Vozidlo Volkswagen Passat TSI Ecofuel mu zapůjčila společnost CNG expert.
Je na čase se Vlasty zeptat na podrobnosti ze života CNG motoristy.
Změnil se nějak Váš život od doby, kdy jezdíte na zemní plyn?
Auto na CNG mi pomalu ale jistě změnilo život k lepšímu. Původní okamžiky, které v mém životě patřily k těm méně příjemným, se najednou mění ve chvilky očekávané, ve kterých začínám mít pevnou půdu pod nohama.
Jak to myslíte?
Vždy když tankuju, tak se směju. Sleduju displej tankovacího zařízení. Čísla a hodnoty mě nikdy nezklamou. Což se při tankování běžných pohonných hmot nestávalo příliš často. Plná nádrž plynového Passata totiž vždycky stojí do 500 Kč. Navíc nemusím mít u sebe hotovost, stačí jen karta, na kterou lze tankovat po celé republice. Snižuji tím administrativu sobě, také mé účetní a navíc šetřím lesy.
Takže za CNG platíte jen jednou měsíčně?
No jistě. Navíc čekání na fakturu, se vždy zajímavým číslem k zaplacení, to je čistá radost. Nedělám si legraci. Každý měsíc najedu od 4 do 5 tisíc kilometrů a faktura se pohybuje kolem 4 tisíc korun. V předcházejícím provozu naftového auta byl můj měsíční účet vždy až 3 krát vyšší.
Motoristé ale někdy namítají, že do CNG nepůjdou kvůli počtu CNG stanic.
Tak samozřejmě ten počet stanic u nás není ideální. Ne vždy napoprvé objevím CNG stanici hned, nemám totiž mapu CNG plniček, navíc se otevírají stále další. Pokud tedy potřebuji, veškeré informace o stanicích si najdu na webu www.cng.cz. Časem ale již stanice znám a mám je i nastavené v navigaci. Pokud jedu nějakou neznámou delší trasu, vyhledám si stanice předem.
Jaké je tohle Vaše cestování po „stopách“ CNG?
Potkávám se zajímavými lidmi a často také s automobily, který bych v provozu na CNG určitě neočekával. Je zajímavé, že většina kolegů se ptá a zajímá se o mé zkušenosti. S většinou z nich se pustím do krátkého hovoru na běžná témata. Povídáme si o spotřebě, dojezdu, technických záležitostech, spolehlivosti, ad. Zvláště zajímavé je povídání s profesionály, kteří řídí taxíky. Jejich auto je podrobeno opravdu náročné zkoušce. Dokonce jsem potkal řidiče Passata, který během 2 let najel 300 000 km. Technické problémy se mu sice nevyhnuly, ale s CNG je spokojený.
Máte k dispozici nějaká čísla z Vašich cest? Mám na mysli spotřebu, dojezd, cenu ujetého kilometru, atd.
Mám již najeto téměř 20 tisíc kilometrů. Převážná většina v režimu na CNG. Dojezd plné nádrže CNG je u VW Passat dle výrobce 400 km. Má dlouhodobá spotřeba je 4,7 kg a můj maximální dojezd s plnou plynovou nádrží je dokonce 496 km. Nejlepší krátkodobou průměrnou spotřebu na krátké trase (36 km) jsem při kombinaci město – dálnice měl dokonce jen 3,6 kg.
V autě máte i benzinovou nádrž, využíváte ji? A zaznamenáte rozdíl, pokud jedete na benzin?
Benzin v nádrži mizí z nádrže jen opravdu velmi pomalu. Rozdíl mezi jízdou na benzin nebo na CNG je znát pouze na displeji přístrojové desky, kde se zobrazuje, jestli spaluju v litrech nebo v kilogramech. Další rozdíl jsem nezaznamenal.
A co Vaše rodina říká na CNG vůz? Zapojil jste např. manželku do testu auta na zemní plyn?
Hlavní postavou mé další zkoušky, chcete-li testu, byla skutečně moje žena Magdaléna. Motoristka, která ačkoliv je ženou (dámy nemám nic proti Vašim schopnostem za volantem), ovládá automobil bravurně. Právě proto mne zajímalo, jak si bude počínat na CNG plnicí stanici. Nezklamala, po krátké teoretické i praktické ukázce natankuje moje žena bez jakýchkoliv problémů zcela sama.
Motoristé také můžou mít obavy z paliva – zemního plynu. Jak jste na tom byl Vy?
Přiznám se, že krátkou kapitolou s názvem „Plyn by mohl vybouchnout“ jsem si prošel i já. Měl jsem zvláštní pocit, že jezdím na zemní plyn. Má manželka si tím také prošla. Ale beru, že tím si musí projít každý. Nyní ale fakt, že jezdím na zemní plyn, mi nepřijde nebezpečný a už ani mé ženě. Ostatně, zemní plyn máme doma na vaření, tak proč bych se ho měl bát v autě. Pokud bych ale obráceně měl doma vařit na benzinu, na který jezdí tolik lidí, tak do toho bych nešel.
To je zatím vše. Těším se na další zkušenosti a doufám, že se někde při tankování CNG potkáme.
Váš
Vlasta Korec
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií