Výroba silničních vozidel v ČR v roce 2006 přesáhla hranici 875 000 ks

Od roku 1946 bylo v ČR vyrobeno již přes 10 miliónů osobních automobilů

Od roku 1946 do konce roku 2006 bylo v bývalém Československu a České republice celkem 19 532 892 motorových vozidel.

Z toho bylo:

  • osobních 54 %
  • motocyklů 38 %
  • nákladních 6,5 %
  • malých užitkových 1 %
  • autobusů 0,5

V roce 2006 byla ve výrobě motorových vozidel překonána hranice 855 000 ks a to především díky zvýšené výrobě ve Škoda Auto, náběhu plné výroby v TPCA Czech Kolín – Ovčáry a navýšení výroby autobusů ve firmách Karosa (nyní již IVECO Czech Republic) a SOR Libchavy. Počet v České republice vyrobených motorových vozidel v roce 2006 tedy dosáhl 855 912. Tím byla překonána zatím rekordní výroba z  roku 2005 (celkem 606 537 motorových vozidel) a o více než 400 000 i nejvyšší výroba motorových vozidel dosažená před rokem 1989 (v r. 1960 to bylo 450 651).

V roce 2006 již podíl osobních automobilů na celkové výrobě motorových vozidel v ČR přesáhl 99 %.

Osobních a malých užitkových automobilů bylo od roku 1946 do konce roku 2006 vyrobeno celkem 10 749 960, z toho v roce 2006 to bylo bez 1 ks 850 000. Na přelomu 80. a 90. let byl takovýto počet vozidel vyráběn více než 4,5 roku!

Pouze osobních automobilů bylo od roku 1946 do konce roku 2006 vyrobeno celkem 10 540 319 (do roku 1993 jsou zde však zahrnuta malá užitková vozidla), v roce 2006 to bylo 848 922.

Významná v roce 2006 i v uplynulých několika letech byla rostoucí výroba autobusů. V roce 2006 dosáhla výroba 2 929. Výroba přes 3 000 za rok byla dosahována pouze v letech 1982 až 1990, nejvíce to bylo v roce 1986 kdy se v Československu vyrobilo 3 410 autobusů. K dosažení tohoto maxima tedy chybělo již jen necelých 500 ks. Naopak nejnižší roční výroba autobusů (pouze 917) byla zaznamenána v roce 1993.

Počet vyrobených autobusů (2 929) byl i v roce 2006 vyšší než produkce nákladních automobilů (1 979). Proto nutno opět okomentovat též se slůvkem „bohužel“ dosavadní vývoj výroby v oblasti nákladních automobilů (kat. N2 a N3). Zde, na rozdíl od výroby osobních automobilů, malých užitkových vozidel a autobusů, je vývoj za uplynulé roky již delší dobu nepříznivý. Přesto je však alespoň u firmy TATRA možno v roce 2006 konstatovat určité zlepšení oproti roku 2005.

K výše uvedenému je však třeba uvést, že z 9 927 v roce 2006 poprvé registrovaných nových nákladních automobilů bylo 4 957 v provedení podvozek (šasi), z toho 490 od českých výrobců a 4 467 z dovozu. Na tyto podvozky jsou řadou dalších českých firem montovány účelové nástavby.

Rovněž u výroby tuzemských motocyklů a mopedů (kat. L) byl zaznamenán, rovněž nutno říci bohužel, další pokles výroby.

Dále bylo v ČR v roce 2006 vyrobeno 2 178 návěsů a přívěsů (firmami PANAV Senice na Hané a SCHWARZMÜLLER Žebrák) a 17 319 přípojných vozidel za osobní automobily (firmou AGADOS Velké Meziříčí).

Celková výroba silničních vozidel v ČR tak v roce 2006 přesáhla hranici 875 000 (celkem 855 912 motorových a 19 497 přípojných vozidel).

(Podle údajů sekretariátu Svazu automobilového průmyslu ČR.)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značku Audi povede Marcel Archleb

Značku Audi povede Marcel Archleb

Novým vedoucím divize Audi společnosti Porsche Česká republika s.r.o. bude od 27. srpna 2018 Marcel Archleb a obsadí tak pozici ve vedení, která byla od května volná. „V panu Marcelu Archlebovi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ondřej Pavlík přechází z české a slovenské pobočky DKV řídit region severní, střední a východní Evropy i Turecka

Ondřej Pavlík přechází z české a...

„Jedním z mých hlavních úkolů bude v regionu úspěšně zavést DKV Box Europe,“ říká O. Pavlík. Dosavadní ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík od 1. 7. 2018 přechází...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve dvou kategoriích „New Car Awards“

Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve...

Hyundai Kona Electric se stal „Cenově dostupným elektromobilem roku“ (Affordable Electric Car of the Year) a IONIQ Plug-In je nositelem titulu „Cenově dostupný hybridní vůz roku“ (Affordable...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inovace BASF pomáhají začlenit elektromobily do běžného života

Inovace BASF pomáhají začlenit...

Bateriové materiály BASF utvářejí budoucnost elektromobility Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupné Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pět chyb, které lidé dělají při používání klimatizace

Pět chyb, které lidé dělají při...

Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon bez předchozího vyvětrání interiéru Výdechy ventilační soustavy by měly směřovat ke stropu, nikoli na cestující,...