojít ke ztrátě kontaktu kol s vozovkou. Například při jízdě na kluzké vozovce VDIM vyvolá přeřazení na vyšší rychlostní stupeň s nižšími otáčkami motoru, kdy současně reguluje ovládání plynu tak, aby dosáhl optimálního záběru všech čtyř kol.
Velikost zavazadlového prostoru
LS 460 AWD přichází se zvětšeným zavazadlovým prostorem o objemu 565 l (dříve 505 l). Nárůst objemu byl dosažen použitím soupravy na opravu pneumatik namísto plnohodnotného náhradního kola. U verzí LS 460 vybavených systémem klimatizace pro zadní pasažéry se zavazadlový prostor zvětšil z původních 385 na 480 l.
Rozměry a hmotnosti LS
Celková délka | 5 030 |
Celková šířka | 1 875 |
Celková výška | 1 475 |
Rozvor | 2 970 |
Zavazadlový prostor (l) | 565 l (480 l se systémem klimatizace pro zadní cestující) |
Objem palivové nádrže (l) | 84 l |
Součinitel aerodynamického odporu (Cd) | 0,27 |
Předběžné technické údaje LS 460 AWD
Zdvihový objem | 4 608 cm3 |
Typ motoru | V8 |
Typ paliva | Benzín, okt. číslo nejm. 95 |
Ventilové ústrojí | 32v, Dual VVT-I, VVT-iE pro sací ventily |
Vrtání x zdvih (mm) | 94,0 x 83,0 |
Kompresní poměr | 11,8 |
Max. výkon | 367 k /270 kW při 6 400 |
Max. točivý moment | 469 N.m při 4 100 ot./min.) |
stálý pohon všech kol | samosvorný diferenciál TORSEN® |
8st. automatická převodovka | |
Převodové poměry | |
1. stupeň | 4,596 |
2. stupeň | 2,724 |
3. stupeň | 1,863 |
4. stupeň | 1,464 |
5. stupeň | 1,231 |
6. stupeň | 1,000 |
7. stupeň | 0,824 |
8. stupeň | 0,685 |
zpětný chod | 2,176 |
Zavěšení kol | Vpředu i vzadu: víceprvkové |
Adaptivní variabilní odpružení | s automatickou regulací výšky vozu |
Brzdy | |
Vpředu (mm) | 357 x 34 |
Vzadu (mm) | 335 x 22 |
ABS | Ano |
EBD (elektr. rozdělování brzdné síly) | Ano |
BA (brzdový asistent) | Ano |
TRC (řízení trakce) | Ano |
VSC (systém řízení stability vozu) | Ano |
VDIM (integrované řízení dynamiky vozu) | Ano |
Funkce přidržení brzd | Ano |
Pneumatiky a kola | |
Standardní | 235/50 R18 |
Řízení hřebenové | Elektrický posilovač řízenís proměnným převodovým poměrem (systém VGRS) |
Převodový poměr řízení (:1) | 11,6 – 16,6 |
Počet otáček mezi krajními polohami | 2,5 – 3,6 |
Min. poloměr otáčení (m) | 5,7 |
Hmotnost | |
Pohotovostní hmotnost (min – max, kg) | 2 085 – 2 200 |
Celková hmotnost vozu (kg) | 2 640 |
Výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
0-100 km/h (s) | 6,3 |
0-400 m (s) | 14,4 |
Spotřeba paliva | |
Kombinovaná (l/100 km) | 11,3 |
Mimo město (l/100 km) | 8,3 |
Město (l/100 km) | 17,2 |
Emise CO2 | |
Kombinované (g/km) | 273 |
Mimo město (g/km) | 197 |
Město (g/km) | 405 |
Spotřeba paliva a emise CO2 vašeho vozu se mohou od uváděných hodnot lišit. Při určování spotřeby paliva a emisí má vliv i styl jízdy a další hlediska (jako např. stav vozovky, hustota dopravy, stav vozidla, zabudovaná výbava vozu, zatížení, počet cestujících apod.).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií