Vyjádření Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) ke zprávě ČOI a ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka

Ing. Jan Mládek, CSc., ministr průmyslu a obchodu, Praha1, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Na Františku 32, 110 15 Praha 1

V Praze dne 18.ledna 2016

Vážený pane ministře,

Reaguji tímto na Vaše prohlášení ze dne 16.ledna 2016, týkající se problematiky stáčení tachometrů a dovolil bych si Vás v této souvislosti požádat o odpovědi na několik otázek (níže v textu). Ve výše uvedeném prohlášení totiž sdělujete, že: „Z kontrol inspektorů ČOI opět vyplývá, že podvodníci stáčející tachometry jsou nepoučitelní a dělají to ve velkém měřítku. Budu trvat na tom, aby se stáčení tachometrů stalo trestným činem. Trestná by ale samozřejmě měla být i samotná nabídka takového jednání“

Vážený pane ministře, dovoluji si Vám sdělit, že dle našeho názoru takovým prohlášením poškozujete trh s ojetými vozy jako celek a vzbuzujete ve veřejnosti dojem, že celý trh s ojetými vozy je pokřivený a nákup ojetého vozu je velkým rizikem. Není to pravda. Nejen APPAA, ale i největší české autobazary již několik let důrazně požadují zavedení trestnosti stáčení tachometrů a přístup k informacím o vozidlech, aby bylo možné každý vůz řádně prověřit a ochránit tak zákazníka před podvodníky, kteří si na stáčení tachometrů postavili byznys. Žádali jsme o to několikrát nejen Vás a vaše ministerstvo, ale i Ministerstvo dopravy, a to včetně našeho návrhu znění příslušného paragrafu.

V této souvislosti si zároveň dovoluji připomenout, že jste podobná prohlášení pronesl již několikrát. Například 23.dubna 2014, tedy téměř před dvěma lety, kdy jste řekl, že: „Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží – ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu.“ V květnu 2014 jste dokonce informoval média o vytvoření jakési pracovní komise, která měla za úkol problematiku řešit. V červnu 2014 jste zase prohlásil, že“ „Jedním z řešení, jak omezit stáčení tachometrů, by mohlo být vytvoření bezplatné, veřejně dostupné, anonymizované databáze, která by umožňovala spotřebitelům, ale i prodejcům zjistit údaj o skutečném počtu najetých kilometrů 
u konkrétního vozidla.“ .

Otázka č. 1:

Kde skončila snaha o vytvoření takové databáze? Proč ještě není dostupná?

Další z Vašich mediálních aktivit na téma stočených tachometrů proběhla 30.března 2015, kdy jste v médiích řekl, že:“ Závěry kontrolní akce jasně ukazují, že v oblasti prodeje automobilů se stále ve velkém podvádí. Proto jsem tuto problematiku vloni otevřel a proto se zasazuji o to, aby se přetáčení tachometrů stalo trestným činem, stejně jako je tomu například v Německu nebo Spojených státech. Není možné, aby naše země byla vrakovištěm Evropy a podvodníci ohrožovali naše občany prodejem technicky nebezpečných aut.“

Za takové prohlášení nelze než poděkovat. Ale celkový výsledek aktivit MPO po více než dvou letech? Naprosto žádný. Do Novely 56/2001Sb. se trestnost stáčení tachometrů nedostala, i když to návrh novely obsahoval a naše asociace i velké autobazary trvaly na tom, aby takové ustanovení v Novele rozhodně bylo. Zůstalo tedy je u slov a tiskových sdělení o podvodnících v autobazarech a o aktivitách ČOI, která uděluje pokuty.

Otázka č. 2:

Jaké konkrétní kroky vaše ministerstvo učinilo, aby se trestnost stáčení do zákona konečně dostala a proč tomu tak doposud není?

Postup ČOI, resp. Ministerstva průmyslu a obchodu je z našeho pohledu naprosto nedostatečný a vzbuzuje dojem, že jde pouze o snahu zviditelnit se v mediálním prostoru. Faktický dopad několika nízkých pokut na potlačení stáčení tachometrů je totiž naprosto nulový. Takovýmto sdělením je pouze ovlivňováno veřejné mínění. Veřejnost se totiž na základě informace o tom, že se v autobazarech ve „velkém podvádí“, může domnívat, že mezi autobazary není žádný rozdíl a že všechny podvádějí. Proti takové interpretaci aktivit ČOI a MPO se však APPAA důrazně ohrazuje a důrazně trvá na tom, aby ČOI zveřejňovala seznam těch prodejců, kterých se provinění týká. Drtivá většina autobazarů totiž proti stáčení tachometrů bojuje a investuje do prověřování vozidel desítky milionů korun. Tito poctiví obchodníci se takovým prohlášením ČOI a MPO cítí oprávněně poškozeni a považují jej ze strany MPO, resp. ČOI za nekorektní a šikanující.

Otázka č. 3:

Prosím o vysvětlení, proč ČOI využívá pro kontrolu stáčení tachometrů soudní znalce? Proč nevyužívá veřejně dostupné zdroje, které má k dispozici každý občan a podnikatel v této zemi, případně databázi, o které jste v červnu 2014 mluvil?

V odpovědi berte prosím v úvahu, že v okamžiku výkupu vozu není autobazar jeho majitelem a nemůže tedy požádat o informace nejen autorizovaný servis, importéra nebo server Ministerstva dopravy se službou www.kontrolatachometru.cz, ale ani služby soudního znalce. Je odkázán pouze na veřejně dostupné informace o vozidlech. A ty jsou v České republice, na rozdíl od okolních zemí, v podstatě nedostupné a stávají se předmětem byznysu. Byznysu možná většího než je samotné stáčení tachometrů. Lze se proto oprávněně domnívat, že je v zájmu komerčních poskytovatelů takových informací, aby byla veřejnost neustále „strašena“ tím, že koupě ojetého vozu je velice riskantní záležitost a aby informace o vozidle nebyly veřejně dostupné.

Protože na serveru www.e15.cz bylo uvedeno, že podle Vás „… jde o meziresortní záležitost, což je kromě lobbismu hlavní důvod, proč všechny iniciativy v tomto směru zatím padaly pod stůl“ , dovolím si Vás požádat o odpověď na další otázku.

Otázka č. 4:

O jakém lobbismu jste v této souvislosti mluvil, resp. kdo konkrétně lobbuje za to, aby stáčení tachometrů nebylo trestným činem a aby informace o vozidlech nebyly veřejně přístupné?

Otázka č. 5:

Vzhledem k výše uvedenému si Vás zároveň dovoluji požádat o sdělení, jaké konkrétní kroky, a v jakém časovém horizontu, bude vaše ministerstvo nadále činit k tomu, aby trestnost stáčení tachometrů nabyla reálné podoby a aby se pouze neobjevovala v mediálních prohlášeních politiků jakou součást jejich populistických aktivit.

Vážený pane ministře, touto cestou si Vám zároveň dovoluji opětovně nabídnout veškerou součinnost, kterou by vaše ministerstvo při zpracovávání agendy spojené s touto problematikou mohlo potřebovat.

Těším se na Vaši brzkou odpověď a případnou spolupráci.

S pozdravem

Petr Přikryl, Předseda APPAA ČR z.s., prikryl@appaa.cz

Kostelecká 879/59, 196 00 Praha 9

 

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyvrcholením letošní soutěžní sezony bude určitě blížící se Barum Czech Rally Zlín 2017, která se jede od pátku 25. do neděle 27. srpna 2017

Vyvrcholením letošní soutěžní sezony...

Opel CS se se svým projektem LENZ Opel ADAM Cup velmi úspěšně etabloval v domácím rallyovém šampionátu. V letošní třetí sezoně už tento pohár v ČR – jezdí osm posádek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14 tisíc kilometrů a dojelo do mongolského Ulánbátaru

Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14...

Nízkorozpočtová výprava 2 nezávislých cestovatelů Richarda Nemetha a Stefana Stefanova a „richhikera“ Stanislava Gálika trvala 21 dní a vedla přes 12 zemí. Tři týdny po odjezdu mladí...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Volkswagen Polo vstupuje na český trh: Zákazníci již mohou objednávat novou generaci oblíbeného malého vozu s cenou od 292 900 Kč s motorem 1,0 litru o výkonu 55 kW (75 k)

Nové Volkswagen Polo vstupuje na český...

Nové Polo přichází s výrazným novým designem, ještě velkorysejší nabídkou místa pro cestující i zavazadla a s vyspělými asistenčními a komfortními systémy, které byly dosud vyhrazeny...