1.5 TSI evo2: Globální motor pro vozy Volkswagen nabízí ještě vyšší hospodárnost a nižší emise

  • Nový high-tech agregát kombinuje velmi úsporný provoz s vysokými výkony
  • Zdokonalený základní motor pro mnoho modelů značky Volkswagen s výkonem 110 kW (150 k) je již k dispozici v modelech T-Roc1 a T-Roc Cabriolet2
  • Nový agregát je koncipován i pro paliva obsahující složky z obnovitelných zdrojů
  • Kompaktní motory TSI jsou vyráběny na celém světě

Volkswagen zdokonalil svůj nejprodávanější zážehový motor, 1.5 TSI, a nyní pro první modely v Evropě zavádí do nabídky jeho nejnovější generaci s označením TSI evo2, která nabízí ještě vyšší hospodárnost a nižší emise CO2. Velmi moderní čtyřválec kompaktní konstrukce bude zpočátku k dispozici ve verzi o výkonu 110 kW (150 k). Později budou následovat další varianty jednotky 1.5 TSI evo2. Jako první se s novým agregátem dodávají modely T-Roc a T-Roc Cabriolet. Do konce roku se TSI evo2 postupně objeví i pod kapotou dalších modelů.

„Jednotka 1.5 TSI je nosným pilířem palety motorů pro vozy značky Volkswagen, protože na celém světě pohání mnoho vozů od modelu T-Cross3 až po Passat Variant4. Průběžným vývojem jsme kompaktní čtyřválec zdokonalili. Výsledkem je další výrazné snížení spotřeby paliva ve spojení s velmi dynamickou charakteristikou a rychlými reakcemi,“ říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za oblast technického vývoje. „Zvláštní pozornost zasluhují především nejnovější evoluční verze systému deaktivace válců ACTplus, soustavy dodatečného čištění výfukových plynů, uložené v blízkosti motoru, a moderního spalovacího procesu TSI Evo.“

Přehled novinek v konstrukci motoru EA 211 evo2. U nejnovějšího evolučního stupně jednotky 1.5 TSI uložili vývojáři trojčinný katalyzátor a filtr pevných částic pro zážehové motory do jednoho modulu v blízkosti motoru. Tím se podařilo zvýšit účinnost čištění výfukových plynů. Současně se snížilo množství ušlechtilých kovů potřebné k výrobě katalyzátoru, což rovněž přispívá k trvalé udržitelnosti. Volkswagen tím současně vytváří nezbytné základy pro splnění budoucích emisních norem.

Zásadním technickým modulem pro snížení spotřeby paliva motoru 1,5 litru evo2 je zdokonalený systém deaktivace válců ACTplus, na jehož vývoji spolupracovala vývojová centra ve Wolfsburgu a Salzgitteru. Vývojáři se u nového systému zaměřili na další vylepšení procesu deaktivace a aktivace obou válců, aby byl zaručen rovnoměrný běh motoru. Spalovací proces ve dvouválcovém provozním režimu byl optimalizován a současně se podařilo rozšířit oblast provozních podmínek, v nichž lze aktivní deaktivaci válců využívat. Díky systému ACTplus neprobíhá spalování paliva ve druhém a třetím válci v oblasti nízkých a středních otáček při nízkém až středním zatížení. Přechody mezi jednotlivými provozními režimy jsou pro řidiče neznatelné. V aktivních válcích se zvýší účinnost, zatímco oba prostřední válce se pohybují téměř beze ztrát, ale při dalším přidání plynu se do procesu pohonu vozu znovu zapojí.

Kromě výfukového turbodmychadla VTG (s variabilní geometrií rozváděcích lopatek) nabízí jednotka 1.5 TSI další high-tech komponenty. Vysokotlaké vstřikování paliva vytváří tlak až 350 barů, plazmová povrchová úprava pracovních ploch válců snižuje tření a chladicí kanály v odlitcích pístů umožňují další optimalizaci spalování a zvýšení účinnosti.

Perspektivní koncept. Motory TSI evo2 jsou koncipovány pro spalování paliv, která obsahují složky z obnovitelných zdrojů – i tím je zajištěna perspektiva jejich uplatnění v budoucnosti. Navíc jsou vhodné pro různé stupně hybridizace. U plug-in hybridních pohonů jsou reálné celkové výkony až 200 kW (272 k).

Doplněk elektrifikační strategie. Volkswagen se svými strategiemi „Way to Zero“ a ACCELERATE intenzivně urychluje svou elektrifikační ofenzivu. Již v roce 2030 hodlá Volkswagen pokrýt 70 procent svého prodeje v Evropě elektricky poháněnými modely. Současně bude důležité spalovací motory nabízet s dalšími vylepšeními, a to ze dvou důvodů: Na jedné straně tak budou tyto spalovací motory připraveny na budoucí globální emisní normy, mezi něž patří Euro 7. Na druhé straně bude na mnoha trzích i nadále přetrvávat poptávka po modelech Volkswagen poháněných spalovacími motory – především v zemích, kde se bude elektromobilita prosazovat jen pozvolna kvůli nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.

Globální motor stanovuje měřítka již deset let. Kompaktní motory TSI z rodiny EA 211 (EA = Entwicklungsauftrag; vývojový úkol) jsou globálním bestsellerem od roku 2012. Volkswagen jich v jedenácti místech na třech kontinentech vyrábí každý rok více než čtyři miliony. Již při svém debutu v roce 2012 – tehdy ve třech objemových variantách – se tyto motory TSI mohly pochlubit mnoha konstrukčními prvky ze světa high-tech. V porovnání s předchůdci snížilo přísné uplatnění pravidel lehké konstrukce jejich hmotnost až o 21 kilogramů.

Spalovací proces TSI evo. Spalovací proces TSI evo, známý již z motoru 1,5 litru evo1, převzala i generace TSI evo2. Kromě optimalizovaného chlazení spalovacích prostorů je i v tomto případě rozhodujícím faktorem symbióza Millerova cyklu (časné uzavírání sacích ventilů v kombinaci s vysokým kompresním poměrem) a technologie přeplňování VTG (turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek). Tento další krok umožnila především možnost interního vývoje a optimalizace důležitých softwarových komponentů pro řízení motoru.

1 T-Roc 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 6,8–6,2, mimo město 4,4, kombinovaná 5,3–5,0; emise CO2 v g/km (kombinované) 120–115; třída hospodárnosti: B

2 T-Roc Cabriolet 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 7,0–6,4, mimo město 4,7, kombinovaná 5,6–5,4; emise CO2 v g/km (kombinované) 127–122; třída hospodárnosti: B–A

3 T-Cross 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 5,8, mimo město 4,6, kombinovaná 5,1; emise CO2 v g/km (kombinované) 116; třída hospodárnosti: B

4 Passat Variant 1.5 TSI (110 kW/150 k) – spotřeba paliva v l/100 km (EU): město 6,3–6,1, mimo město 4,9–4,6, kombinovaná 5,3–5,2; emise CO2 v g/km (kombinované) 122–120; třída hospodárnosti: B–A

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen dodal celosvětově o 24 procent více elektromobilů

Volkswagen dodal celosvětově o 24...

Volkswagen pokračuje rychlým tempem v transformaci na elektromobilitu. V roce 2022 dodala společnost na celém světě 330 000 elektromobilů, což je o 23,6 procenta více než v předchozím roce....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové VW ID.3 přijíždí na start

Nové VW ID.3 přijíždí na start

Volkswagen představí na jaře 2023 nový model ID.3. Druhou generací naváže na úspěšnou kapitolu své rodiny modelů ID. Dodnes bylo na celém světě dodáno více než půl milionu vozů ID. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VW Golf: Proud inovací a digitální ikona

VW Golf: Proud inovací a digitální ikona

Tohle auto je nejdůležitějším modelem značky už od… snad odnepaměti. Volkswagen Golf patří k celosvětově nejprodávanějším automobilům vůbec a v Evropě žebříčky dlouhodobě vede. Od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modely VW ID. překonaly hranici půl milionu prodaných vozů

Modely VW ID. překonaly hranici půl...

Volkswagen jede. Při elektrifikaci své flotily vozidel postupuje podle plánu, nebo spíš nad plán – od předání prvního vozu ID.3 zákazníkovi v říjnu 2020 dodal Volkswagen na celém světě už...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra: Nový Amarok se představí  7. července

Světová premiéra: Nový Amarok se...

Prémiový pick-up se poprvé ukáže veřejnosti Volkswagen Užitkové vozy představí kompletně nový Amarok s mottem „No matter what“ Upoutávkové video vyvolá doslova „chuť“ Prémiový...