Závodění dostalo jiné dimenze

Přichází jaro, závodní okruhy osychají a nová automobilová sezona, v níž se BMW soustředilo na formuli 1, tluče na dveře. My jsme před ní zašli za Milošem Bychlem, který byl u nás řadu let synonymem mnichovských sportovních aktivit. Trochu si o tom současném závodění popovídat.

„U nás se bohužel okruhový automobilový sport dostal z nejrůznějších důvodů do slepé uličky. Nedostatek peněz a z toho plynoucí mizivá účast udělaly z mistrovství republiky relativně nezajímavou záležitost s minimem diváků i televizního zájmu, a tak se vrcholem okruhového sportu staly výrobcem sanované značkové poháry. Možná i proto, že závodníky a sponzory vynaložené peníze do ne zrovna la-ciných vozů a jejich přípravy se v závodech domácího šampionátu v žádném případě mediálně nezhodnotí. Stejný problém ale začínají mít i v zahraničí. Pro BMW byly například odjakživa doménou cestovní vozy. Jenže poté, co právě závody této kategorie před zraky FIA pomalu ale jistě hynou na úbytě, museli svou sportovní strategii změnit i v Mnichově. Třeba už jen proto, že úspěch v automobilových závodech je v současnosti zbožím jako cokoliv

Závodění dostalo jiné dimenze

jiného a ten, kdo ho „vyrábí“, musí počítat. A vývoj a nasazení několika vozů například kategorie Superturismo už dnes v žádném případě nepřinese natolik adekvátní mediální odezvu, aby se tenhle projekt vyplatil. I to je samozřejmě jedem z důvodů, proč u BMW vsadili na formuli 1. Nehledě na to, že po triumfech v cestovních vozech a loňském vítězství bavorského prototypu v Le Mans se krok ještě výš jaksi taktně očekával. Formule 1 je totiž dnes v mediálním smyslu na absolutní špičce a i když nasazení do ní přirozeně stojí několikanásobně víc než v jakékoliv jiné motoristické disciplíně, vynaložené peníze se formou publicity rozhodně vrátí. Všichni víme, že vrcholový sport je bohužel především výnosným obchodem a podobné úvahy v něm dnes patří k těm základním.

Trochu šimrání však mám z hromadné invaze automobilových výrobců do formule 1. Domnívám se totiž, že s jejich příchodem nastane další eskalace nákladů, ale protože vítězem může být pouze jeden, dost brzy se většina z nich může od těchto závodů odklonit. Vždyť právě díky tomu, že každý chtěl vyhrávat a pochlubit se titulem či vítězstvím, vděčíme za tolik automobilových disciplín a dost velkou nepřehlednost automobilového sportu. A situace, v níž by po čase řada automobilových výrobců formuli 1 zase houfně opustila, by pro ni mohla znamenat ohromný krok zpátky. Ne-li její zánik v podobě, v jaké ji známe dnes.“

Když člověk poslouchá, nabývá dojem, že automobilový sport se v posledních letech výrazně mění. Čím to?


„Těch důvodů je celá řada, mnohé se prolínají a ovlivňují další, takže vystopovat ty základní už je téměř nemožné. Faktem je, že automobilové závody byly odjakživa drahou záležitostí a peníze v nich vždycky hrály velkou roli. Už v době Elišky Junkové. Dnes se mi však zdá, že z vrcholných závodů začal mizet sportovní duch. Volant, motor, pedály i jezdec tvoří zboží a jako se zbožím se s nimi také nakládá. To, že za tím vším je také nějaký člověk nebo sport, se postupně – a dost rychle – vytrácí. Hodnotí se totiž pouze vítězství, všechno ostatní už nikoho moc nezajímá. A to dokonce i v závodění na domácí úrovni. Proto jsem dnes trochu rozpačitý z té plejády různých kategorií, tříd, skupin a podskupin, které jsou sice obsazeny minimálním počtem jezdců, ale zato umožňují téměř každému získat věnec. Já jsem na domácích a evropských tratích závodil 25 let a vždycky jsem si mnohem víc vážil jakéhokoliv slušného místa ve špičkové konkurenci než výhry v bezcenném závodě. To už dnes bohužel moc neplatí. Ale to všechno samozřejmě neznamená, že by snad závodění ztratilo smysl nebo že by – alespoň na špičkové úrovni – bylo méně zajímavé. To v žádném případě. Pouze dostalo jiné dimenze, s nimiž musíme počítat a na něž si musíme zvykat. Ať se nám to líbí či nikoliv.“

Modrobílá revue jaro 2000
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...